Renaults nya mål: Ska bli ett teknikbolag – som arbetar med bilar

Renault siktar på att bli ett teknikbolag – som jobbar med bilar. Den franska biltillverkaren skrotar nu sina expansiva planer och tar sikte på marginalerna. ”Det är det en djupgående omvandling av vår affärsmodell”, säger bolagets vd Luca de Meo i en kommentar.

Foto:Christophe Ena

Renault sätter nya finansiella mål, mot bakgrund av en ny strategisk plan vid namn Renaulution. Planen är en tydlig brytning med den förre vd:ns  Carlos Ghosns expansiva strategi.

 Den franska biltillverkaren slutar nu fokusera på intäkter och marknadsandelar. Istället ska rörelsemarginaler, kassaflöde och avkastning på investeringar spela huvudrollen.

2023 siktar Renault på en rörelsemarginal över 3 procent, ett kumulativt operativt kassaflöde om cirka 3 miljarder euro samt en lägre investeringsandel av försäljningen om runt 8 procent, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

2025 ska dessa mått ha förbättrats ytterligare, där rörelsemarginalmålet är minst fem procent. 

Det ska uppnås genom bland annat skifte mot högmarginalverksamheter, ökad effektivitet samt strikt kostnadsdisciplin.  Bland annat ska kostnaderna ner med ytterligare 50 procent. Bolaget ska enligt planen spara 3 miljarder euro fram till 2025 – i stället för de 2 miljarder som tidigare kommunicerats. 

Enligt planen kommer Renault också att minska fabrikskapaciteten från 4 miljoner bilar till 3,1 miljoner bilar fram till 2025. Antalet ”plattformar” - basen som en bil bygger på - ska halveras och gå från sex till tre. Detsamma gäller antalet motorvarianter som ska halveras. 

Vidare tänker man bli en ledande aktör inom elbilssegmentet, med mål om den grönaste produktmixen i Europa, men samtidigt sänks investeringsbudgeten från 10 procent av försäljningen till under 8 procent fram till 2023.

Den strategiska planen uppges säkerställa hållbar lönsamhet samtidigt som den är förenlig med målsättningen att bli koldioxidneutrala i Europa per 2050. 

Det framgår även att man ska röra sig bort från att vara ett rent bilföretag. Istället vill Renault vara ett teknikbolag som arbetar med bilar. Minst 20 procent av bolagets intäkter ska 2030 komma från tjänster, data och energihandel. 

”Renaulution handlar om att flytta hela företaget från volymer till värde. Det är mer än bara en omvändning, det är det en djupgående omvandling av vår affärsmodell. Vi går från att vara ett bilföretag som arbetar med teknik till ett teknikföretag som arbetar med bilar där minst 20 procent av intäkterna kommer från tjänster, data och energihandel fram till 2030”, säger bolagets vd Luca de Meo i ett pressmeddelande. 

Läs mer om planen på Renault Groupes webbplats

 


Innehåll från ArocellAnnons

AroCell växlar upp inför lansering i USA – tillsätter ny vd

AroCells vd Anders Hultman.
AroCells vd Anders Hultman.

Diagnostikbolaget AroCells blodtest ger värdefull information för behandling, prognos och uppföljning av cancerpatienter. Nu lägger företaget in en extra växel för att nå ett centralt mål – en lansering på den amerikanska marknaden. ”Vi befinner oss i en viktig fas”, säger Anders Hultman, nytillträdd vd. 

Den 11 januari i år tillträdde Anders Hultman, tidigare ekonomichef, som ny vd för det Uppsalabaserade diagnostikbolaget AroCell. De senaste två åren har Anders arbetat nära bolagets tidigare vd, Michael Brobjer, och är väl insatt i verksamheten. Nu ser han fram emot att leda AroCell till nästa nivå och stärka kommersialiseringen av deras blodtest TK 210 ELISA:

– Michael och jag har jobbat mycket nära varandra och jag är väl insatt och redo att ta bolaget till nästa nivå. Det ska bli fantastiskt roligt att driva bolaget framåt tillsammans med våra kompetenta kollegor, i enlighet med vår affärs- och marknadsstrategi, säger Anders Hultman. 

– Jag kommer att fortsätta arbeta i bolaget fram till sista april, med fullt fokus på vår lansering på den amerikanska marknaden. Därefter kommer jag att finnas tillgänglig som konsult. Det gör att förutsättningarna för en smidig, sömlös övergång till en ny vd är mycket bra, tillägger Michael Brobjer. 

Tidigt terapisvar för bröstcancer

AroCells teknologi används i det CE-märkta testet TK 210 ELISA som mäter koncentrationen av biomarkören TK1 i blodet. Bolagets har primärt fokuserat på tidigt terapisvar för bröstcancer vilket innebär att patienten – 48 timmar efter den andra cellgiftsbehandlingen – får veta om behandlingen har effekt eller inte. 

– Är behandlingen inte effektiv kan man snabbt avbryta den och patienten får då möjlighet att byta behandling. Det innebär ett minskat lidande för patienten samt att vårdgivaren inte behöver lägga resurser på verkningslösa behandlingar, säger Michael Brobjer. 

Läs mer om AroCell TK 210 ELISA 

Enkelt och användarvänligt blodtest

En serieproduktion av ELISA-testet finns på plats, redo för klinisk användning i Europa, och bolaget har haft ett antal leveranser sedan start. Parallellt arbetar AroCell med att visa kliniska nyttan av att mäta TK1 inom andra cancerformer, bland annat vid behandling mot prostatacancer. 

–  Det som gör oss unika på marknaden är att vi tillhandahåller en produkt som genom ett enkelt blodprov kan följa cancerns utveckling – detta till skillnad mot biopsi eller mer invasiva ingrepp. Testet kräver ingen ytterligare utrustning och vi arbetar aktivt med att göra vår produkt så användarvänlig som möjligt, säger Anders Hultman. 

Introduktion på den amerikansk marknaden

Ett avgörande steg för AroCell under 2021 är introduktionen på den amerikanska marknaden. De finns i dag på den amerikanska marknaden för ”Research Use Only”, men går deras 510(k)-ansökan igenom får de även möjlighet att sälja sin produkt mot den kliniska marknaden. Det är en viktig milstolpe för bolaget, då det också öppnar dörrar för kommersialisering i andra delar av världen.

– Arbetet för att förbereda oss för en lansering på den amerikanska marknaden pågår för fullt. Med vd-bytet kommer Michaels resurser blir än mer tillgängliga för detta. Nu kan vi verkligen accelerera och kraftsamla i våra marknadsförberedelser, avslutar Anders Hultman.

Om AroCell

AroCell utvecklar och säljer tester för prognos, behandling och uppföljning av cancer. Testet

AroCell TK 210 ELISA är CE-märkt och kan användas för att erhålla tidigt terapisvar vid behandling av bröstcancer. Det ger värdefull information som kan hjälpa kliniker att optimera behandlingsstrategier och prognostisera risken för återkommande tumörsjukdom vid monitorering och uppföljning av patienten. Läs mer här!

Mer från Arocell

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Arocell och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?