Annons

Regeringen miljardsatsar på testcentrum för elfordon

Regeringen är beredd att satsa upp till en miljard kronor de närmaste sex åren på ett nytt nationellt testcentrum för elfordon. Villkoret är att industrin går in med lika mycket. Anläggningen, där huvuddelen hamnar i Göteborg, kan vara igång redan nästa år.

Laddstation för elbilar
Laddstation för elbilarBild:Anders Wiklund/TT

Planerna på att staten, lärosäten och fordonstillverkarna tillsammans ska se till att Sverige får en testanläggning för elektrifiering i fordonsbranschen presenterades i maj.

På tisdagen var näringsministern Mikael Damberg (S) tillbaka i Göteborg, nu med pengalöften från budgeten. Nästa år avsätts 180 miljoner kronor för elektrifiering av fordonsflottan och biogas. De pengarna ingår i den miljö- och klimatsatsning på 5 miljarder kronor som regeringen redan har presenterat.

Hur uppdelningen mellan de olika alternativen - elektrifiering och biogas - ser ut hänger på industrins prioriteringar, enligt näringsministern.

"När vi summerar den här satsningen måste vi se att industrin tar sin del av ansvaret. Min målbild är att industrin bidrar med 50 procent och staten med 50 procent. Vi har kommit längst i diskussionerna om testbädden för elektrifiering så det är den som ligger närmast", säger Mikael Damberg.

Han beskriver satsningen som den största staten har gjort på en testanläggning.

"Men det här startskottet ger vi goda förutsättningar för att landa med förhandlingarna i höst och vara i gång nästa år", säger Mikael Damberg.

Vad är det ni väljer att inte satsa på när pengarna går till det här?
"Vi har ett reformutrymme på 40 miljarder kronor. Vi väljer att framtidssäkra jobben och minska klimatutsläppen. Mycket av svensk industri har en koppling till fordonsindustrin och om de inte klarar teknikskiftet till elektrifiering finns det risk att de jobben inte finns kvar i framtiden", säger näringsministern.

Den statliga forskningsorganisationen Rise, med huvudkontor i Göteborg, och Chalmers tekniska högskola i Göteborg kommer att äga anläggningen gemensamt. Lokaliseringen för ett fullskalelabb blir på Lindholmen i Göteborg. Inte så konstigt med tanke på närheten till flera bolag i branschen som AB Volvo, Volvo Cars och Geelys utvecklingsbolag Cevt .

Dessutom var det ett uttalat önskemål från kinesiska Geely när man beslutade att expandera i Göteborg. Men för att tillgodose även Scanias intressen blir det en enhet också i Stockholm.

Testanläggningen ska inte bara utnyttjas av fordonstillverkarna utan även för akademisk forskning där flera universitet är inblandade. Branschen skriker efter rätt kompetens i den kapplöpning som just nu sker kring elektrifiering.

De stora fordonstillverkarna, som var representerade på näringsministerns pressträff, var alla väldigt positiva. Tanken är att de ska bidra genom att åta sig att utnyttja anläggningen viss tid.

"Jag är övertygad om att vi kommer överens kring finansieringen. En sådan här öppen testbädd är mycket välkommen. Den drar till sig forskning och arbetstillfällen och i vissa lägen måste vi samarbeta, även om vi är konkurrenter", säger Torbjörn S Holmström, rådgivare inom teknologi och forskning till Volvos vd.

Mats Fägerhag, som är vd för Cevt, hyllade tempot.

"Det är positivt att det sker så snabbt. Och att det görs i samarbete. Vi behöver ha de skarpaste hjärnorna", säger han.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?