ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Partikelkrockar ska hjälpa bilar att undvika krockar

  • Bilar och partikelfysik. Zenuitys vd Dennis Nobelius ser samarbetet med Cern-laboratoriet som viktigt för att nå tekniska framsteg i utvecklingen av självkörande bilar. Foto: Patrik Olsson

Cern-laboratoriet krockar partiklar för att förstå universum. Mjukvarubolaget Zenuity, som ägs av Volvo Cars och Veoneer, utvecklar självkörande bilar som inte ska krocka. 

Men jakten på att tolka data snabbt har de gemensamt och nu inleder de båda ett forskningssamarbete.

”Vi vill ligga i teknikens framkant och det här är ett bevis på det. För att utveckla självkörande bilar måste vi korsa olika vetenskapliga fält. Vi kommer att se mer av otraditionella samarbeten”, säger Zenuitys vd Dennis Nobelius till Di.

Det europeiska forskningsinstitutet Cern, som har den jättelika partikelkrockaren LHC på gränsen mellan Frankrike och Schweiz, är världens största laboratorium inom partikelfysik. För att studera universums innersta väsen kollideras partiklarna i en hastighet som är nästan lika snabb som ljusets. Här har gjorts stora vetenskapliga genombrott som Higgs-partikeln och grunden för internet.

Efter att forskare från laboratoriet träffat anställda på Zenuity på en mässa tog Cern initiativet till ett samarbete. För Cern är det första gången man samarbetar med bilindustrin. Inom både partikelfysik och autonom körning behövs algoritmer som kan fatta snabba beslut utifrån den data som matas in. 

”Det vi har gemensamt är stora mängder data och att få ut relevant information från den även om datan i sig är väldigt olik. För dem är det partikelkollisioner och vi håller på med data från kamera, radar och lidar som beskriver verkligheten runt bilen. Men algoritmerna för att få förstå datan är mycket lika. Det handlar om djup maskininlärning”, säger Christoffer Petersson som leder projektet på Zenuity.

Zenuity bildades 2017 för att snabba på utvecklingen av mjukvara som gör bilen självkörande. Bolaget har 600-700 anställda i Sverige, Tyskland, USA och Kina. I första steget handlar det om att ta fram avancerade förarstödsystem och sedan teknik som gör att bilen kan ta sig fram på egen hand. Det pågår tester i riktig trafik i Sverige där Zenuity vill öka tillåten hastighet från 80 kilometer i timman till motorvägsfart. 

Självkörandetekniken ska finnas i Volvo Cars kommande plattform, SPA2, och ska också säljas till andra biltillverkare via Veoneer

”Utrullningen sker gradvis där vi börjar med trafikköer på motorväg, ökar till motorvägsfart och därefter andra miljöer och parkeringssammanhang”, säger Dennis Nobelius. 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies