1515
Annons

Priserna på begagnade bilar rusar

Alla stjärnor står rätt – för den som har en begagnad bil att sälja.

Köparna är kanske inte lika glada, priserna på begagnade bilar har ökat 19 procent jämfört med 2019.

Under pandemin har begagnade bilar blivit riktig hårdvaluta, enligt Martin Fransson, vd på Wayke som är en marknadsplats för begagnade bilar.

Bolaget har tittat på sin försäljningsstatistik som täcker olika delar av landet, och Fransson konstaterar att den rådande situationen är ganska extrem. Då pandemin bröt ut tog det i snitt 22 dagar att sälja en begagnad bil. Nu är den såld på tio dagar.

”Vi ser att snittpriset har ökat med 19 procent jämfört med 2019”, säger han med hänvisning till årets försäljningssiffror fram till oktober.

Det finns flera förklaringar till prisgaloppen på begagnat, enligt Martin Fransson.

”Alla stjärnor står rätt. Jag ser inte någon begagnad bil som inte är het.”

Dels har det nya systemet för bilbeskattning, bonus-malus, gjort begagnade bilar eftertraktade. Dels gäller inte de nya, högre skatterna det gamla, befintliga beståndet, vilket gjort att många vill ha de lite äldre bilarna.

Pandemin har också spelat stor roll.

”Den gjorde att man inte kunde eller ville åka kollektivt. Det var också många som upplevde att det var bekvämt med en andrabil.”

Wayke är inte ensamt om den observationen. Riddermark Bil, som är specialiserat på begagnat och finns på många håll i landet, bekräftar att priserna stiger rejält, och att pandemin är en av orsakerna.

”Pandemin har gjort att folk har ändrat beteende. Många flyttar ut från städerna, vilket i större utsträckning kräver tillgång till bil”, säger Carl-Adam Georgenson, affärsutvecklare och delägare i Riddermark Bil.

Många har också fått slopa sina utlandsresor under pandemin.

”Då vill man unna sig något annat. Vissa väljer att köpa en begagnad bil i stället”, säger Carl-Adam Georgenson.

När läget började lätta lite efter den värsta pandemichocken uppstod halvledarbristen, som gör att det nu är väldigt långa väntetider på vissa nya bilar, konstaterar både Fransson och Georgenson.

Bil Swedens statistik över nybilsregistreringar i november visar en minskning på 21 procent jämfört med samma månad i fjol, och orsaken är bland annat leveransproblem och halvledarbrist. Det gör också att trycket på begagnatmarknaden ökar.

”Sedan har vi fått ännu fler maluseffekter i år, och det är gynnsamma räntor som gör det billigt att låna pengar”, säger Martin Fransson.

Kanske kan man undra om alla begagnade bilar är lika heta.

”Som vi ser det är efterfrågan störst på begagnade elbilar och plug in-hybrider”, säger Carl-Adam Georgenson.

”Allt med el inblandat, men även bilar med låg skatt, låg förbrukning och låga ägandekostnader”, säger Martin Fransson.

Fast det innebär inte att andra bilar inte går att sälja, förklarar Martin Fransson. Det finns även efterfrågan på stora, dyra ”malusmonster”.

”Allt är hett, men särskilt eftertraktat är allt som har med el att göra”, säger Martin Fransson.


Innehåll från BNP paribas cardifAnnons

Datadrivna insikter optimerar försäkringsbranschen

Anders Nilsson, Commercial Director, Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.
Anders Nilsson, Commercial Director, Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.

Försäkringsbolaget BNP Paribas Cardif är världsledande på låneskyddsförsäkringar. Genom att arbeta datadrivet och satsa på digitala lösningar förstärker de sin position på marknaden.

– Genom dataanalys kan vi identifiera vilka kunder som har störst behov av en försäkring så att våra partners kan sälja till rätt kunder, säger Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, BNP Paribas Cardif Nordics.

BNP Paribas Cardif är ett globalt bolag som har drygt 40 års erfarenhet av bancassurance. Affärsmodellen innebär att BNP Paribas Cardif bildar partnerskap med banker och kreditinstitut som i sin tur erbjuder deras låneskyddsförsäkringar till sina kunder. 

– I Norden tenderar vi att tro att vi har skydd för de flesta oförutsedda händelser, vilket vi i många fall har. Dock vet vi att detta skydd ofta behöver förstärkas eftersom det finns ersättningstak i det allmänna systemet, säger Anders Nilsson, Commercial Director, BNP Paribas Cardif Nordics. 

Skräddarsydd digital kundresa

Under de senaste åren har BNP Paribas Cardif investerat i att ta fram en helt digital kundresa som skräddarsys utifrån deras partners olika behov. Tillsammans med sina partners erbjuder de kunderna digitala lösningar för allt från ansökan till medicinsk riskbedömning och skadeanmälan.

– Med våra försäkringslösningar stärker vi våra partners helhetserbjudande och möjliggör ekonomiskt trygghet för fler människor, även i osäkra tider. Att våra partners kan erbjuda låneskyddförsäkringar vet vi resulterar i nöjdare och mer lojala kunder, säger Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.

Digital transformation stärker affärserbjudandet

BNP Paribas Cardif har en stor kunddatabas, som ger viktiga insikter och möjlighet att förutspå vissa trender och tendenser.

– Tack vare datadrivna insikter kan vi anpassa och optimera både produkter och kundresor så att de uppfyller förväntningarna på marknaden, säger Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics.

Plan för att accelerera tillväxten

Bolaget har levererat låneskydd på den nordiska marknaden i 20 år och intensifierar nu digitaliseringen för att ytterligare stärka sin position. 

– Vi levererar redan idag ett konkurrenskraftigt och attraktivt affärserbjudande men det betyder inte att vi står stilla och nöjer oss. Vi har en väldigt ambitiös plan framåt, där vi kommer investera ännu mer i digitala lösningar och datadriven utveckling, för att accelerera tillväxten. Vi är trots allt ”the insurer for a changing world”, avslutar Anders Nilsson, Commercial Director, BNP Paribas Cardif Nordics.

Om BNP Paribas Cardif:

BNP Paribas Cardif utgör försäkringsgrenen av bankkoncernen BNP Paribas, en av Europas ledande aktörer inom bank- och finans.

BNP Paribas Cardif erbjuder låneskydd genom olika samarbetspartners och försäkrar 100 miljoner kunder globalt.

Läs mer om BNP Paribas Cardif: Försäkringsbolaget i en föränderlig värld.  

Intresserad av att bli vår partner? Läs mer på: BNP Paribas Cardif - Partnersamarbete  

Mer från BNP paribas cardif

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BNP paribas cardif och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?