1515

Provkörning: Kompakt suv bäst på el

PSA-gruppen gör en smart grej, man lanserar sina nya bilar med bensin-, diesel- och eldrift. Sedan är det upp till kunderna att välja. När det gäller Peugeot 2008 börjar Di med att köra elversionen.

Efter det tar det emot att gå tillbaka till en förbränningsmotor.

Peugeot erbjuder en högre position och designdetaljer som tuffar till utseendet och påminner om terrängduglighet.
Peugeot erbjuder en högre position och designdetaljer som tuffar till utseendet och påminner om terrängduglighet.Foto:Carl-Johan Lejland
Peugeot 2008 har en liten lågt placerad ratt och instrumenteringen ovanför rattkanten.
Peugeot 2008 har en liten lågt placerad ratt och instrumenteringen ovanför rattkanten.Foto:Carl-Johan Lejland

Peugeot 208 är i final för att bli Årets Bil, och det kan den mycket väl bli, inte minst som den bjuder på kul körning och en bred palett av drivlinor, bensin, diesel och el. 

Saken är bara den att den här bilen, Peugeot 2008, på många sätt är enklare att leva med.

Med ett lite högre insteg och bättre utrymme för föraren är det lättare att hitta en vettig position bakom ratten. 208:ans låga profil ger bättre kontakt med vägen, men 2008 ligger ändå inte så långt efter när det gäller köregenskaper.

Någon traditionell suv kan man inte säga att 2008 är, särskilt som den inte kommer med fyrhjulsdrift. Men den fyller i många av de önskemål som bilköpare världen över efterfrågar, en högre position och designdetaljer som tuffar till utseendet och påminner om terrängduglighet.

Att modellen är viktig för Peugeot råder det inget tvivel om, och chefen Jean Philippe Imparato gör oss i Årets Bil-juryn sällskap under de dagar vi får provköra bilen. Han kallar lanseringarna av 208 och 2008 för magiska ögonblick. Så långt vill Di inte sträcka sig, men man kan förstå upprymdheten kring bilarna när de här två modellerna ensamma står för 40 procent av Peugeots volym i Europa. Och den förra generationen 2008 har sålts i över 1,2 miljoner exemplar.

Interiört är det Peugeots speciella inredning som gäller, med en liten lågt placerad ratt och instrumenteringen ovanför rattkanten. Dessutom har de digitala visarna en tredimensionell effekt som ger en känsla av djup. 2008 är förberedd för användning av både Apple Carplay och Android Auto för den som vill koppla in sin telefon.

PSA-gruppens CMP-plattform har visat sig vara en bra grund att bygga bilar på, och den är också intressant eftersom den möjliggör bensin, diesel och el som motoralternativ. Grundversionen med en bensinmotor på 100 hästkrafter och manuell låda kostar från 219.900 kronor, går man upp till 269.900 kronor får man den roligare 130-hästarsversionen i kombination med en fin åttastegad automatlåda. Dieselversionen går på 349.900 kronor och mer intressant är att elbilen ska kosta under 400.000 kronor, vilket ger ett pris på under 340.000 kronor efter miljöbonus.

Bilen är tystare, bekvämare och roligare att köra med elmotorn. Räckvidden ligger på 31 mil och med snabbladdning på 100 kW tar det cirka 30 minuter att ladda till 80 procent av batteriets kapacitet. Den elektriska drivlinan imponerar, trots en effekt på måttliga 136 hästkrafter gör den direkta kraftleveransen att bilen känns pigg att köra.

Frågan är då hur många köpare som är villiga att betala merkostnaden för att få batteribilen jämfört med bensinvarianten? Peugeots svar är att man som köpare bör kartlägga sitt körmönster, förvånansvärt många kan se fram emot lägre totalkostnader för bilägandet med tanke på att de slipper tanka.

Och kalkylen kan gå snabbare, allt beroende på i vilken takt drivmedelspriserna stiger. Med statliga subventioner för elbilar, som till exempel Sveriges på 60.000 kronor, ska totalkostnaden för elversionen, över två år och en körsträcka på 6.000 mil, vara ungefär densamma som för bensinaren på 130 hk och automatlåda. 6.000 mil på två år låter som mycket för den här biltypen, men som räkneexempel visar det ändå att elbilen närmar sig den konventionellt drivna när det gäller pris och totalkostnader.

När det gäller säkerhet har Euro NCAP gett fyra stjärnor till de standardutrustade 208 och 2008, men fem stjärnor med extra utrustning. Peugeot kallar det här ”dual rating” och hävdar att det är en prisfråga. Men självklart hade det varit mycket bättre att kunna erbjuda en bil med fem stjärnor från start.

 

 


Innehåll från TeliaAnnons

Vart tredje svenskt företag ska minska kontoret efter pandemin: ”Hemmakontoret här för att stanna”

Så förbereder du företaget för tiden efter pandemin. ”Vi har lärt oss att ha videomöten, men utnyttjar inte digitala flöden som underlättar jobbet mellan mötena – företag som lyckas med det har massor att vinna”, säger Daniel Stark, Telia.
Så förbereder du företaget för tiden efter pandemin. ”Vi har lärt oss att ha videomöten, men utnyttjar inte digitala flöden som underlättar jobbet mellan mötena – företag som lyckas med det har massor att vinna”, säger Daniel Stark, Telia.

