Annons

Partikelkrockar ska hjälpa bilar att undvika krockar

Cern-laboratoriet krockar partiklar för att förstå universum. Mjukvarubolaget Zenuity, som ägs av Volvo Cars och Veoneer, utvecklar självkörande bilar som inte ska krocka. 

Men jakten på att tolka data snabbt har de gemensamt och nu inleder de båda ett forskningssamarbete.

Bilar och partikelfysik. Zenuitys vd Dennis Nobelius ser samarbetet med Cern-laboratoriet som viktigt för att nå tekniska framsteg i utvecklingen av självkörande bilar.
Bilar och partikelfysik. Zenuitys vd Dennis Nobelius ser samarbetet med Cern-laboratoriet som viktigt för att nå tekniska framsteg i utvecklingen av självkörande bilar.Foto:Patrik Olsson

”Vi vill ligga i teknikens framkant och det här är ett bevis på det. För att utveckla självkörande bilar måste vi korsa olika vetenskapliga fält. Vi kommer att se mer av otraditionella samarbeten”, säger Zenuitys vd Dennis Nobelius till Di.

Det europeiska forskningsinstitutet Cern, som har den jättelika partikelkrockaren LHC på gränsen mellan Frankrike och Schweiz, är världens största laboratorium inom partikelfysik. För att studera universums innersta väsen kollideras partiklarna i en hastighet som är nästan lika snabb som ljusets. Här har gjorts stora vetenskapliga genombrott som Higgs-partikeln och grunden för internet.

Efter att forskare från laboratoriet träffat anställda på Zenuity på en mässa tog Cern initiativet till ett samarbete. För Cern är det första gången man samarbetar med bilindustrin. Inom både partikelfysik och autonom körning behövs algoritmer som kan fatta snabba beslut utifrån den data som matas in. 

”Det vi har gemensamt är stora mängder data och att få ut relevant information från den även om datan i sig är väldigt olik. För dem är det partikelkollisioner och vi håller på med data från kamera, radar och lidar som beskriver verkligheten runt bilen. Men algoritmerna för att få förstå datan är mycket lika. Det handlar om djup maskininlärning”, säger Christoffer Petersson som leder projektet på Zenuity.

Zenuity bildades 2017 för att snabba på utvecklingen av mjukvara som gör bilen självkörande. Bolaget har 600-700 anställda i Sverige, Tyskland, USA och Kina. I första steget handlar det om att ta fram avancerade förarstödsystem och sedan teknik som gör att bilen kan ta sig fram på egen hand. Det pågår tester i riktig trafik i Sverige där Zenuity vill öka tillåten hastighet från 80 kilometer i timman till motorvägsfart. 

Självkörandetekniken ska finnas i Volvo Cars kommande plattform, SPA2, och ska också säljas till andra biltillverkare via Veoneer. 

”Utrullningen sker gradvis där vi börjar med trafikköer på motorväg, ökar till motorvägsfart och därefter andra miljöer och parkeringssammanhang”, säger Dennis Nobelius. 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?