1515
Annons

Pressade biljättar slimmar – efter tio goda år dras svångremmen åt

De bilmärken som överlevde finanskrisen har kunnat njuta av fler än tio relativt fina år. Men ett decennium av goda tider går mot sitt slut. En skakig global konjunktur, handelskrig och en strukturomvandling mot elbilar har fått flera jättar att dra i bromsen.

Ola Källenius, vd på Daimler.
Ola Källenius, vd på Daimler.Foto:Carl-Johan Lejland, Joey Abrait

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Toyota väntas återuppta försäljning av sin massproducerade elbil

Japanska biljätten Toyota förväntar sig att återuppta försäljningen av sin massproducerade elbil bZ4X. Bilen har tidigare återkallats på grund av risk för att hjulen kan lossna. Det framgår av personer med insyn i saken, rapporterar Reuters.

Foto:Toyota

Bolaget återkallade 2.700 bZ4X globalt i juni, bara två månader efter att den lanserats. Biltillverkaren kommer nu lämna in åtgärder till Japans transportministerium på torsdagen. 

Bilen återkallades eftersom skarpa svängar och plötsliga inbromsningar kunde leda till att en navbult lossnar. Det i sin tur ökar risken för att ett hjul ska lossna.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera