ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil
Di nya bilar 2020

Opel Corsa – mer strikt än lekfull

Efter skilsmässan från det långa äktenskapet med General Motors delar nya Opel Corsa nu plattform med Peugeot 208, en av finalisterna till Årets bil 2020. 

Opels lilla bil har inte samma lekfullhet, men å andra sidan bättre utrymmen.

Opels historia började 1862 när Adam Opel grundade bolaget, som då tillverkade symaskiner och senare cyklar. Under 1920-talet tog biltillverkningen fart och Opel blev en storspelare i Europa som 1929 köptes av amerikanska ­General Motors. Det blev nästan 90 år i amerikansk ägo innan franska PSA-gruppen blev ny ägare 2017.

Med det nya ägarskapet slipper Opel dela teknik med GM i Detroit och kan i stället använda sig av PSA:s plattform för småbilar, CMP. Det är bra, inte minst som Peugeot 208 till exempel är en kul upplevelse. 

Riktigt lika rolig är inte Opel Corsa, men det är nog inte meningen ­heller. Opel får ta rollen som den lite striktare och mer praktiskt inriktade medlemmen i familjen.

Corsa har byggts i 13,7 miljoner exemplar sedan 1982 år och nu är man framme vid generation sex. När det gäller utseendet finns det drag från både Opel och Peugeot i den exteriöra designen, medan insidan är mer Opeltypisk och mer konventionell än hos övriga bilar inom PSA. Förutom en skärm i mitten finns även digital instrumentering framför föraren. Bilen är förberedd för både Apple Carplay och Android Auto.

Man känner igen växelspaken från den franska ägarfamiljen, men övriga reglage andas mer Opel. Bilen har blivit lättare, instegsmodellen väger precis över 1 ton. Viktminskningen har bidragit till lägre förbrukning och utsläpp, men också till bättre köregenskaper.

De nya smarta led-strålkastarna kommer från de större bilarna Insignia och Astra, och fungerar med automatik för att inte blända mötande trafik. Jämfört med utgående generation är nya Corsa betydligt lägre, 4,8 cm, och sittpositionen är sänkt med 2,8 cm. Ändå är utrymmet för huvudet något bättre den här gången. Med en lägre profil och lägre luftmotstånd minskar bränsleåtgången, något som kan vara värt att komma ihåg i dessa suv-tider. 

Köregenskaperna är mognare än tidigare, mycket tack vare ett längre axel­avstånd. Jämfört med den första generationen är nya Corsa knappast någon småbil, 1982-års modell mätte 3,62 centimeter, den nya bilen 4 meter och 6 centimeter.

För att trimma företaget och produktionen är det Corsa som ensam ska vara Opels småbil framöver, och modellerna Adam och Karl slopas. Det låter fullt rimligt, ingen av de senare modellerna är några succéer och med det breda utbudet av drivlinor i nya Corsa borde de flestas behov kunna uppfyllas. Precis som Peugeot och DS erbjuder Opel bilen med bensin- eller dieselmotor, och än mer intressant som renodlad elbil, då med en räckvidd på strax över 30 mil. 

Under GM hade Opel i princip en färdig Corsa att presentera, men den skrotades till förmån för den modell vi nu fått prova. Ett klokt beslut, särskilt som den här bilen också finns som elbil. Med tanke på hur kul Peugeot E-208 är att köra talar allt för att även Corsa på el har bra köregenskaper.

För den som har svårt för Peugeots lilla ratt och vågade tredimensionella digitala instrumentering, är Corsa ett lugnare val. Det är också lättare att hitta en vettig körposition i Corsa som har lite mer generöst utrymme än koncernsyskonet från Frankrike.

Säkerhetspaketet med bland annat den adaptiva farthållaren kostar 4.900 kronor, det hade gärna fått vara standard. Grundpriset är 179.900 kronor, även om lanseringspriset ligger på 159.900 kronor. Den som vill ha den mer generöst utrustade elbilen får tömma plånboken på fler slantar, den kostar från 359.900 kronor. Med miljöbilspremien på 60.000 kronor innebär det att Corsa-e klarar sig precis under 300.000 kronor.

De sista 18 åren under GM-flagg radade Opel upp förluster, det första ­helåret under de nya franska ägarna blev det i stället vinst direkt. 

Hos Opel andas man tillförsikt, inte minst som man siktar på att göra entré på 20 för märket helt nya marknader, något som General Motors tidigare satte stopp för. 

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer