Annons

Oväntade trenden – nu lyfter priset på begagnade bilar

Nya miljöregler och en stor efterfrågan från utlandet driver upp priserna på begagnade bilar. Trenden går stick i stäv med förväntningarna i början av året.

Foto:Vilhelm Stokstad/TT

Priset på begagnade bilar har stigit med tre procent hittills i år, vilket är en oväntad utveckling.

”I början av året förutspåddes en negativ utveckling för begagnade bilar, detta var som effekt av de stora volymer av leasingbilar som skulle tillbaka till marknaden under 2018. Men det vi ser nu är en helt motsatt effekt”, säger Henrik Littorin, vd på företaget Bilpriser, som samlar in och analyserar information om priser på begagnade bilar.

Han anger flera orsaker till den stora efterfrågan hos svenska bilhandlare. Exporten av begagnade bilar ökar när den svaga kronan gör att utländska köpare kan spara 10–15 procent genom att köpa bil i Sverige. De nya bonus-malus-reglerna gör det dyrare att köpa nya bilar som drivs med fossilt bränsle och många letar i stället efter begagnade alternativ.

Samma regler har enligt Henrik Littorin inneburit att många förlänger sina leasingkontrakt i stället för att skaffa en ny leasingbil, vilket betyder att färre leasingbilar når andrahandsmarknaden.

”Det betyder att de här leasingbilarna som förväntades komma tillbaka i början av året är kvar hos användarna, men också att de har gått på export”, säger han.

Starkast inverkan på priset har exporteffekten.

”Vi ser att exporten till utlandet har ökat med 67 procent de första sex månaderna i år”, säger Henrik Littorin.

De mest attraktiva bilarna på andrahandsmarknaden är ett till fyra år gamla, åtminstone om man ser till den statistik som Henrik Littorin har tillgång till. Nyare bilar säljs oftare av bilhandlare, medan äldre bilar ofta byter ägare utan mellanhand.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?