Annons

Så drabbas Volvo Cars av Trumps nya skatt

Om Donald Trump får igenom sina tankar på en importskatt skulle Volvo Cars drabbas hårt.
Priserna på bilarna i USA skulle behöva höjas med i snitt 67.000 kronor.

Bild:TT

Det hävdas i en rapport från konsultfirman Baum & Associates, som försökt räkna på hur en skatt skulle slå mot olika biltillverkare.

Värst skulle Jaguar och Land Rover drabbas. De brittiska, men Indien-ägda märkena, skulle behöva höja priserna med i snitt 151.000 kronor.

Importskatten skulle slå hårt också mot Volkswagen, som av kända skäl redan har det kämpigt i USA. Enligt Baum & Associates skulle det handla om prishöjningar på i snitt drygt 60.000 kronor, enligt en artikel i Automotive News Men konsultfirmans grundare, Alan Baum, är snabb med att påpeka att allt är räkneexempel. Ingen av tillverkarna skulle kunna ta ut de prishöjningar som krävs för att kompensera för skatten – det skulle döda försäljningen omedelbart.

Istället slår skatten mot lönsamheten för de tillverkare som saknar tillverkning i USA. Dit hör, förutom Volvo och Jaguar/Land Rover, bland annat Mazda och Mitsubishi.

Tidigare ansåg Donald Trump att en importskatt skulle vara komplicerad att införa, men har börjat svänga på allvar. Han har fått eldunderstöd från flera amerikanska företag, bland annat General Electric och Boeing – medan stormarknadsjätten Wal-Mart menar att skatten i slutändan skulle slå mot kunderna, eftersom varorna blir dyrare.

De biltillverkare som har en mycket stor andel av sin produktion i USA klarar sig givetvis bäst.

Nytt sätt att sälja bilen: Lämna på säljuppdrag och slipp allt jobb (extern tjänst)

Många av tillverkarna, inklusive de japanska, har en stor andel av sin tillverkning i USA. GM, Fiat/Chrysler, Honda tillverkar 60 procent av de bilar de säljer i USA i landet, medan Ford ligger på hela 82 procent.

Ford skulle därför bara behöva höja sina priser med runt 2.500 kronor, medan General Motors skulle tvingas höja med cirka 8.900 kronor.

Den enda tillverkare som skulle klara sig helt från importskatten är Tesla, som enbart har tillverkning i USA.

Det förklarar möjligen Elon Musks lust att sitta med i den rådgivande gruppen till Donald Trump, Advisory Forum, något som väckt både kritik och till att kunder avbeställt den bil av Model 3-modellen de tidigare tecknat sig för.

För Volvo Cars del ljusnar läget nästa år, då en helt ny fabrik öppnas i South Carolina, där nya S60 ska tillverkas – och försörja resten av världen, utom Kina.
Investeringen i fabriken är i det första skedet runt 4,5 miljarder kronor och den får en kapacitet på 100.000 bilar.

Men det är knappast någon dålig gissning att Volvos ekonomer nu sitter och räknar på om en investering i fabriken för att ytterligare öka kapaciteten kan löna sig.

Att exempelvis också tillverka nya XC60, som väntas få hög försäljning i USA, borde definitivt vara en intressant tanke.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?