ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Rekordförsäljning – men Samuelsson ställer in bonusar

  • Volvo Cars vd Håkan Samuelsson Foto: Emma-Sofia Olsson

Minskade marginaler får Volvo Cars ledning att hissa varningsflagg och dra in de anställdas bonus.

”Jag är inte nöjd med det finansiella resultatet”, säger vd:n Håkan Samuelsson.

Han tror visserligen att försäljningen fortsätter upp i år, men marknadsutsikterna är osäkrare än på länge.

Volvo Cars har aldrig sålt så många bilar som i fjol när man för första gången klev över 600 000 bilar och ökade med 12 procent. Man säljer också mer av dyrare modeller, vilket gör att omsättningen har ökat med ännu mer, med 21 procent.

Men bolagets lönsamhet är satt under press. Det stod klart redan i höstas när tredje kvartalets rörelsemarginal var oroande 3,2 procent. Börsplanerna lades på is. En uppryckning gjordes under sista kvartalet, men på årsbasis sjönk marginalen till 5,6 procent jämfört med 6,7 procent 2017.

Därför blir det ingen bonus till de anställda trots rekordhög omsättning nära 253 miljarder kronor och en rörelsevinst på 14,2 miljarder kronor.

Håkan Samuelsson, som presenterade resultaten under en presskonferens i Stockholm på torsdagen, betonade alla plussiffror - försäljningsökning på alla marknader, vändning från negativt till positivt kassaflöde och den höga omsättningen, men var tydligt bekymrad över den minskade lönsamheten. De främsta orsakerna som han lyfte fram var handelstullar och en ökad prispress.

De anställda fick också veta att interna kostnader har spelat in och eftersom det finansiella målet för bonus inte uppnås blir det inga extrapengar i år. I fjol betalades full bonus på cirka 17 000 kronor per anställd ut.

Beskedet skapade upprorskänslor i Torslandafabriken.

”Folk är jätteupprörda”, säger Lars Henriksson som jobbar i monteringen.

”Förra året var en oerhörd ansträngning för oss i fabriken, med väldigt mycket övertid helg efter helg för att klara att höja volymerna. Det känns oerhört konstigt att det då inte faller ut någon bonus när vi har gjort fler bilar än någonsin, fortsätter han.

Det är enligt Håkan Samuelsson inte aktuellt att ta upp frågan i styrelsen och frångå kriterierna, som bolaget gjorde 2016 efter kritik om att bonusen då skulle sänkas.

”Det är väldigt svårt att ändra regler hela tiden. Det är också viktigt med en signal att bolaget och hela bilbranschen går in i en ny fas när det gäller att fokusera mycket mer på kostnadsreduktioner och besparingar. Nu har vi ett nytt år och en ny chans”, säger Håkan Samuelsson.

Hur ska ni reducera kostnader, blir det neddragningar bland personalen?

”Nej, det blir inget speciellt program. Det handlar om att hela tiden se över kostnaderna och ifrågasätta varje krona. Med en ökad motvind på marknaden blir det viktigare” säger Håkan Samuelsson.

Han förstår att de anställda är upprörda.

”Jag har stor förståelse för att man känner sig frustrerad. Hade jag varit i deras kläder hade jag säkert känt så också”, säger Håkan Samuelsson.

Ledningens system för rörliga löner har fler parametrar och påverkas inte.

”Vi måste ha marknadsmässiga löner för att attrahera toppchefer”, säger Håkan Samuelsson.

Håkan Samuelsson, som förlängt sitt vd-kontrakt till 2022, är helt inriktad på att Volvo ska nå 800 000 bilar 2020. Men 2019 blir ett prövningens år med handelskrig, brexit och en konjunkturnedgång.

”Det här året är extra osäkert”, konstaterar Volvos vd.

Han tror ändå på ännu ett försäljningsrekord i år.

”Eftersom vi har det starkaste produktsortimentet i vårt bolags historia”, säger han.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies