1515

Över tusen i månaden söker körkortslån

Drygt tusen personer i månaden söker CSN-lån för att ta körkort. Syftet är att göra arbetslösa mer attraktiva på jobbmarknaden – men effekterna är oklara.

Foto:Pontus Lundahl/TT
Foto:Fredrik Sandberg/TT

Från september i fjol går det att låna tillkörkortet, via Centrala Studiestödsnämnden. Kravet är att man är arbetssökande och inskriven på något arbetsmarknadspolitiskt program eller ha varit arbetslös i minst sex månader. Syftet med det förmånliga lånet är att göra arbetslösa mer anställningsbara eftersom många arbetsgivare kräver körkort.

I början var trycket av sökande stort med närmare 5.000 i september. Sedan har det gått ner till 1.000–1.500 personer per månad. Till och med första veckan i april har 12.450 sökt om körkortslån. Cirka 8.150 av dessa har fått bifall på sina ansökningar, varav omkring 4.300 fått pengar utbetalda, totalt närmare 38 miljoner kronor.

Men det är ingen som har någon vidare koll på om det förmånliga lånet ger önskvärd effekt – om de som tar körkort med hjälp av lånet får jobb i större utsträckning än andra. CSN har inte gjort någon ordentlig undersökning, även om de gjort en ministudie där hälften av ett 20-tal tillfrågade personer angav att de fått ett jobb som en följd av körkortet. Inte heller Arbetsförmedlingen har gjort någon mer seriös uppföljning. Detsamma gäller regeringen som hänvisar till att reformen är relativt ny och inte helt enkel att följa upp.

Men pengarna är snart slut. De beräknas i nuläget räcka till oktober, lite beroende på hur många som söker, enligt Klas Elfving, pressekreterare på CSN.

Budgeten för 2019 som Moderaterna och Kristdemokraterna fick igenom i riksdagen, medförde lika mycket pengar till CSN-körkort för helåret 2019 som gällde för tiden september–december 2018. Något extra från regeringen i vårändringsbudgeten blev det inte. Om det blir en fortsättning avgörs i höstbudgeten.

Maximalt lån uppgår till 15.000 kronor, ungefär så mycket ett körkort beräknas kosta inklusive cirka tio körlektioner. Men körkortet kan komma att bli dyrare om regeringen bestämmer sig för att gå vidare med Trafikverkets och Transportstyrelsens förslag, som TT kunde berätta om för en vecka sedan. Bland annat fler obligatoriska inslag och längre uppkörningsprov beräknas innebära att kortet blir uppemot ett par tusenlappar dyrare. Syftet är att minska antalet omprov, vilket Trafikverket hoppas ska landa i ett nollsummespel för körkortskollektivet som helhet.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?