ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Porsche bäst på att bygga varumärke

  • Foto: Carl-Johan Lejland.

Världens biltillverkare spenderar miljarder och åter miljarder åt varumärkesbyggande för att förmedla en känsla som kan knytas till bilmärket. Det verkas som om Porsche lyckats väl, medan Mitsubishi har lite att jobba på.

På frågan om vilken persontyp svenskar associerar med ett visst bilmärke är Porsche det märke som väcker flest associationer. 85 procent av de tillfrågade har något att säga om en ägare av en bil från den tyska sportbilstillverkaren. 

Det visare en Kantar Sifo-undersökning beställd av bilauktionssajten Kvdbil.se. Samma undersökning visar att bara varannan kopplade ihop någon personlighet eller egenskap med japanska Mitsubishi.

Egenskaperna som Porsche förknippas mest med är prestigefull och äventyrslysten medan märken som Skoda och Kia knyts till ordet ekonomisk. 

Volvo och Volkswagen kopplas samman med egenskapen trygg.

"Bilen har i alla tider varit ett sätt för många att visa upp vilka de är. Biltillverkare jobbar naturligtvis hårt med sin marknadsföring för att uppfattas på ett visst sätt och locka en viss typ av kunder. Därför är det inte överraskande att Tesla och Toyota uppfattas som ett märke för den miljömedvetne eller att Mini associeras med ungdomliga personligheter", kommenterar Benny Karlsson, marknadschef på Kvdbil.se.

I undersökningen svarade 1.317 personer i åldern 16-79 år, varav 1.064 uppgav att de har en bil i hushållet.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies