Renault sätter nya finansiella mål, mot bakgrund av en ny strategisk plan vid namn Renaulution. Planen är en tydlig brytning med den förre vd:ns Carlos Ghosns expansiva strategi.
Den franska biltillverkaren slutar nu fokusera på intäkter och marknadsandelar. Istället ska rörelsemarginaler, kassaflöde och avkastning på investeringar spela huvudrollen.
2023 siktar Renault på en rörelsemarginal över 3 procent, ett kumulativt operativt kassaflöde om cirka 3 miljarder euro samt en lägre investeringsandel av försäljningen om runt 8 procent, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
2025 ska dessa mått ha förbättrats ytterligare, där rörelsemarginalmålet är minst fem procent.
Det ska uppnås genom bland annat skifte mot högmarginalverksamheter, ökad effektivitet samt strikt kostnadsdisciplin. Bland annat ska kostnaderna ner med ytterligare 50 procent. Bolaget ska enligt planen spara 3 miljarder euro fram till 2025 – i stället för de 2 miljarder som tidigare kommunicerats.
Enligt planen kommer Renault också att minska fabrikskapaciteten från 4 miljoner bilar till 3,1 miljoner bilar fram till 2025. Antalet ”plattformar” - basen som en bil bygger på - ska halveras och gå från sex till tre. Detsamma gäller antalet motorvarianter som ska halveras.
Vidare tänker man bli en ledande aktör inom elbilssegmentet, med mål om den grönaste produktmixen i Europa, men samtidigt sänks investeringsbudgeten från 10 procent av försäljningen till under 8 procent fram till 2023.
Den strategiska planen uppges säkerställa hållbar lönsamhet samtidigt som den är förenlig med målsättningen att bli koldioxidneutrala i Europa per 2050.
Det framgår även att man ska röra sig bort från att vara ett rent bilföretag. Istället vill Renault vara ett teknikbolag som arbetar med bilar. Minst 20 procent av bolagets intäkter ska 2030 komma från tjänster, data och energihandel.
”Renaulution handlar om att flytta hela företaget från volymer till värde. Det är mer än bara en omvändning, det är det en djupgående omvandling av vår affärsmodell. Vi går från att vara ett bilföretag som arbetar med teknik till ett teknikföretag som arbetar med bilar där minst 20 procent av intäkterna kommer från tjänster, data och energihandel fram till 2030”, säger bolagets vd Luca de Meo i ett pressmeddelande.
Läs mer om planen på Renault Groupes webbplats