1515

Rekordhöga bensinpriser ger extra skjuts åt elbilsomställningen

Det snabbt ökande bensinpriset driver på försäljningen av elbilar. ”Ketchupeffekten kom 2020, men det är klart att när många nu talar om det höga bensinpriset så bidrar det ytterligare”, säger Jessica Alenius.

När branschorganisationen Bil Sweden tittar igenom sin statistik över nyregistreringen av bilar i Sverige är trenden kristallklar – det går fort nu.

”Självklart påverkar det höga bensinpriset kalkylen för den som ska köpa. Driftkostnaden är ju en väsentlig del av totalkostnaden för en ny bensinbil”, säger Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden.

”I september var varannan nyregistrerad bil laddbar”, säger hon.

Räkna själv: Vad är billigast – elbil eller bensin och diesel?

Som andel av fordonsparken är el- och laddhybridbilarna dock fortfarande i liten minoritet – bara drygt 6 procent av alla bilar på vägarna är laddbara.

Men priset på råolja har fördubblats på ett år. 

Bensinpriset lär också fortsätta uppåt eftersom politikerna vill det. Fram till 2030 ska bensin och diesel gradvis ersättas med inblandning av dyrare, förnybara drivmedel. Regeringen räknar med att prisökningar på cirka tre kronor per liter bensin och drygt fem kronor per liter diesel, bara av den orsaken.

”Nu måste laddstolparna bli fler. Utbyggnaden bör gå i samma takt som utvecklingen av elbilarna. Man måste kunna ladda sin bil, oavsett om man bor i villa eller lägenhet”, säger Jessica Alenius.

Ur arkivet: Då blir elbilen billigare än en bensin- eller dieselbil

En ny elbil kan kosta omkring 100.000 kronor mer än en bensinbil. Bil Sweden räknar dock med att priserna ligger på samma nivå som för bensinbilar om cirka fem år, eftersom batterierna blir billigare. Då kan elbilsförsäljningen verkligen ta fart.

Karl Hillman, docent i miljövetenskap på högskolan i Gävle säger att elbilen oftast blir billigare i längden. Kostnaden för bensin försvinner och underhållet är ofta lägre. Tittar man på totalkostnaden för att ha bil, då var elbilarna i många fall billigare redan för flera år sedan. Det högre bensinpriset snyggar till kalkylen ytterligare. 

Men han tvivlar på att elbilarna nödvändigtvis kommer att sjunka så mycket i pris. Han jämför med bensinbilar, som har fått allt bättre prestanda genom åren men inte blivit så mycket billigare.

Billigare eller bättre? Det beror på vad bilköparna vill ha.

”Dyra elbilar med stora batterier är helt onödiga för många. Det är ett rent slöseri att köra runt hemma i sin stad med tunga, kraftfulla batterier som man knappt använder”, säger Karl Hillman.

”Det vore väl rimligare att äga en liten elbil med ett lätt batteri som man kör korta sträckor med till vardags. Och sedan hyra dyrare elbilar för de längre resor som man bara gör i bland. Eller så kan man ta bussen eller tåget, förstås. Vilket oftast är bäst för planeten.”


Innehåll från SJAnnons

Nya X 2000 – prisad design på räls

Redan före premiären av nya X 2000 har vagnarnas sobra inredning fått uppmärksamhet men detta är bara ett av många lyft i SJ:s uppdaterade snabbtåg.

– Det blir ett modernt tåg i ett återvunnet skal, säger Jakob Åhgren, affärsutvecklare på SJ.

Nyfiken på nya X 2000? Läs mer här. 

SJ gör stora satsningar i tågflottan och lanserar nu helt moderniserade X 2000-tåg – ett steg som tar kunderna in i en ny era.

– Vi har lyckats skapa ett i många avseenden helt nytt tåg i det befintliga stålskalet. På det sättet kan vi erbjuda resenärerna miljövänliga, snabba och bekväma resor under många år framöver, säger Jakob Åhgren.

Helt ny inredning

I samband med att hela X 2000-flottan renoverats från grunden har vagnarnas inredning fått det prestigefyllda priset ”Best of the best” i den internationella designtävlingen Red Dot Awards. Det är första gången ett helt tåg får ett designpris.

– De nya interiörerna är inspirerade av klassisk skandinavisk design med tydliga former och fokus på funktionella detaljer. Belysningen och de naturliga materialen ska bidra till en trevlig atmosfär och förstärka känslan av lugn och komfort.

Tillsammans med resenärerna har SJ utvecklat en stol som ger god sittkomfort och benutrymme. Den nya stolen har högt ryggstöd, ergonomisk design och ett stort arbetsbord. Tack vare elektrisk styrning är de lätta att ställa in. 

– Du ska kunna sitta bekvämt hela vägen för att jobba, läsa, se en film eller bara drömma dig bort.  

Först i Sverige med radiotransparenta fönster

De nya X 2000-tågen har utrustats med radiotransparenta fönster vilket gör uppkopplingen ombord mer stabil och framtidssäker. Denna teknik innebär att mobilsignaler enklare kan komma in i vagnarna vilket i sin tur gör att kunderna kan ringa och surfa direkt från den egna telefonen, med färre avbrott än förr. Samtidigt förses tågen med den absolut senaste wifi-tekniken som skapar bra förutsättningar för att streama film eller delta i webbmöten under resans gång. Båda teknikerna kommer att kunna utnyttja 5G när mobiloperatörerna moderniserar mobilnäten längs med järnvägen.

– Vi jobbar hårt med att tillgodose kundernas ständigt ökande krav på god uppkoppling och vår målsättning är att det inte ska vara X 2000-tågen eller deras utrustning som begränsar samtalskvaliteten eller internetuppkopplingen. Men för att fullt ut möta kundernas krav krävs även förbättringar i mobilnäten, så att det blir bättre täckning längs spåren.

Mer funktionell design

Något som blir tydligt för kunderna är att nästan alla bagageställ ombord har blivit större och fått en mer funktionell design – hopfällda barnvagnar ryms enkelt. Också taken och bagagefacken ovanför stolarna har ny formgivning för att skapa rymd och kapacitet. Toaletterna har renoverats från grunden och blivit ljusa och fräscha och alla dörrar ombord har förbättrats så att passage mellan vagnarna underlättas. Det blir även lättare för alla kunder att hitta rätt plats, läsa skyltar och ta del av viktig reseinformation via nya digitala skärmar.

– Sätena är numrerade med blindskrift, vi har nya piktogram ombord och de nya digitala skyltarna ger mer information och får bättre läsbarhet.

En helt ny bistrovagn

I nya X 2000 har bistrovagnen fått en rejält lyft med ny planlösning och en inbjudande atmosfär, med bland annat nya mässingslampor. Bistrosofforna i sin nuvarande utformning försvinner och ersätts av ståbord samt nya sittgrupper i direkt anslutning till bistron.

Utöver alla designlyft blir tågresan dessutom mer driftsäker tack vare nya tekniska system.

– Nya X 2000 har bland annat ett avancerat system för självdiagnostik, vilket betyder att vi får meddelanden om eventuellt slitage innan något verkligen går sönder, säger Jakob Åhgren.

Testa nya X 2000. Här kan du köpa biljetter. 

 

 

Mer från SJ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SJ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?