ANNONS:
Till Di.se

Redan rekordår för Volvo Cars – trots att en månad återstår

  • Foto: Jonas Ekströmer/TT

Volvo Cars jublar över att ha satt försäljningsrekord redan innan året är slut.

Fast det bara är advent står det klart att 2018 blir ett femte rekordår för biltillverkaren.

Allra starkast har den tidigare problemmarknaden USA gått. Men runt hörnet lurar en avmattning i branschen.

När årets första elva månader har summerats har Volvo Cars sålt 582 096 bilar vilket innebär att fjolårets rekordresultat på 571 577 bilar redan har passerats. Jämfört med samma tid förra året är det plus 13,5 procent.

Försäljningen har ökat för den Geelyägda biltillverkaren på alla marknader. Mest i USA som är upp 24,5 procent januari till november och Volvo kommer av allt att döma att nå över 100.000 bilar på den amerikanska marknaden det här året. Volvos enskilt största marknad Kina har hittills i år ökat med 13,8 procent och Europa med 7,3 procent.

Den mellanstora suven XC60 är Volvos bäst säljande modell och står för nästan en tredjedel av försäljningen. Den stora suven XC90 är tvåa och V40 trea. 

Volvo Cars, som sedan 2014 har bytt ut hela sitt modellprogram har ökat sin försäljning varje år sedan dess. Det ingår också i affärsplanen eftersom det långsiktiga målet är 800.000 bilar 2020. För att klara det måste ökningstakten hålla i sig och det finns flera tecken på att bilmarknaden är på väg att mattas av. I Kina har bilförsäljningen minskat sedan i somras bland annat på grund av ekonomisk nedgång och handelskriget med USA. Tredje kvartalet var den ner med hela 9 procent, även om premiummarknaden där Volvo är med och slåss om kunderna ökade. I USA visade novembersiffrorna på en liten nedgång på 0,5 procent för lätta fordon. Börsoro, nya skatteregler, ett nytt utsläppstest och osäkerhetsfaktorer i omvärlden med handelshinder och brexit är bidragande orsaker. Liksom det väntade skiftet mot elektrifiering där Volvo är sent ute och först nästa år väntas visa upp sin första helt eldrivna bil.

Tunga investeringar pressar bilbranschen och flera tillverkare har tidigare i år aviserat minskade vinster som BMW och Daimler.

Även Volvo Cars kämpar med sina marginaler. Vd:n Håkan Samuelsson har satt upp ett mål att bolaget ska nå 8 procent rörelsemarginal och bolaget har varit och nosat på de nivåerna med 6,7 procent i fjol, men resultatet för det tredje kvartalet var en tillbakagång. Då var rörelsemarginalen endast 3,2 procent. Rörelsevinsten minskade från 3,7 miljarder kronor tredje kvartalet 2017 till 1,8 miljarder kronor.

Enligt kvartalsrapporten beror det bland annat på höga lanseringskostnader, tullar och minskade licensintäkter. Håkan Samuelsson tror fortsatt på en stark vinst för helåret. 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies