1515
Annons

Porsche vill tvätta bort ”machostämpeln”

Övergången från klassisk sportbilstillverkare med förbränningsmotorer till elbilsföretag har gått utmärkt – Porsches första elbil Taycan är bolagets mest sålda modell i Europa. Nu vill den tyska tillverkaren nå nya målgrupper och tvätta bort ”machostämpeln”.

Foto:Carl-Johan Lejland

Porsche har en annorlunda utmaning vid sidan av de som de flesta bilmärken brottas med i dag. Nämligen att locka fler kvinnor att köpa deras bilar. 85 procent av alla Porsche-kunder i Europa är nämligen män – oftast äldre män. I Asien ser det annorlunda ut för Porsche. Där är kunderna mycket yngre – 10 år i snitt – och fördelningen mellan män och kvinnor är 50/50.

”Här lever fortfarande känslan av att det är machobil kvar och den vill vi gärna förändra. Vi planerar en rad events för att komma närmare kvinnliga kunder och få dem att testköra och uppleva våra bilar. När man sitter i bilen kan man se andra fördelar”, säger Porsches Europachef Marco Schubert på Dagens industris konferens Stora Mobilitetsdagen som hålls på tisdagen. 

Nu satsar man på att komma i kontakt med nya målgrupper genom bland annat så kallade pop-up-affärer och studios. Koncept som varit väldigt lyckade för exempelvis Tesla.

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?