Pandemin kan leda till fler robotar i bilindustrin
SÄrbarheten som coronaviruset avslöjat kommer sannolikt leda till en snabbare automatisering av vÀrldens bilfabriker, enligt Stefano Bontesse de Filippis, strategikonsult pÄ Oliver Wyman.
Han rÀknar med ett bÀsta scenario dÀr marknaden dyker med 17 procent i Är.
âPandemin har visat att den mĂ€nskliga faktorn Ă€r en stor risk och en sannolik effekt Ă€r att minska beroendet av mĂ€nniskorâ, sĂ€ger Stefano Bontesse de Filippis, strategikonsult pĂ„ konsult-firman Oliver Wyman.Foto:Petronelle Halvorsen
Artikeln Àr en del av vÄrt lÄsta innehÄll. Logga in som prenumerant för att fortsÀtta lÀsa.
FÄ tillgÄng till allt digitalt innehÄll i 3 mÄnader för 197 kr. DÀrefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mÄn i 12 mÄnader. Alla priser Àr inklusive moms.
Visa allt som ingÄr
Full tillgÄng till di.se med nyheter och analyser
TillgÄng till över 1 100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvÀllen innan
InnehÄllet i alla Di:s appar, tjÀnster och nyhetsbrev
Betala som
BetalsÀtt
Genom att klicka pĂ„ âGodkĂ€nn köpâ godkĂ€nner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekrĂ€ftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.
InnehÄll frÄn InfrontAnnons
SÄ kan kostnaden hÄllas nere nÀr tjÀnster för sjÀlvbetjÀning inom bank och finans digitaliseras
Zlatko Vucetic, CEO pÄ Infront.
De aktörer pÄ finansmarknaden som stÄr starka efter pandemin Àr de som kan erbjuda en plattform med digitala tjÀnster till sina kunder.
Det sÀger man pÄ finansteknikbolaget Infront.
â Fler och fler aktörer pĂ„ finansmarknaden inser att de mĂ„ste digitalisera sina tjĂ€nster om de ska kunna konkurrera med nya aktörer i branschen, sĂ€ger Zlatko Vucetic, CEO pĂ„ Infront.
NÀr hela vÀrlden numera Àr online förvÀntar folk sig snabb Ätkomst till digitala tjÀnster för all sina behov, och vÀrdepappersmarknaden Àr inget undantag.
Det oroliga omvÀrldslÀget har dessutom bidragit till en ökad volatilitet pÄ de finansiella marknaderna. Det i sin tur har lett till att bankkunder krÀver en snabb och enkel tillgÄng till investeringsverktyg dÀr de kan följa marknaderna och hantera orderlÀggning via mobila enheter nÀr det passar dem.
â Att digitala tjĂ€nster har blivit en del av de flesta mĂ€nniskors vardag Ă€r ingen hemlighet. Men just digitala tjĂ€nster för privatinvesterare som vill sköta sina egna investeringar Ă€r lite efter kurvan, sĂ€ger Zlatko Vucetic.
Hög tid utveckla digitalt erbjudande
Trots att man har Ästadkommit stora framsteg inom digitalisering pÄ senare Är sÄ visar studier gjorda av bankplattformen Mambu tillsammans med Financial Times Focus och Oliver Wyman att det finns mycket kvar att göra för att möta kundens förvÀntningar.
Studierna framhÄller att banker och andra finansiella institutioner mÄste utveckla sitt digitala erbjudande snabbt för att undvika att tappa marknadsandelar till teknikkunniga konkurrenter.
âDet finns ett behov hos flera aktörer att modernisera och digitalisera sitt erbjudande, samtidigt som de behöver se över sina kostnader för sina system. DĂ€rtill behöver de hitta en lösning som Ă€r flexibel och skalbar med minimalt underhĂ„ll, sĂ€ger Zlatko Vucetic.
SÄ kan fÀllor inom digitalisering undvikas
Digitaliseringen har sina utmaningar. Tydligast Ă€r kostnaden av att underhĂ„lla och kontinuerligt utveckla och uppdatera systemen. HĂ€r spelar âSoftware-as-a-Serviceâ (SaaS) en ledande roll.
En annan utmaning Àr det arv som man bÀr pÄ. Medan banker, kapitalförvaltare och nÀtmÀklare ser minskande marginaler delvis pÄ grund av den ökande kostnaden av sÀkerhet och regelverk som krÀvs av myndigheterna, sÄ kÀmpar de samtidigt med ineffektiva legacy-system som inte stödjer skalbarhet.
Infront levererar smidig digitalisering
Genom att vÀlja att jobba med en partner som kan erbjuda investeringslösningar som de driftar kan aktörer pÄ finansmarknaden minimera sina resurs- och underhÄllskostnader och fortfarande erbjuda sina kunder den senaste teknologin.
â Vi ser en ökande efterfrĂ„ga för vĂ„ra lösningar som gör det möjligt för banker och kapitalförvaltare att erbjuda olika digitala tjĂ€nster beroende pĂ„ kundens behov, allt i bankens egen miljö, sĂ€ger Zlatko Vucetic och avslutar:
â Finansiella rĂ„dgivarna kan inte lĂ€ngre lita enbart pĂ„ att kundrelationer hanteras med personliga kontakter. Nyckeln Ă€r en lĂ€ttĂ„tkomlig, lĂ€ttanvĂ€nd och kostnadseffektiv teknologisk plattform som ger kunderna kommandot över sina egna investeringar. Och det kan vi leverera.
Det verkar som att du anvÀnder en annonsblockerare
Om du Àr prenumerant behöver du logga in för att fortsÀtta. Vill bli prenumerant kan du lÀsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 mÄnaderna.
Full tillgÄng till di.se med nyheter och analyser
TillgÄng till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvÀllen innan
InnehÄllet i alla Di:s appar, tjÀnster och nyhetsbrev