Rekordmånad för Volvo Cars – säljrusch i Kina

Volvo Cars har startat 2021 med en säljrusch. Årets första månad ökade försäljningen med 30 procent vilket gör det till den bästa januarimånaden i företagets historia.

Den minsta suvmodellen, XC40, har tagit över som bäst sålda modell från storasyskonet XC60.

Volvo XC40 var den modell som sålde bäst i januari. Av Volvos försäljning var 23 procent laddbara bilar.
Volvo XC40 var den modell som sålde bäst i januari. Av Volvos försäljning var 23 procent laddbara bilar.Foto:Karin Olander

2020 påverkades bilförsäljningen starkt av coronapandemin. Volvo Cars repade sig dock efter de kraftiga nedgångarna under första halvan när försäljningen gick ner drygt 20 procent och avslutade året starkt. Andra halvåret sålde Volvo fler bilar än man gjort någon gång tidigare under samma period. 

2021 fortsätter den uppåtgående trenden. Totalt rullade det ut 59 588 nya Volvobilar i världen under januari, en uppgång med 30,2 procent jämfört med januari i fjol.

Ökningen finns på alla marknader, men är tydligast på Volvos enskilt största marknad Kina med ett plus på 91 procent, till 19 160 bilar. Det hänger i sin tur ihop med att Kina i fjol var hårt drabbat av coronaviruset i januari och stora delar av samhället var nedstängt. 

I USA ökade Volvo sin försäljning med 32 procent och i Europa med 9 procent.

Den mellanstora suven XC60 har tidigare toppat Volvos globala försäljning, men i januari är det istället den mindre XC40 som sålt bäst.

Det är Volvos suvar som lockar mest kunder. 71 procent av företagets försäljning utgörs nu av suvar.

De laddbara modellerna, där merparten är laddhybrider eftersom Volvo ännu så länge bara har en enda elbil på marknaden, ökar också. I januari var nästan var fjärde Volvobil som såldes laddbar. I Europa går laddbart hem ännu bättre. Där hade 41 procent av Volvobilarna sladd.

Hur Volvo Cars klarade 2020 finansiellt meddelas på torsdagen när bolaget kommer med sitt bokslut.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?