1515
Annons

Renaults nya mål: Ska bli ett teknikbolag – som arbetar med bilar

Renault siktar på att bli ett teknikbolag – som jobbar med bilar. Den franska biltillverkaren skrotar nu sina expansiva planer och tar sikte på marginalerna. ”Det är det en djupgående omvandling av vår affärsmodell”, säger bolagets vd Luca de Meo i en kommentar.

Foto:Christophe Ena

Renault sätter nya finansiella mål, mot bakgrund av en ny strategisk plan vid namn Renaulution. Planen är en tydlig brytning med den förre vd:ns  Carlos Ghosns expansiva strategi.

 Den franska biltillverkaren slutar nu fokusera på intäkter och marknadsandelar. Istället ska rörelsemarginaler, kassaflöde och avkastning på investeringar spela huvudrollen.

2023 siktar Renault på en rörelsemarginal över 3 procent, ett kumulativt operativt kassaflöde om cirka 3 miljarder euro samt en lägre investeringsandel av försäljningen om runt 8 procent, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

2025 ska dessa mått ha förbättrats ytterligare, där rörelsemarginalmålet är minst fem procent. 

Det ska uppnås genom bland annat skifte mot högmarginalverksamheter, ökad effektivitet samt strikt kostnadsdisciplin.  Bland annat ska kostnaderna ner med ytterligare 50 procent. Bolaget ska enligt planen spara 3 miljarder euro fram till 2025 – i stället för de 2 miljarder som tidigare kommunicerats. 

Enligt planen kommer Renault också att minska fabrikskapaciteten från 4 miljoner bilar till 3,1 miljoner bilar fram till 2025. Antalet ”plattformar” - basen som en bil bygger på - ska halveras och gå från sex till tre. Detsamma gäller antalet motorvarianter som ska halveras. 

Vidare tänker man bli en ledande aktör inom elbilssegmentet, med mål om den grönaste produktmixen i Europa, men samtidigt sänks investeringsbudgeten från 10 procent av försäljningen till under 8 procent fram till 2023.

Den strategiska planen uppges säkerställa hållbar lönsamhet samtidigt som den är förenlig med målsättningen att bli koldioxidneutrala i Europa per 2050. 

Det framgår även att man ska röra sig bort från att vara ett rent bilföretag. Istället vill Renault vara ett teknikbolag som arbetar med bilar. Minst 20 procent av bolagets intäkter ska 2030 komma från tjänster, data och energihandel. 

”Renaulution handlar om att flytta hela företaget från volymer till värde. Det är mer än bara en omvändning, det är det en djupgående omvandling av vår affärsmodell. Vi går från att vara ett bilföretag som arbetar med teknik till ett teknikföretag som arbetar med bilar där minst 20 procent av intäkterna kommer från tjänster, data och energihandel fram till 2030”, säger bolagets vd Luca de Meo i ett pressmeddelande. 

Läs mer om planen på Renault Groupes webbplats

 


Innehåll från AccountorAnnons

Planering minskar fastighetsägares administration

Fastigheter med många bolag i koncern har ofta kapacitetsutmaningar på våren. Kompetenskraven för att hantera ränteavdragsbegränsningar eller skatteoptimera fastigheterna är höga. Har du haft det tufft i vår, börja planera hösten redan nu.

Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor där hon hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet, har följande tips för din planering.

– Se över kompetensbehovet för administrationen under året. Utöver det vanliga ekonomiarbetet, planeras förvärv, omstruktureringar eller fusioner? Kartlägg företagets tillgängliga resurser och kompetens. Komplettera dina resurser med experthjälp vid tillfälligt svårare transaktioner. Se över dina ekonomiska flöden. Automatisera de ekonomiska flödena. Säkerställ att företaget gör rätt gällande hanteringen av moms och ränteavdragsbegränsningar, skatteoptimeringen av fastigheterna eller Inkomstskattprocessen. Här kan fastighetsbolaget och koncernen spara mycket pengar, så är du osäker kan det vara kostnadseffektivt att ta hjälp. 

Rätt kompetens för alla tillfällen är en utmaning för många

– Att ha en egen momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist går oftast inte att motivera för ett fastighetsbolag. Men vi har det på Accountor. Jag och mina kollegor gör endast detta för olika fastighetsbolag, vi är därmed spetsigare i vår kunskap än personer som är allmänkunniga inom ekonomi. Det är vårt jobb att alltid vara uppdaterade på alla nya regler inom t ex momsområdet och se till att våra kunder använder reglerna på det för dem mest förmånliga sättet, säger Anna. 

Accountor försöker ständigt förändra processerna till det bättre och ligger i framkant gällande automatisering av flöden. De ser till så man arbetar effektivt med sin ekonomi. 

– Många företag tycker att de har en effektiv process och är ganska digitala. Men jag har sett att vi ofta kan göra stor skillnad genom att göra ytterligare effektiviseringar. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de effektivaste processerna och de bästa systemen. När vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt en liknande position som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som haft det svårt att hinna med årshanteringen på våren vill jag avsluta med att säga: Oavsett om det är för ett specifikt tillfälle, eller en större del av arbetet, lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan du ägna er åt annat. 

Läs Accountors information till fastighetsägare här. 

Om Accountor:
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor har specialistkompetens inom fastighetsekonomi och hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare processer.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?