ANNONS:
Till Di.se
MÅNDAG 18 DEC Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR

Regeringen skärper förbudet mot rattsurf

Nästa år införs ett tydligt förbud mot att hålla mobilen eller annan kommunikationsutrustning i handen när man kör.

Men att lagstifta mot den stora trafikfaran - distraktionen - låter sig inte göras. Där står hoppet till tekniken.

Mobilanvändande i trafiken var helt oreglerat tills det 2013 infördes en lag som innebär att man får använda mobiltelefoner och annan kommunikationsutrustning så länge det inte är en trafikfara.

Men lagen har visat sig vara svårtolkad och blev därför tandlös. I våras föreslog Transportstyrelsen ett tydligare förbud. Det gör också att Sverige sällar sig till resten av EU och följer Wienkonventionen för vägtrafik.

"Det har varit få rättsliga fall, cirka 80 om året, och polis och åklagare har haft svårt att leda i bevis att incidenter i trafiken varit på grund av mobiltelefonen", säger Peter Larsson, trafiksäkerhetsexpert på Transportstyrelsen som var med i utredningen.

På torsdagen beslutade regeringen att följa utredningens förslag och det införs en ny skrivelse i trafikförordningen. Från den 1 februari 2018 är det inte längre är tillåtet att hålla i en mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning när man framför ett motordrivet fordon.

"Nu kommer det att bli tydligare att man inte får hålla på att fippla med luren när man är ute och kör med bilen. En tydligare regel gör att fler kommer att följa den", säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Att förbud inte har införts tidigare beror bland annat på att forskningen inte entydigt visar att det är skadligt att använda mobiltelefonen i trafiken.

"Det går inte att säga att det per definition är farligt att använda mobilen utan det beror på omständigheterna. Att sms:a har dock i flera tester visat sig vara farligt och förhoppningen är att samhället nu visar att det inte är okej. Sedan är det alltid svårt att veta om det blir en regel som verkligen leder till ändrat beteende", säger Peter Larsson.

Egentligen är det allra farligaste att förarna inte är uppmärksamma.

"Det optimala hade varit att komma åt själva distraktionen och ha en teknikneutral lagskrivning, men det blir för komplicerat. Det går inte att lagstifta mot att man plockar upp en napp åt sin bebis", säger Peter Larsson.

Allt fler bilar har teknik där man inte behöver hålla i telefonen för att ringa. Man kan flytta över telefonens funktioner till bilens skärm och styra den antingen med touchkontroller, geststyrning eller med rösten. Det kan i sin tur också skapa distraktion.

"Ja, det finns mycket som kan distrahera. Det behövs ett brett spektrum av åtgärder för att komma åt det. Där tror jag mycket på den tekniska utvecklingen med mer stödteknik till föraren som finns i allt fler bilar, som automatisk broms och att bilen styrs tillbaka om den går över linjerna", säger Peter Larsson.