Opel Corsa – mer strikt än lekfull

Efter skilsmässan från det långa äktenskapet med General Motors delar nya Opel Corsa nu plattform med Peugeot 208, en av finalisterna till Årets bil 2020. 

Opels lilla bil har inte samma lekfullhet, men å andra sidan bättre utrymmen.

Opels historia började 1862 när Adam Opel grundade bolaget, som då tillverkade symaskiner och senare cyklar. Under 1920-talet tog biltillverkningen fart och Opel blev en storspelare i Europa som 1929 köptes av amerikanska ­General Motors. Det blev nästan 90 år i amerikansk ägo innan franska PSA-gruppen blev ny ägare 2017.

Med det nya ägarskapet slipper Opel dela teknik med GM i Detroit och kan i stället använda sig av PSA:s plattform för småbilar, CMP. Det är bra, inte minst som Peugeot 208 till exempel är en kul upplevelse. 

Riktigt lika rolig är inte Opel Corsa, men det är nog inte meningen ­heller. Opel får ta rollen som den lite striktare och mer praktiskt inriktade medlemmen i familjen.

Corsa har byggts i 13,7 miljoner exemplar sedan 1982 år och nu är man framme vid generation sex. När det gäller utseendet finns det drag från både Opel och Peugeot i den exteriöra designen, medan insidan är mer Opeltypisk och mer konventionell än hos övriga bilar inom PSA. Förutom en skärm i mitten finns även digital instrumentering framför föraren. Bilen är förberedd för både Apple Carplay och Android Auto.

Man känner igen växelspaken från den franska ägarfamiljen, men övriga reglage andas mer Opel. Bilen har blivit lättare, instegsmodellen väger precis över 1 ton. Viktminskningen har bidragit till lägre förbrukning och utsläpp, men också till bättre köregenskaper.

De nya smarta led-strålkastarna kommer från de större bilarna Insignia och Astra, och fungerar med automatik för att inte blända mötande trafik. Jämfört med utgående generation är nya Corsa betydligt lägre, 4,8 cm, och sittpositionen är sänkt med 2,8 cm. Ändå är utrymmet för huvudet något bättre den här gången. Med en lägre profil och lägre luftmotstånd minskar bränsleåtgången, något som kan vara värt att komma ihåg i dessa suv-tider. 

Köregenskaperna är mognare än tidigare, mycket tack vare ett längre axel­avstånd. Jämfört med den första generationen är nya Corsa knappast någon småbil, 1982-års modell mätte 3,62 centimeter, den nya bilen 4 meter och 6 centimeter.

För att trimma företaget och produktionen är det Corsa som ensam ska vara Opels småbil framöver, och modellerna Adam och Karl slopas. Det låter fullt rimligt, ingen av de senare modellerna är några succéer och med det breda utbudet av drivlinor i nya Corsa borde de flestas behov kunna uppfyllas. Precis som Peugeot och DS erbjuder Opel bilen med bensin- eller dieselmotor, och än mer intressant som renodlad elbil, då med en räckvidd på strax över 30 mil. 

Under GM hade Opel i princip en färdig Corsa att presentera, men den skrotades till förmån för den modell vi nu fått prova. Ett klokt beslut, särskilt som den här bilen också finns som elbil. Med tanke på hur kul Peugeot E-208 är att köra talar allt för att även Corsa på el har bra köregenskaper.

För den som har svårt för Peugeots lilla ratt och vågade tredimensionella digitala instrumentering, är Corsa ett lugnare val. Det är också lättare att hitta en vettig körposition i Corsa som har lite mer generöst utrymme än koncernsyskonet från Frankrike.

Säkerhetspaketet med bland annat den adaptiva farthållaren kostar 4.900 kronor, det hade gärna fått vara standard. Grundpriset är 179.900 kronor, även om lanseringspriset ligger på 159.900 kronor. Den som vill ha den mer generöst utrustade elbilen får tömma plånboken på fler slantar, den kostar från 359.900 kronor. Med miljöbilspremien på 60.000 kronor innebär det att Corsa-e klarar sig precis under 300.000 kronor.

De sista 18 åren under GM-flagg radade Opel upp förluster, det första ­helåret under de nya franska ägarna blev det i stället vinst direkt. 

Hos Opel andas man tillförsikt, inte minst som man siktar på att göra entré på 20 för märket helt nya marknader, något som General Motors tidigare satte stopp för. 

 


Innehåll från K2AAnnons

Vill leda fastighetsbranschen med skarpa hållbarhetsmål

Karina Antin är ny hållbarhetschef på det gröna fastighetsbolaget K2A.
Karina Antin är ny hållbarhetschef på det gröna fastighetsbolaget K2A.

Det går att göra lönsamma affärer utan att tumma på hållbarhetsmålen. Det menar fastighetsbolaget K2A som riktat in sig på Svanenmärkta hus och låter klimatfrågorna leda vägen framåt. Företaget har redan tuffa hållbarhetskrav, men siktar ännu högre.

Med en ny hållbarhetschef på plats vill fastighetsbolaget K2A fortsätta pusha gränserna för sitt hållbarhetsarbete – trots att man redan nu ligger i framkant. Företaget har en hög andel miljöcertifierade fastigheter, och var dessutom först i världen med att få sina aktier grönklassade av forskningsinstitutet CICERO Shades of Green.

– Detta innebär att en oberoende part har bedömt att K2A:s kapitalflöden och investeringar är i linje med en koldioxid- och klimatresilient framtid. Vi är väldigt stolta över våra gröna aktier som visar att vi vill accelerera vårt hållbarhetsarbete, säger Karina Antin, hållbarhetschef på K2A.

K2A är det enda bolaget i världen som har en tredelad grön finansiering, där de gröna aktierna är en del och gröna lån och obligationer är två andra. Företaget har själv kontroll över hela värdekedjan – från produktionen av Svanenmärkta lägenhetsvolymer i trä, till långsiktigt ägande och förvaltning av färdigställda bostäder.

– Fördelen med att äga hela processen är att vi har full kontroll på materialflöden och aktivt kan reducera vår klimatpåverkan i varje steg av värdekedjan. Det gör det möjligt att ha ett långsiktigt arbetssätt som är hållbart både miljömässigt och finansiellt över tid, säger Karina Antin.

För K2A innebär hållbarhet inte bara satsningar för att kvalitetssäkra byggprocessen och minska klimatpåverkan, utan företaget tar också ett socialt ansvar och har som målsättning att ha de mest välmående hyresgästerna. Vi vill att samhället som påverkas av vår verksamhet också ska gynnas av den.

– Allt fler kommuner tar hållbarhetsaspekten i beaktande vid fördelning av mark och kraven på byggaktörer kommer att öka. Inom kort ser vi att hållbarhet i den här branschen är do or die, säge Karina Antin.

Många företag har i dag som målsättning att ha netto-noll utsläpp av växthusgaser år 2030. K2A vill gå längre än så och satsar på att bli klimatpositiva innan 2030.

– Vi kommer att sätta ännu vassare hållbarhetsmål framöver, och vi vill nå dit utan att behöva köpa utsläppsrätter. Vi ser redan nu att vi kan göra lönsamma affärer utan att tumma på vårt hållbarhetsarbete, säger Karina Antin.

Fakta om K2A 

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB – det gröna fastighetsbolaget, äger, utvecklar och långsiktigt förvaltar hyresrätter för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. K2A är det första bolaget i världen med gröna aktier. Kontakt: info@k2a.se 

Läs mer om K2A:s viktiga och hållbara arbete här

 

Mer från K2A

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med K2A och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?