1515
Annons

Pandemin kan leda till fler robotar i bilindustrin

SĂ„rbarheten som coronaviruset avslöjat kommer sannolikt leda till en snabbare automatisering av vĂ€rldens bilfabriker, enligt Stefano Bontesse de Filippis, strategikonsult pĂ„ Oliver Wyman. 

Han rÀknar med ett bÀsta scenario dÀr marknaden dyker med 17 procent i Är.

Foto:Amanda Billnér / TT / TT, Amanda Billn r / TT / TT
”Pandemin har visat att den mĂ€nskliga faktorn Ă€r en stor risk och en sannolik effekt Ă€r att minska beroendet av mĂ€nniskor”, sĂ€ger Stefano Bontesse de Filippis, strategikonsult pĂ„ konsult-firman Oliver Wyman.
”Pandemin har visat att den mĂ€nskliga faktorn Ă€r en stor risk och en sannolik effekt Ă€r att minska beroendet av mĂ€nniskor”, sĂ€ger Stefano Bontesse de Filippis, strategikonsult pĂ„ konsult-firman Oliver Wyman.Foto:Petronelle Halvorsen

LÀs Di Digitalt i 3 mÄnader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mÄn

spara
1090 kr

FÄ tillgÄng till allt digitalt innehÄll i 3 mÄnader för 197 kr. DÀrefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mÄn i 12 mÄnader. Alla priser Àr inklusive moms.

Visa allt som ingÄr

Full tillgÄng till di.se med nyheter och analyser

TillgÄng till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvÀllen innan

InnehÄllet i alla Di:s appar, tjÀnster och nyhetsbrev


Betala som

BetalsÀtt

Genom att klicka pĂ„ ”GodkĂ€nn köp” godkĂ€nner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekrĂ€ftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

InnehÄll frÄn InfrontAnnons

SÄ kan kostnaden hÄllas nere nÀr tjÀnster för sjÀlvbetjÀning inom bank och finans digitaliseras

Zlatko Vucetic, CEO pÄ Infront.
Zlatko Vucetic, CEO pÄ Infront.

De aktörer pÄ finansmarknaden som stÄr starka efter pandemin Àr de som kan erbjuda en plattform med digitala tjÀnster till sina kunder.

Det sĂ€ger man pĂ„ finansteknikbolaget Infront. 

– Fler och fler aktörer pĂ„ finansmarknaden inser att de mĂ„ste digitalisera sina tjĂ€nster om de ska kunna konkurrera med nya aktörer i branschen, sĂ€ger Zlatko Vucetic, CEO pĂ„ Infront.

NĂ€r hela vĂ€rlden numera Ă€r online förvĂ€ntar folk sig snabb Ă„tkomst till digitala tjĂ€nster för all sina behov, och vĂ€rdepappersmarknaden Ă€r inget undantag. 

Det oroliga omvÀrldslÀget har dessutom bidragit till en ökad volatilitet pÄ de finansiella marknaderna. Det i sin tur har lett till att bankkunder krÀver en snabb och enkel tillgÄng till investeringsverktyg dÀr de kan följa marknaderna och hantera orderlÀggning via mobila enheter nÀr det passar dem.

– Att digitala tjĂ€nster har blivit en del av de flesta mĂ€nniskors vardag Ă€r ingen hemlighet. Men just digitala tjĂ€nster för privatinvesterare som vill sköta sina egna investeringar Ă€r lite efter kurvan, sĂ€ger Zlatko Vucetic.

Hög tid utveckla digitalt erbjudande

Trots att man har Ă„stadkommit stora framsteg inom digitalisering pĂ„ senare Ă„r sĂ„ visar studier gjorda av bankplattformen Mambu tillsammans med Financial Times Focus och Oliver Wyman att det finns mycket kvar att göra för att möta kundens förvĂ€ntningar. 

Studierna framhÄller att banker och andra finansiella institutioner mÄste utveckla sitt digitala erbjudande snabbt för att undvika att tappa marknadsandelar till teknikkunniga konkurrenter.

–Det finns ett behov hos flera aktörer att modernisera och digitalisera sitt erbjudande, samtidigt som de behöver se över sina kostnader för sina system. DĂ€rtill behöver de hitta en lösning som Ă€r flexibel och skalbar med minimalt underhĂ„ll, sĂ€ger Zlatko Vucetic.

SÄ kan fÀllor inom digitalisering undvikas

Digitaliseringen har sina utmaningar. Tydligast Ă€r kostnaden av att underhĂ„lla och kontinuerligt utveckla och uppdatera systemen. HĂ€r spelar ”Software-as-a-Service” (SaaS) en ledande roll.

En annan utmaning Ă€r det arv som man bĂ€r pĂ„. Medan banker, kapitalförvaltare och nĂ€tmĂ€klare ser minskande marginaler delvis pĂ„ grund av den ökande kostnaden av sĂ€kerhet och regelverk som krĂ€vs av myndigheterna, sĂ„ kĂ€mpar de samtidigt med ineffektiva legacy-system som inte stödjer skalbarhet. 

Infront levererar smidig digitalisering

Genom att vÀlja att jobba med en partner som kan erbjuda investeringslösningar som de driftar kan aktörer pÄ finansmarknaden minimera sina resurs- och underhÄllskostnader och fortfarande erbjuda sina kunder den senaste teknologin.

– Vi ser en ökande efterfrĂ„ga för vĂ„ra lösningar som gör det möjligt för banker och kapitalförvaltare att erbjuda olika digitala tjĂ€nster beroende pĂ„ kundens behov, allt i bankens egen miljö, sĂ€ger Zlatko Vucetic och avslutar: 

– Finansiella rĂ„dgivarna kan inte lĂ€ngre lita enbart pĂ„ att kundrelationer hanteras med personliga kontakter. Nyckeln Ă€r en lĂ€ttĂ„tkomlig, lĂ€ttanvĂ€nd och kostnadseffektiv teknologisk plattform som ger kunderna kommandot över sina egna investeringar. Och det kan vi leverera.

LĂ€s mer hĂ€r. 

 

Artikeln Àr producerad av Brand Studio i samarbete med Infront och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du anvÀnder en annonsblockerare

Om du Àr prenumerant behöver du logga in för att fortsÀtta. Vill bli prenumerant kan du lÀsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 mÄnaderna.

  • Full tillgĂ„ng till di.se med nyheter och analyser

  • TillgĂ„ng till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvĂ€llen innan

  • InnehĂ„llet i alla Di:s appar, tjĂ€nster och nyhetsbrev

3 mÄnader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?