1515
Annons

Prinsessan Dianas ”älskade” Ford säljs på auktion

En svart Ford Escort RS Turbo, som tillhört bortgångna prinsessan Diana av Wales, ska för första gången säljas på en öppen auktion, skriver den brittiska auktionsfirman Silverstone Auktions.

Bilen ska ha varit väldigt omtyckt av Diana, som gärna själv satt bakom ratten och länge föredrog bilar utan extravagans.

Brittiska Prinsessan Diana tyckte om att själv sitta bakom ratten och valde en Ford Escort RS.
Brittiska Prinsessan Diana tyckte om att själv sitta bakom ratten och valde en Ford Escort RS.
Foto:Silverstone Auctions

Forden kördes av prinsessan Diana mellan den 23 augusti 1985 och den 1 maj 1988. Den har gått 24.961 miles (4.017 mil) utan problem och är i ”utmärkt skick”, skriver auktionsfirman. Bilen säljs från en privat samling och förväntas gå för ett sexsiffrigt belopp, räknat i brittiska pund. 

Forden finns på flertalet pressbilder från prinsessan Dianas shoppingturer och utflykter i Londons finare kvarter. I den har hon också kört sina barn, prins William och prins Harry. Den var inte tillverkad speciellt för prinsessan Diana, eller för att utgöra transportmedel åt Storbritanniens blivande kung, utan speglar snarare prinsessans mer folknära stil under början av 1980-talet.

Exemplaret uppges däremot vara unikt i att utgöra det enda svarta exemplaret av Turbo Series 1, då den endast tillverkades i vitt. Svart hade efterfrågats eftersom det ansågs vara en mer diskret färg är vit.

”Vi har sålt ett flertal bilar som tillhört kungligheter, men den här bilen fyller alla önskemål vad gäller historia, skick och körmil. Marknaden älskar tidiga Ford RS-modeller”, säger Arwel Richards, bilspecialist på Silverstone Auctions. 

Auktionen ska äga rum den 27 augusti. 

Innehåll från HuaweiAnnons

Så ska samverkan och innovation lösa klimatutmaningen

Drygt 98 procent av den el som produceras i Sverige är fossilfri. Men i takt med klimatomställningen ökar också vårt energibehov kraftigt. Det innebär en stor utmaning – men också en möjlighet att tänka nytt och innovativt.

Teknik kan förändra världen och driva den gröna omställningen framåt. Men då behövs fler samarbeten och möjligheter att diskutera och utväxla erfarenheter. Därför arrangerade Huawei ”Green Summit 2022” i Stockholm i början av juni. Målet var att i en svensk kontext skapa långsiktiga möjligheter till nya innovativa lösningar på miljöproblemen.

Under en förmiddag diskuterade representanter från politik, myndigheter, näringsliv och akademi klimatutmaningarna ur olika perspektiv. Tekniska lösningar och innovationer från flera branscher lyftes fram och representanter från solenergibranschen berättade om hur utvecklingen där går i rasande takt med hjälp av ny smart teknik. 

Debatter och diskussioner

Publiken fick också höra om gröna startups vars syfte är att genom innovation bidra till minskade utsläpp. Ett exempel är Plaant, som har utvecklat ett smart växthus för inomhusbruk – utan jord. Därtill fanns myndighetssverige representerat genom Energimyndigheten som berättade om det växande elbehovet och vad som behövs för att Sverige ska klara den nya elektrifieringsvågens behov. 

Under ett panelsamtal enades representanter från Energimyndigheten, Huawei och Plaant att Sverige generellt sett har ett bra utgångsläge för att nå våra gemensamma hållbarhetsmål. Vi behöver dock rikta blicken mot framtiden. Att Sverige i dag ligger i framkant ska inte tas för givet. Det paneldeltagarna önskade från regeringen var att digitalisering ska bli en topprioritet eftersom en ökad digitalisering kan bidra till att bemöta många av de utmaningar vi står inför. Därtill önskades tydligare mål och ett skiftat fokus, bort från samhällets intressekonflikter till ett ökat samarbete vad gäller behovet av olika typer av energislag.

Sätter bollen i rullning 

Målet med dagen var att skapa förståelse för hur teknik och innovationer kan bidra till att lösa många av de utmaningar som finns för att Sverige ska nå de högt uppsatta klimatmål som regeringen beslutat om. 

Under Green Summit diskuterade talarna också hur vi tillsammans kan driva på hållbar innovation från den snabbt växande solenergisektorns perspektiv. Talare från Soltech Energy Solutions, branschorganisationen Svensk Solenergi, CheckWatt och hållbarhetskonsultbyrån Ethos berömde Sveriges goda klimat för entreprenörer. 

Dock framfördes synpunkter på politikens beslutsförmåga när det kommer till prioriteringar av miljöfrågor och det är ett hinder för nya innovativa företag. Ett exempel som lyftes var trubbiga miljöprövningar som istället för att se till energibehovet på systemnivå begränsar de aktörer som har gröna och innovativa lösningar för att bidra till att skapa en grön och hållbar energiproduktion.

 

Världsledande inom teknik för solenergi 

Det var första gången Huawei arrangerade Green Summit i Sverige och tanken är att plattformen ska växa till att bli en allt större arena för samarbeten. Planen är att arrangera motsvarande konferenser i Norge och Finland senare i år. 

