1515
Annons

Regeringen vill se fler laddningsstationer vid nybyggnation

Regeringen vill höja kraven på laddningsmöjligheter vid ny- och ombyggnation. Boverket har nu fått i uppdrag att utreda konsekvenserna av skärpta regler. ”Vi vill rulla ut laddningsinfrastrukturen hela vägen”, säger Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman till Dagens Industri. 

Regeringen vill skynda på utbyggnaden av en laddningsinfrastruktur, och vill nu ytterligare skärpa de EU-krav som finns gällande laddningsmöjligheter vi ny- och ombyggnationer.
Regeringen vill skynda på utbyggnaden av en laddningsinfrastruktur, och vill nu ytterligare skärpa de EU-krav som finns gällande laddningsmöjligheter vi ny- och ombyggnationer.

Regeringen har tidigare lagt propositionen, Genomförande av EU:s ändringsdirektiv om byggnaders energiprestanda, på riksdagens bord. EU-direktivet omfattar bland annat krav på laddinfrastruktur vid ny- och ombyggnation.

Regeringen har nu gett Boverket i uppdrag att utreda konsekvenserna av att höja kraven ytterligare – eftersom man anser att Sverige har andra behov än stora delar av Europa.

”Sverige är det land i EU där det säljs flest elbilar och flest laddningsbara bilar och det är också här det finns mest efterfrågan på infrastruktur. EU-direktivet vill att man ska dra fram möjlighet till laddningsinfrastruktur men vi vill att man ska rulla ut laddningsstrukturen hela vägen så att det finns platser om att ladda på”, säger Anders Ygeman.

Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.
Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.Foto:Martina Huber

Även om Sverige är bäst i klassen i EU finns det fortfarande stor potential att ytterligare öka andelen laddningsbara bilar som säljs, menar Ygeman.

Regeringen har tidigare inför en rad åtgärder för att göra det mer förmånligt att köpa en el-bil, bland annat Bonus malus-systemet och regeringens ”ladda-hemma-stöd”. Och snart är också hela infrastrukturen på plats.

”På personbilssidan bygger vi nu ut de sista vita fläckarna, som finns främst i Småland men också i Norrland som är väldigt glest befolkat”.

Regeringen planerar också att återkomma med ytterligare åtgärder för att förbättra på laddinfrastruktur för flera olika boendeformer.

När det gäller tyngre transporter har regeringen fattat beslut om att inrätta en elektrifieringskommission med syfte att påskynda arbetet med elektrifieringen av transportsektorn, och tillsammans med näringslivet och berörda aktörer ta fram en handlingsplan för elektrifiering av de mest trafikerade vägarna i Sverige. 

 

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Regeringen vill slopa höjd bränsleskatt

Finansminister Mikael Damberg (S).
Finansminister Mikael Damberg (S).Foto:TT

Sverige går mot kärvare ekonomiska tider och då är det inte läge med höjda skatter, säger finansminister Mikael Damberg (S) till TV4 och föreslår därför att den inflationsstyrda höjningen av drivmedelsskatten ska stoppas tillfälligt.

”Det är inte rimligt med de höga bensin- och dieselpriserna att vi då automatiskt skulle få en skattehöjning vid årsskiftet, det tycker inte jag är rätt politik i det här skede”, säger Damberg till kanalen.

Regeringen har tidigare gått fram med förslaget om att pausa uppräkningen av reduktionsplikten för bensin och diesel för 2023.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera