ANNONS:
Till Di.se
LÖRDAG 18 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Bil

Regeringen miljardsatsar på testcentrum för elfordon

  • Laddstation för elbilar Foto: Anders Wiklund/TT

Regeringen är beredd att satsa upp till en miljard kronor de närmaste sex åren på ett nytt nationellt testcentrum för elfordon. Villkoret är att industrin går in med lika mycket. Anläggningen, där huvuddelen hamnar i Göteborg, kan vara igång redan nästa år.

Planerna på att staten, lärosäten och fordonstillverkarna tillsammans ska se till att Sverige får en testanläggning för elektrifiering i fordonsbranschen presenterades i maj.

På tisdagen var näringsministern Mikael Damberg (S) tillbaka i Göteborg, nu med pengalöften från budgeten. Nästa år avsätts 180 miljoner kronor för elektrifiering av fordonsflottan och biogas. De pengarna ingår i den miljö- och klimatsatsning på 5 miljarder kronor som regeringen redan har presenterat.

Hur uppdelningen mellan de olika alternativen - elektrifiering och biogas - ser ut hänger på industrins prioriteringar, enligt näringsministern.

"När vi summerar den här satsningen måste vi se att industrin tar sin del av ansvaret. Min målbild är att industrin bidrar med 50 procent och staten med 50 procent. Vi har kommit längst i diskussionerna om testbädden för elektrifiering så det är den som ligger närmast", säger Mikael Damberg.

Han beskriver satsningen som den största staten har gjort på en testanläggning.

"Men det här startskottet ger vi goda förutsättningar för att landa med förhandlingarna i höst och vara i gång nästa år", säger Mikael Damberg.

Vad är det ni väljer att inte satsa på när pengarna går till det här?
"Vi har ett reformutrymme på 40 miljarder kronor. Vi väljer att framtidssäkra jobben och minska klimatutsläppen. Mycket av svensk industri har en koppling till fordonsindustrin och om de inte klarar teknikskiftet till elektrifiering finns det risk att de jobben inte finns kvar i framtiden", säger näringsministern.

Den statliga forskningsorganisationen Rise, med huvudkontor i Göteborg, och Chalmers tekniska högskola i Göteborg kommer att äga anläggningen gemensamt. Lokaliseringen för ett fullskalelabb blir på Lindholmen i Göteborg. Inte så konstigt med tanke på närheten till flera bolag i branschen som AB Volvo, Volvo Cars och Geelys utvecklingsbolag Cevt .

Dessutom var det ett uttalat önskemål från kinesiska Geely när man beslutade att expandera i Göteborg. Men för att tillgodose även Scanias intressen blir det en enhet också i Stockholm.

Testanläggningen ska inte bara utnyttjas av fordonstillverkarna utan även för akademisk forskning där flera universitet är inblandade. Branschen skriker efter rätt kompetens i den kapplöpning som just nu sker kring elektrifiering.

De stora fordonstillverkarna, som var representerade på näringsministerns pressträff, var alla väldigt positiva. Tanken är att de ska bidra genom att åta sig att utnyttja anläggningen viss tid.

"Jag är övertygad om att vi kommer överens kring finansieringen. En sådan här öppen testbädd är mycket välkommen. Den drar till sig forskning och arbetstillfällen och i vissa lägen måste vi samarbeta, även om vi är konkurrenter", säger Torbjörn S Holmström, rådgivare inom teknologi och forskning till Volvos vd.

Mats Fägerhag, som är vd för Cevt, hyllade tempot.

"Det är positivt att det sker så snabbt. Och att det görs i samarbete. Vi behöver ha de skarpaste hjärnorna", säger han.

Tyck till