– Den här typen av arena saknas i dag, så det var väldigt värdefullt. Här träffades myndigheter, politiker, näringsliv, innovatörer och entreprenörer – vi delade åsikter och erfarenheter och diskuterade de hinder som finns på ett öppet sätt. Jag fick flera nya insikter och är mycket nöjd, säger Christoffer Caesar, CEO på Soltech Energy Solutions. 

De flesta kanske förknippar Huawei med mobiltelefoner och nätverksutrusning, men företaget är också ett av världens ledande inom teknik för solenergi. Huawei driver redan i dag flera olika innovationsprojekt tillsammans med Soltech Energy Solutions. Bland annat har Soltech tagit hjälp av Huaweis lösning för batterilagring av energi på sin laddstation för Scanias ellastbilar. Laddplatsen ska minska de långa laddningstider som hittills bromsat en ökad användning av elektrifierade fordon.  

Öppnar för fler samarbeten

Under eventet presenterades dessutom Soltech Energy Solutions som Huaweis strategiska partner inom affärsområdet Digital Power. De två företagen har nyligen påbörjat ett ytterligare samarbete för att fortsätta driva utvecklingen inom solenergi och smarta energilösningar.

– Vi är imponerade över Huaweis höga innovationsnivå och kvalitén i deras produkter och lösningar. Med detta samarbete kan vi dra nytta av varandras styrkor och skapa ett ännu bättre erbjudande i den svenska solenergibranschen, säger Christoffer Caesar. 

Ytterligare några av Huaweis samarbeten i Norden är bland annat ett med det innovativa solcellsföretaget GruppSol, som bygger VillaZero – Sveriges första koldioxidneutrala villa. 

Med samarbetspartners har Huawei också utvecklat en innovativ AI-lösning för att i norska älvar sortera ut och stoppa invasionen av puckellax som utgör ett stort hot mot den lokala faunan. Förhoppningen är att Green Summit ska bidra till fler samarbeten.  

– Under dagen samlade vi många olika kompetenser och aktörer. Vi hoppas att det kan öppna upp för fler samverkans- och innovationsprojekt. Den kraften är avgörande för att skapa ett hållbart samhälle, säger Kenneth Fredriksen.

Mer från Huawei

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Huawei och ej en artikel av Dagens industri

Då lanserar Polestar sportbil med öppet tak – väntas kosta 2 miljoner kronor

En vass sportbil med fällbart tak blir verklighet hos elbilsbolaget Polestar. Bilen som presenterades i våras som koncept planeras att gå i produktion 2026 under namnet Polestar 6.

Priset för de första 500 numrerade exemplaren väntas landa på runt 2 miljoner kronor.

Konceptbilen Polestar O2 kommer att sättas i produktion och lanseras under namnet Polestar 6.
Konceptbilen Polestar O2 kommer att sättas i produktion och lanseras under namnet Polestar 6.Foto:Press

Det är gensvaret efter visningarna av konceptbilen O2 i våras som gjort att Polestarledningen beslutat sig för att satsa på ett helt nytt segment med en mindre roadster med öppningsbart plåttak. En eldriven konkurrent till klassiska Porsche 911.

”Vi breddar modellutbudet och visar att vår teknik kan användas på olika sätt”, säger Polestar Sveriges presschef John Eriksson.

Nyheten om ytterligare en bilmodell innebär att Polestar kommer att presentera fyra nya modeller fram till 2026. Bolaget, som börsnoterades i New York i juni och som har Volvo Cars som storägare, har i nuläget endast modellen Polestar 2 ute på marknaden. I oktober ska suven Polestar 3 visar upp. Nästa år lanseras Polestar 4 och året därpå Polestar 5. Femman är märkets flaggskepp med en egenutvecklad aluminiumplattform och ett elektriskt 800 voltsystem som gör laddningen snabbare. 

Polestar 6 bygger vidare på samma teknik med dubbla motorer och har tydlig fokus på prestanda. Det blir märkets klart snabbaste bil.

Effekten ska vara 650 kW vilket innebär 884 hästkrafter och 900 Nm i vridmoment. Siktet är inställt på att klara 0-100 på snabba 3,2 sekunder med en toppfart på 250 kilometer i timman.

Intresserade kan redan från och med tisdagen, när nyheten släpptes, reservera en så kallad produktionsplats för bilen. Till en början blir det 500 numrerade bilar i en särskild version kallad ”Polestar 6 LA Concept edition”. 

Konceptbilen Polestar O2.
Konceptbilen Polestar O2.Foto:Polestar

Idén med en drönare som är installerad i bilen och kan flyga upp och ta bilder, var bara något som visades i konceptbilen, och kommer inte att finnas i produktionsbilen.

”Allt följer inte med från konceptbilen, men man kommer definitivt att känna igen formen och det fällbara plåttaket”, säger John Eriksson.

Enligt Polestar är prisindikationen 200.000 dollar.

”Det är för den begränsade upplagan. Sedan kommer det att tillverkas fler bilar”, säger John Eriksson.

Var roadstern ska byggas går inte bolaget ut med ännu. Hittills har Polestar endast haft produktion i Kina. Med Polestar 3 blir det även tillverkning i USA där man ska använda Volvo Cars fabrik.

Polestar har varit hårt drabbat av leveransstörningar och covidnedstängningarna i Kina vilket gjorde att man skrev ner sin prognos för i år från 65.000 bilar till 50.000 bilar. Den prognosen står sig fortfarande. Målet är att öka försäljningen från 29.000 bilar i fjol till 290.000 till 2025.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera