1515
Annons

Razzia mot BMW:s huvudkontor för misstänkt utsläppsfusk

Åklagare har på tisdagen utfört en razzia mot BMW:s huvudkvarter i München och påbörjat en preliminär utredning kring misstänkt fusk med dieselutsläpp, rapporterar Financial Times.

Foto:Matthias Schrader

Misstanken är att 11 400 bilar ska ha blivit utrustade med otillåtna anordningar som anger för låga utsläppsvärden under tester. 

Både biltillverkarens huvudkontor i München och en anläggning i Österrike ska ha fått påhälsning av myndigheterna på tisdagen. Sedan det i september 2015 uppdagades att Volkswagen med hjälp av en mjukvara manipulerat utsläppstester har fordonstillverkare varit under myndigheternas lupp, men fram till nu har inga anklagelser riktats mot BMW. 

Bolaget uppger att en mjukvaruuppdatering av misstag har placerats i de aktuella fordonen och nekar till något medvetet fusk. Vidare uppger BMW att bilarna ska återkallas och att man samarbetar med berörda myndigheter. 


Gamla Saabar under klubban: ”Lika eftertraktade som Porsche”

En av de största samlingarna av Saabar ska gå under klubban när Kisa bilmuseum säljer sina bilar.

”Intresset för Saab ute i världen har ökat enormt. Bland samlare är de lika eftertraktade som Porsche”, säger värderingsmannen Michael Luft på Bilweb Auctions.

Michael Luft, värderingsman på Bilweb Auctions.
Michael Luft, värderingsman på Bilweb Auctions.Foto:Glenn Lindberg

I tider av hög inflation och oroliga tider har veteranbilen seglat upp som investeringsobjekt.

”Jag träffar kunder som säger att de är trötta på aktier och hellre vill investera i en veteranbil. Det blir både en bra investering och något de kan ha roligt med. Veteranbilar har ökat i värde på senare och Saab hör till de märken som dragit iväg”, säger Michael Luft.

Vad beror det på?
”Precis som konstnärer blir mer berömda när de dör så har Saab blivit mer exklusivt när märket gått i graven. Samlare gillar också att ha teknik som sticker ut”, säger Michael Luft.

Allra hetast är de gamla tvåtaktarna och särskilt sportmodellerna av Saab 96 som imponerade i rallysammanhang med ett par vinster i Monte Carlo-rallyt på 1960-talet.

”För fem-sex år sedan såldes de för runt 30.000 kronor. Nu får man inget under 100.000 kronor och de kan kosta 250.000 kronor”, säger Michael Luft.

Saab 96 Sport 841 cc från 1962, renoverad och med bedömt värde på 300.000 kronor.
Saab 96 Sport 841 cc från 1962, renoverad och med bedömt värde på 300.000 kronor.

I museisamlingen som nu auktioneras finns en sådan raritet – en vit Saab 96 Sport från 1966. Mätarställningen visar på under 10.000 mil och bilen har endast haft fem ägare genom åren.

Saab 96 Sport Monte Carlo 850 2T — 1966 som rullat 9900 mil. Bedömt värde 220.000 kronor.
Saab 96 Sport Monte Carlo 850 2T — 1966 som rullat 9900 mil. Bedömt värde 220.000 kronor.

”Ljudet och körkänslan är det som lockar med tvåtaktarna. De varvar och knattrar. Den amerikanske programledaren Jay Leno har tre Saabar i sin samling, bara tvåtaktare”, säger Michael Luft.

Saab med sina flygplansgener och säregna teknik har en alldeles egen plats i bilhistorien. Affärsmässigt kantades tillverkningen av förluster och ingen ägare lyckades få ordning på finanserna. Efter konkursen 2011 gjordes ett sista ryck 2014 när Nevs tillverkade några hundra Saab 9-3, men efter ytterligare ekonomiska svårigheter för personbilarna har försvarskoncernen Saab stoppat användningen av varumärket Saab.

På auktionen kan man lägga ett bud på en av de sista Saabarna som tillverkades.

”Den är i stort sett bara körd från fabriken i Trollhättan och till museet i Kisa så den är i nyskick”, säger Michael Luft.

Saab 9-3 Aero Turbo4 från 2014.  En av de sista Saab-bilarna som lämnade bilfabriken i Trollhättan. Bedömt värde på minst 380.000 kronor.
Saab 9-3 Aero Turbo4 från 2014. En av de sista Saab-bilarna som lämnade bilfabriken i Trollhättan. Bedömt värde på minst 380.000 kronor.

Kisa bilmuseum skapades av Saabåterförsäljaren Grahns som drevs av Fred Johansson. Museet har varit stängt under pandemin och nu avyttras det mesta av samlingen.

På auktionen säljs totalt ett 40-tal Saabar, från 1950-talet och fram till 2010-talet. 

Den mest unika bilen i samlingen är enligt Michael Luft en Saab 99 kombicoupé EMS från 1978. 

”EMS står för elektronic, manuell, special. Det var den sportigaste Saaben under hela 70-talet innan Saab kom med sin Turbo som gjorde märket berömt. Inredningen sticker verkligen ut, röd sammet med ett korsmönster”, säger Michael Luft.

Saab 99 kombicoupé EMS från 1978. Bedömt värde på minst 200.000 kronor
Saab 99 kombicoupé EMS från 1978. Bedömt värde på minst 200.000 kronor

Den digitala auktionen pågår fram till 2 juni på Bilweb Auctions. Drygt en vecka senare samlas Saabentusiaster från när och fjärran i Trollhättan för att fira märket 75-årsjubiluem på Saabfestivalen.

”Jag tror intresset för veteranbilar kommer att öka. Utbudet fylls inte på eftersom moderna bilar är för komplicerade. När elbilarna tar över allt mer blir de gamla bilarna också något ännu mer exklusivt”, säger Michael Luft.

Samtidigt släpper de ut mycket avgaser?
”Ja, så är det. Men med alkylatbensin blir det bättre och man får se dem som ett kulturarv”, säger han.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?