Nästan tre av tio svenska företag har erbjudit möbler till medarbetarnas hemmakontor under pandemin – och nu planerar framför allt större bolag för att minska företagets kontorsytor.

Det visar den nya rapporten Telias digitala index 2021.

– Hemmakontoret är här för att stanna, säger Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

Pandemin har förändrat vårt sätt att arbeta – och kommer att påverka både var och hur vi jobbar på lång sikt. Det tror Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia:

– Att fler kommer att jobba mer av sin arbetstid hemma än tidigare, det vågar jag slå fast. Som anställd sparar du restid och kan jobba mer flexibelt, vilket inte minst unga medarbetare förväntar sig. Dessutom kan företagen minska sina lokalkostnader. 

4 av 10 större företag vill minska kontoret

Hela 72 procent av de svenska företagen räknar med att medarbetarna kommer att jobba mer på distans efter pandemin än tidigare. Det visar den nya rapporten Telias digitala index som varje år kartlägger hur redo svenska företag är att ta vara på digitaliseringens möjligheter.

Rapporten visar också att 33 procent av företagen (0-500 anställda) planerar för att minska kontorsytorna, antingen genom att hyra ut platser eller flytta till mindre lokaler.

– Tendensen är tydligast bland större företag med över 50 anställda, 41 procent svarar att de tänker minska sina kontor. Mycket talar för att kontorsytorna kommer skalas ner. Samtidigt kan kontoren få en ännu viktigare roll som mötesplats, där vi samarbetar och har projektytor, säger Daniel Stark.

Chefer planerar för hybridkontor

Den nya globala undersökningen The Work Trend Index 2021 från Microsoft (över 31 000 heltidsanställda intervjuades i januari 2021) lyfter fram samma tendens. 73 procent av de anställda vill kunna fortsätta jobba på distans efter pandemin – samtidigt som 67 procent längtar efter mer personlig kontakt med sina kollegor. 66 procent av beslutsfattarna på företagen planerar att anpassa arbetsplatsen till ”hybridkontor” där medarbetarna delar tiden mellan distans- och kontorsarbete.

Hemmakontoret är tillbaka

Daniel Stark påpekar att arbetsrummet, som var vanligt förr i svenska hem – inte minst för att förvara pärmar och papper – nu återuppstår.

– Men nu blir fokus att skapa ett digitalt hemmakontor som är ergonomiskt riktigt samt tyst och avskärmat så att du kan jobba effektivt, och i bästa fall skilja på jobb och privatliv hemma. Intressant i Telias digitala index är att så pass många företag – nästan tre av tio – erbjudit kontorsmöbler till medarbetarna under pandemin.

Han betonar att företagen nu ställs inför nya frågor, som vilket ansvar man ska ta för arbetsmiljön i hemmet.

– It-säkerheten blir jätteviktig: att skydda medarbetarnas datorer och andra enheter från intrång. Det är också avgörande att tekniken inte bara är på plats, är säker och fungerar smidigt – utan också att företaget utvecklar smarta arbetsmetoder som gynnar kreativitet och samarbete på distans.

Utnyttja digitala flöden mellan möten

Användningen av de digitala samarbetsverktygen Teams och Zoom har exploderat under pandemin, visar Telias digitala index. Till exempel har andelen av de minsta företagen (upp till nio medarbetare) som använder Teams ökat från 16 till 43 procent.

Samtidigt har mindre än 25 procent av företagen i grunden förändrat sina sätt att jobba, visar rapporten.

– Vi har lärt oss att ha videomöten, men utnyttjar inte digitala flöden och samarbetsytor som underlättar jobbet mellan mötena. Vi behöver kort sagt bli bättre på att samarbeta digitalt mellan mötena – företag som lyckas med det har massor att vinna, säger Daniel Stark.

Trend: Företag samlar tekniken

En annan tydlig trend är att fler svenska företag samlar sin it och uppkoppling hos en leverantör. 42 procent av företagen har redan valt en sådan helhetslösning, och ytterligare 23 procent svarar att de är intresserade, enligt Telias digitala index.

– Tendensen är tydligast bland högdigitala och större företag – men även små företag har mycket att vinna på att se över sitt teknik-landskap och samla allt hos en partner, säger Daniel Stark, och fortsätter:

– Det är inte ovanligt att ett mindre företag har en handfull leverantörer för it, uppkoppling och telefoni. Men det innebär lika många kontaktpersoner och supportdeskar, avtal och fakturor.

Främsta vinsterna med att samla tekniken är mindre administration, lägre totalkostnad och enkelheten: att ha en leverantör att vända sig till, oavsett teknikproblem. Det berättar företagen i Telias digitala index.

– Många företag lyfter också fram fördelen med att ha en partner att bygga relation och utvecklas med digitalt, berättar Daniel Stark.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

 

 

 

Mer från Telia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?