Annons

Provkörning: Kompakt suv bäst på el

PSA-gruppen gör en smart grej, man lanserar sina nya bilar med bensin-, diesel- och eldrift. Sedan är det upp till kunderna att välja. När det gäller Peugeot 2008 börjar Di med att köra elversionen.

Efter det tar det emot att gå tillbaka till en förbränningsmotor.

Peugeot erbjuder en högre position och designdetaljer som tuffar till utseendet och påminner om terrängduglighet.
Peugeot erbjuder en högre position och designdetaljer som tuffar till utseendet och påminner om terrängduglighet.Foto:Carl-Johan Lejland
Peugeot 2008 har en liten lågt placerad ratt och instrumenteringen ovanför rattkanten.
Peugeot 2008 har en liten lågt placerad ratt och instrumenteringen ovanför rattkanten.Foto:Carl-Johan Lejland

Peugeot 208 är i final för att bli Årets Bil, och det kan den mycket väl bli, inte minst som den bjuder på kul körning och en bred palett av drivlinor, bensin, diesel och el. 

Saken är bara den att den här bilen, Peugeot 2008, på många sätt är enklare att leva med.

Med ett lite högre insteg och bättre utrymme för föraren är det lättare att hitta en vettig position bakom ratten. 208:ans låga profil ger bättre kontakt med vägen, men 2008 ligger ändå inte så långt efter när det gäller köregenskaper.

Någon traditionell suv kan man inte säga att 2008 är, särskilt som den inte kommer med fyrhjulsdrift. Men den fyller i många av de önskemål som bilköpare världen över efterfrågar, en högre position och designdetaljer som tuffar till utseendet och påminner om terrängduglighet.

Att modellen är viktig för Peugeot råder det inget tvivel om, och chefen Jean Philippe Imparato gör oss i Årets Bil-juryn sällskap under de dagar vi får provköra bilen. Han kallar lanseringarna av 208 och 2008 för magiska ögonblick. Så långt vill Di inte sträcka sig, men man kan förstå upprymdheten kring bilarna när de här två modellerna ensamma står för 40 procent av Peugeots volym i Europa. Och den förra generationen 2008 har sålts i över 1,2 miljoner exemplar.

Interiört är det Peugeots speciella inredning som gäller, med en liten lågt placerad ratt och instrumenteringen ovanför rattkanten. Dessutom har de digitala visarna en tredimensionell effekt som ger en känsla av djup. 2008 är förberedd för användning av både Apple Carplay och Android Auto för den som vill koppla in sin telefon.

PSA-gruppens CMP-plattform har visat sig vara en bra grund att bygga bilar på, och den är också intressant eftersom den möjliggör bensin, diesel och el som motoralternativ. Grundversionen med en bensinmotor på 100 hästkrafter och manuell låda kostar från 219.900 kronor, går man upp till 269.900 kronor får man den roligare 130-hästarsversionen i kombination med en fin åttastegad automatlåda. Dieselversionen går på 349.900 kronor och mer intressant är att elbilen ska kosta under 400.000 kronor, vilket ger ett pris på under 340.000 kronor efter miljöbonus.

Bilen är tystare, bekvämare och roligare att köra med elmotorn. Räckvidden ligger på 31 mil och med snabbladdning på 100 kW tar det cirka 30 minuter att ladda till 80 procent av batteriets kapacitet. Den elektriska drivlinan imponerar, trots en effekt på måttliga 136 hästkrafter gör den direkta kraftleveransen att bilen känns pigg att köra.

Frågan är då hur många köpare som är villiga att betala merkostnaden för att få batteribilen jämfört med bensinvarianten? Peugeots svar är att man som köpare bör kartlägga sitt körmönster, förvånansvärt många kan se fram emot lägre totalkostnader för bilägandet med tanke på att de slipper tanka.

Och kalkylen kan gå snabbare, allt beroende på i vilken takt drivmedelspriserna stiger. Med statliga subventioner för elbilar, som till exempel Sveriges på 60.000 kronor, ska totalkostnaden för elversionen, över två år och en körsträcka på 6.000 mil, vara ungefär densamma som för bensinaren på 130 hk och automatlåda. 6.000 mil på två år låter som mycket för den här biltypen, men som räkneexempel visar det ändå att elbilen närmar sig den konventionellt drivna när det gäller pris och totalkostnader.

När det gäller säkerhet har Euro NCAP gett fyra stjärnor till de standardutrustade 208 och 2008, men fem stjärnor med extra utrustning. Peugeot kallar det här ”dual rating” och hävdar att det är en prisfråga. Men självklart hade det varit mycket bättre att kunna erbjuda en bil med fem stjärnor från start.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?