1515

Rekordhet bilsommar i pandemin – här är de mest sålda modellerna

Efter att ha sett ett stort tapp i försäljning under våren har marknaden för begagnade bilar återhämtat sig – och det med besked.

”Vi har haft flera rekordmånader”, säger Martin Fransson, vd för bilsajten Wayke.

Foto:Vilhelm Stokstad/TT

Coronasommaren har blivit en bilsommar för många, när resor utomlands varit svåra att genomföra.

Under juli såldes 32 procent fler begagnade bilar än samma månad förra året via Wayke, som ägs av Sveriges bilhandlare och branschorganisationen MRF. Jämfört med april är uppgången ännu större – 48 procent. Ökningen kommer efter en skakig coronavår.

”Vi har haft en otroligt stark begagnatmarknad de senaste fem åren, sedan kom våren och det blev ett hack i kurvan. Vi visste inte var det skulle ta vägen”, säger Martin Fransson.

Stora delar av bilhandeln sattes i stort sett på paus. Men nu är alltså mycket tillbaka på högre nivåer än tidigare.

”Det har varit en väldigt snabb återhämtning och den senaste tiden har vi haft flera rekordmånader”, säger Martin Fransson.

Den stora anledningen till den inbromsade försäljningen under våren var givetvis pandemin, som gjorde många tveksamma till att ge sig iväg till en bilhandlare. Det fick hela branschen att ställa om snabbt.

”Många har gjort bilarna tillgängliga för köp på nätet. Då kan man uppleva och se bilen digitalt och sedan genomföra köpet där”, berättar Martin Fransson.

TT: Är det inte riskabelt att köpa en bil man inte har sett?
”Många gånger har man kommit i kontakt med den typen av bil tidigare, kanske besökt en bilhandlare eller provkört en kompis bil. Sedan har bilhandlarna schyssta villkor för ångerrätt”, säger Wayke-vd:n.

Martin Fransson tror att utvecklingen mot fler bilaffärer på nätet kommer att fortsätta även efter pandemin.

”Bilköp online avdramatiseras hela tiden, det är verkligen en förändring vi är inne i”, säger han.

Även på Blocket har begagnade bilar varit hett eftersökta – under hela sommaren hade bilsektionen på sajten 25 procent fler besök än sommaren 2019. Samtidigt ökade försäljningen med åtta procent.

”Bilförsäljningen har gått starkt i sommar, till stora delar pådriven av att många fler semestrat hemma i år. Såväl trafiken, såsom sökningarna och försäljningarna har ökat markant”, säger kommunikationsansvarige Tero Marjamäki.

Hos Wayke har priserna under sommaren ökat med 4 procent jämfört med förra året, vilket kan bli många tusenlappar på dyra bilar. Den allra största delen av försäljningen är fortfarande bensin- och dieselbilar, men elbilarna ökar snabbt. Störst är uppgången för laddhybrider, följt av elbilar.

”Det är ett exceptionellt intresse för både hybrider och rena elbilar, de är mer tillgängliga för en större målgrupp i dag. Tidigare var nästan Tesla ensamma på tronen och hade en prislapp som inte alla klarade av, men nu har det kommit elbilar med betydligt lägre prislapp”, säger Martin Fransson.

 


Innehåll från UCAnnons

Rätt data bygger tillit och ekonomisk hållbarhet

Totalt finns det 400 000 överskuldsatta individer i Sverige, varav 33 000 av dem är unga personer. Att ge företag och privatpersoner tillgång till relevant och aktuell kredit- och affärsinformationsdata, och på sikt även hållbarhetsdata, är viktigt för att bygga tillit och ekonomisk hållbarhet i samhället. Via UC och Allabolag bidrar det nordiska bolaget Enento med just detta, för att underlätta både kloka affärsbeslut och minska risken för överskuldsättning hos privatpersoner.

Enentos kultur och drivkraft präglas av ett samhällsansvar. På den svenska marknaden satsar Enento och UC tillsammans med ekonomiappen Gimi och Fryshuset för att nå ut till unga vuxna med seminarier och ett digitalt utbildningsmaterial om privatekonomi som lärarna kan använda sig av. 

– Vi känner ett ansvar att proaktivt göra vad vi kan för att bidra med kunskap för hur man förebygger att hamna i en situation där man inte klarar av att betala av sina skulder. Att få unga att förstå att aktuell kreditvärdighet påverkar ens framtid, exempelvis möjligheten att ta lån till en egen bostad är därför viktigt. Det här behovet ser vi inte minst genom en undersökning från Sifo som visar att enbart 50 procent av personer mellan 18–24 år förstår sin kreditvärdighets påverkan, säger Victoria Preger, Marknadsdirektör Enento Group där UC och Allabolag ingår.

Rätt data för bra affärsbeslut 

Enento bildades som kreditbyrå 1905 i Finland i syfte att minska överskuldsättningen genom att tillhandahålla korrekt och relevant kreditdata till underlag för bra affärsbeslut. Enentos svenska verksamhet UC bildades i mitten av 1970-talet med exakt samma syfte.

– Vi drivs än idag av samma mål och syfte, det vill säga samhällsvärdet av vår affär är att tillhanda hålla korrekt och relevant data som skapar tillit och bidrar till en hållbar ekonomi för företag, privatpersoner och för samhället i stort. Vi har en nära dialog med banker, konsumenter och småföretagare och fokuserar på att möta framtidens behov genom att hela tiden utveckla nya och uppdaterade produkter, säger Victoria Preger.

Ökat tryck på små företag att hållbarhetsrapportera

Ser man till omvärldens utveckling syns bland annat två trender som påverkar hur företag gör affärer idag och i framtiden tydligt, dels handlar det om den snabba tekniska utvecklingen, dels om de senaste årens tydliga klimatförändringar. Hållbarhetsfrågan får ett allt större fokus i bank- och finanssektorn och idag är det endast börsnoterade bolag som är skyldiga att hållbarhetsrapportera. Här ser Enento tecken på ytterligare en trend där även mindre företag kommer behöva redovisa sitt hållbarhetsarbete framöver.

– Nyligen meddelade Finansinspektionen att man planerar att inkludera ett hållbarhetsperspektiv i granskningen av alla affärsmodeller och kreditrisker. Framtidens beslutsfattare på både stora och små företag kommer möta ett krav på att hållbarhetsaspekten vägs in i alla typer av affärsbeslut. Sedan tre år tillbaka erbjuder vi våra kunder på den finska marknaden en ESG rapport*, med hållbarhetsdata på andra företag. Vi vill hjälpa våra företagskunder att ta hållbara beslut också i framtiden, bland annat genom att på sikt ta vår tjänst ESG-rapporten även till den svenska marknaden, säger Victoria Preger. 

Om Enento Group

Enento Group bildades i Tampere, Finland, redan 1905 och är idag verksamma i Finland under varumärkena Asiakastieto och Emaileri, i Sverige under varumärkena UC, Allabolag och Proff, samt i Norge och Danmark under varumärket Proff. Företaget har 420 anställda och erbjuder kredit- och affärsinformationsdata till konsumenter, småföretagare, stora företag och banker. 

För mer information: www.enento.com

*ESG står får Environmental, Social and Governance.

”Att bygga tillit och ekonomisk hållbarhet” 

www.uc.se

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med UC och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?