1515

Redan rekordår för Volvo Cars – trots att en månad återstår

Volvo Cars jublar över att ha satt försäljningsrekord redan innan året är slut.

Fast det bara är advent står det klart att 2018 blir ett femte rekordår för biltillverkaren.

Allra starkast har den tidigare problemmarknaden USA gått. Men runt hörnet lurar en avmattning i branschen.

Foto:Jonas Ekströmer/TT

När årets första elva månader har summerats har Volvo Cars sålt 582 096 bilar vilket innebär att fjolårets rekordresultat på 571 577 bilar redan har passerats. Jämfört med samma tid förra året är det plus 13,5 procent.

Försäljningen har ökat för den Geelyägda biltillverkaren på alla marknader. Mest i USA som är upp 24,5 procent januari till november och Volvo kommer av allt att döma att nå över 100.000 bilar på den amerikanska marknaden det här året. Volvos enskilt största marknad Kina har hittills i år ökat med 13,8 procent och Europa med 7,3 procent.

Den mellanstora suven XC60 är Volvos bäst säljande modell och står för nästan en tredjedel av försäljningen. Den stora suven XC90 är tvåa och V40 trea. 

Volvo Cars, som sedan 2014 har bytt ut hela sitt modellprogram har ökat sin försäljning varje år sedan dess. Det ingår också i affärsplanen eftersom det långsiktiga målet är 800.000 bilar 2020. För att klara det måste ökningstakten hålla i sig och det finns flera tecken på att bilmarknaden är på väg att mattas av. I Kina har bilförsäljningen minskat sedan i somras bland annat på grund av ekonomisk nedgång och handelskriget med USA. Tredje kvartalet var den ner med hela 9 procent, även om premiummarknaden där Volvo är med och slåss om kunderna ökade. I USA visade novembersiffrorna på en liten nedgång på 0,5 procent för lätta fordon. Börsoro, nya skatteregler, ett nytt utsläppstest och osäkerhetsfaktorer i omvärlden med handelshinder och brexit är bidragande orsaker. Liksom det väntade skiftet mot elektrifiering där Volvo är sent ute och först nästa år väntas visa upp sin första helt eldrivna bil.

Tunga investeringar pressar bilbranschen och flera tillverkare har tidigare i år aviserat minskade vinster som BMW och Daimler.

Även Volvo Cars kämpar med sina marginaler. Vd:n Håkan Samuelsson har satt upp ett mål att bolaget ska nå 8 procent rörelsemarginal och bolaget har varit och nosat på de nivåerna med 6,7 procent i fjol, men resultatet för det tredje kvartalet var en tillbakagång. Då var rörelsemarginalen endast 3,2 procent. Rörelsevinsten minskade från 3,7 miljarder kronor tredje kvartalet 2017 till 1,8 miljarder kronor.

Enligt kvartalsrapporten beror det bland annat på höga lanseringskostnader, tullar och minskade licensintäkter. Håkan Samuelsson tror fortsatt på en stark vinst för helåret. 


Innehåll från NUITEQAnnons

Så kan det digitala mötet bli interaktivt och möta ökade krav på säkerhet

Det digitala mötet är både fruktat och älskat. Oavsett är det numera ett måste för en majoritet människor. Hur gör man då ett digitalt möte interaktivt och framförallt säkert under distansarbetet? Det här pusslet har NUITEQ, företaget som ständigt strävar efter smartare mänsklig interaktion löst; möt NUITEQ Stage. 

Något som blivit tydligt under pandemin är att vi människor behöver interagera med varandra. Det kan vara det spontana utbytet av information vid kaffemaskinen eller den där geniala idén som dyker upp under en workshop. De här interaktionerna kan vara svåra att få till under ett digitalt möte. Några som har en lösning på problemet är NUITEQ, och lanserade därför sin webbaserade tjänst NUITEQ Stage i Sverige.

–Allt handlar om att maximera interaktionen mellan människor i ett möte. Till en början var NUITEQ Stage ett verktyg som bara användes i mötesrum på stora interaktiva pekskärmar, men i och med allt distansarbete såg vi ett stort värde av att kunna främja interaktion mellan människor i digitala möten, oavsett om de befann sig vid en dator eller en pekskärm, säger Johan Schager, Produktansvarig på NUITEQ. 

Så funkar det interaktiva mötesrummet 

NUITEQ har utgått från sitt whiteboard-verktyg och därefter integrerat video, ljud och chattfunktion till samarbetsytan. Det krävs ingen nedladdning för att ansluta till ett möte utan allt som krävs är en webbläsare och en länk. 

– Något som också underlättar för den som håller i mötet är att man enkelt kan förbereda sig och följa upp mötet i den digitala tjänsten. Säg att jag ska hålla i ett digitalt möte; då kan jag först gå in på länken och förbereda mig genom att ladda upp dokument, bilder, eller färdiga mallar. Under själva mötet kan mina kollegor enkelt interagera via whiteboard-verktyget, och några dagar senare kan vi alla gå in på länken igen och följa upp det vi diskuterat, säger Johan Schager.

Möt de ökade kraven på datasäkerhet

När allt mer information utbyts på distans är det viktigt att säkra sin data. Det här säkerställer NUITEQ för svenska företag och myndigheter genom att välja en svensk server och på så sätt minimera dataflöden utifrån Sverige. 

– Företag ställer högre och högre krav på sina leverantörer när det kommer till datasäkerhet, men idag finns det väldigt få mötesverktyg som faktiskt kan möta dessa krav. Med NUITEQ Stage har vi lyckats uppnå den säkerhet som krävs genom att anpassa tjänsten för svenska företag. Till exempel tillhandahåller vi svensk datalagring och den som bjuder in till ett möte har möjlighet att låta mötesdeltagare legitimera sin identitet med svenskt bank-id, avslutar Johan Schager. 

Om NUITEQ

NUITEQ är ett mjukvaruföretag som skapar lösningar som gör det lättare för grupper och företag att samarbeta på ett smartare, mänskligare sätt.

Med mer än tio år som pionjärer inom smartare mänsklig interaktion omdefinierar NUITEQ samarbeten och co-creation i distansarbetet. 

Läs mer på nuiteqstage.se 

 

Mer från NUITEQ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med NUITEQ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?