ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Så klarar elbilar bister vinter

  • Audi E-tron Foto: Oskar Omne

Går det att köra elbil norr om polcirkeln? Jadå, men kylan påverkar räckvidden och räkna med att ladda ofta. Det visar ett vintertest från finska Tekniikan Maailme.

Den finska tidningen Tekniikan Maailme utser Audi E-tron till bästa elbil för vinterförhållanden i konkurrens med fem andra batteribilar.

E-tron vinner på grund av utmärkta köregenskaper och komfort. En nackdel bilen har är dock att förbrukningen, och därmed räckvidden, påverkas kraftigt av kyla. 

Att bilen har relativt hög förbrukning märkte även Di Weekend när vi testkörde bilen, som annars imponerade stort även under vår körning:

https://weekend.di.se/bil/urladdat-lage-med-audi-e-tron 

Trots att bilen har ett batteri på 95 kWh landar räckvidden på bara drygt 30 mil vid 9 minusgrader. Som en jämförelse kan nämnas att den mindre Kia E-soul kommer nästan 32 mil i samma förhållanden, men med ett batteri på ”bara” 64 kWh 

Även Tesla Model 3 klarar 30 mil, men det är samtidigt 26 mil lägre än vad som anges enligt WLTP-cykeln. 

Snålaste bilarna i kylan är Hyundai Ioniq och Renault Zoe som båda klarar sig på under 2 kWh/mil. Med deras mindre batteristorlek innebär det en räckvidd på omkring 23-24 mil i kyla.

Till elbilarnas fördel i vinterkyla hör att de snabbt värmer kupén för passagerarna, oftast mer effektivt än jämfört med bilar med förbränningsmotorer.

Laddning av bilarna i norra Finland var inget större problem. Men Tekniikan Maailme ställer sig frågan om vad som händer när hundratals elbilar ska laddas samtidigt i samband med semestrar och sportlov.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer