1515
Annons

Renaults nya mål: Ska bli ett teknikbolag – som arbetar med bilar

Renault siktar på att bli ett teknikbolag – som jobbar med bilar. Den franska biltillverkaren skrotar nu sina expansiva planer och tar sikte på marginalerna. ”Det är det en djupgående omvandling av vår affärsmodell”, säger bolagets vd Luca de Meo i en kommentar.

Foto:Christophe Ena

Renault sätter nya finansiella mål, mot bakgrund av en ny strategisk plan vid namn Renaulution. Planen är en tydlig brytning med den förre vd:ns  Carlos Ghosns expansiva strategi.

 Den franska biltillverkaren slutar nu fokusera på intäkter och marknadsandelar. Istället ska rörelsemarginaler, kassaflöde och avkastning på investeringar spela huvudrollen.

2023 siktar Renault på en rörelsemarginal över 3 procent, ett kumulativt operativt kassaflöde om cirka 3 miljarder euro samt en lägre investeringsandel av försäljningen om runt 8 procent, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

2025 ska dessa mått ha förbättrats ytterligare, där rörelsemarginalmålet är minst fem procent. 

Det ska uppnås genom bland annat skifte mot högmarginalverksamheter, ökad effektivitet samt strikt kostnadsdisciplin.  Bland annat ska kostnaderna ner med ytterligare 50 procent. Bolaget ska enligt planen spara 3 miljarder euro fram till 2025 – i stället för de 2 miljarder som tidigare kommunicerats. 

Enligt planen kommer Renault också att minska fabrikskapaciteten från 4 miljoner bilar till 3,1 miljoner bilar fram till 2025. Antalet ”plattformar” - basen som en bil bygger på - ska halveras och gå från sex till tre. Detsamma gäller antalet motorvarianter som ska halveras. 

Vidare tänker man bli en ledande aktör inom elbilssegmentet, med mål om den grönaste produktmixen i Europa, men samtidigt sänks investeringsbudgeten från 10 procent av försäljningen till under 8 procent fram till 2023.

Den strategiska planen uppges säkerställa hållbar lönsamhet samtidigt som den är förenlig med målsättningen att bli koldioxidneutrala i Europa per 2050. 

Det framgår även att man ska röra sig bort från att vara ett rent bilföretag. Istället vill Renault vara ett teknikbolag som arbetar med bilar. Minst 20 procent av bolagets intäkter ska 2030 komma från tjänster, data och energihandel. 

”Renaulution handlar om att flytta hela företaget från volymer till värde. Det är mer än bara en omvändning, det är det en djupgående omvandling av vår affärsmodell. Vi går från att vara ett bilföretag som arbetar med teknik till ett teknikföretag som arbetar med bilar där minst 20 procent av intäkterna kommer från tjänster, data och energihandel fram till 2030”, säger bolagets vd Luca de Meo i ett pressmeddelande. 

Läs mer om planen på Renault Groupes webbplats

 


Innehåll från ArocellAnnons

AroCell växer – satsar på snabbtest

En av AroCells snabbtest UBC® Rapid för urinblåsecancer.
En av AroCells snabbtest UBC® Rapid för urinblåsecancer.

Med sina tester ger diagnostikbolaget AroCell värdefull information för prognos, behandling och uppföljning av cancerpatienter. Nu utökar företaget sitt produktutbud med snabbtester. ”Det kommer vara en stor del av framtidens sjukvård”, säger Anders Hultman, bolagets vd.

Det svenska diagnostikbolaget AroCell utvecklar produkter som säkerställer att cancerpatienter får rätt behandling vid rätt tidpunkt. Bolaget är specialiserat inom onkologi och har tagit fram tester som mäter biomarkörer som TK1 och cytokeratiner i blodet eller urinen för att kunna optimera behandlingen mot bröst-, prostata- och urinblåsecancer. 

– Flera av våra produkter, används redan idag i klinik. Det innebär att patientens lidande minskar och att vårdgivaren inte behöver lägga resurser på verkningslösa behandlingar, säger AroCells vd Anders Hultman.

Utvecklar snabbtest

För att driva produktutvecklingen framåt köpte AroCell i mitten av 2021 bolaget IDL Biotech som har lång erfarenhet av snabbtester, vilket är en teknik som AroCell anser kommer bli allt vanligare inom vården.

– Coronapandemin har ökat allmänhetens acceptans för snabbtester. Att ge cancerpatienter en möjlighet att själva få en indikation på om sjukdomen har återkommit är en viktig del av framtidens behandlingsvård, säger professor Gunnar Steineck, medicinsk chef på AroCell som har mer än 35 års erfarenhet av forskning inom onkologi.

– Vi är väldigt glada över att ha fått in IDL Biotechs kompetens. Tack vare deras gedigna kunskap om snabbtester och vår expertis inom TK1 har vi tillsammans förflyttat oss fem år framåt i utvecklingen, säger Anders Hultman.

Pågående nyemission

För att möjliggöra framtidsplanerna och fortsätta växa internationellt genomför AroCell en företrädesemission på 86 miljoner kronor med teckningsperiod mellan den 31 januari och 14 februari. 

– Vi vill fokusera på att fortsätta rulla ut våra produkter i Europa och driva våra kliniska program i USA för att komma in på den amerikanska marknaden. Just nu har vi bara skrapat på ytan av produkternas försäljningspotential, säger Anders Hultman.

Läs om emissionen på AroCells hemsida. 

AroCell:
AroCell utvecklar och säljer tester för prognos, behandling och uppföljning av cancer. Testet TK 210 ELISA är CE-märkt sedan 2015 och kan användas på automatiserade plattformar, vilket ger möjlighet till snabb expansion.

www.arocell.com

Mer från Arocell

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Arocell och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?