1515
Annons

Ökat sug efter Porsche och Ferrari – lyxbilar blomstrar i pandemin

Fjolåret var tungt för stora delar av bilindustrin, men lyx- och sportbilar som Porsche och Ferrari har blomstrat under pandemin.

”Många har passat på att investera i sin drömbil när de inte kunnat resa”, säger Håkan Nilsson, försäljningschef för Porsche Sverige.

Exklusivaste Ferrarimodellen nu är laddhybriden SF90 Spider.
Exklusivaste Ferrarimodellen nu är laddhybriden SF90 Spider.Foto:Ferrari
Porsches första helelektriska bil Taycan.
Porsches första helelektriska bil Taycan.Foto:Marcio Jose Sanchez

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från ZignSecAnnons

Nya krav på företag som säljer till Danmark

Jason Coombes, Head of IT compliance.
Jason Coombes, Head of IT compliance.

Från och med den 31 oktober måste alla danska bankkunder använda den nya e-legitimationen MitID när de e-handlar eller ska logga in på banken. Gamla lösningen NemID slutar samtidigt att fungera för de tjänsterna.

– Det innebär att svenska företag som säljer till Danmark måste göra om sina processer, säger Jason Coombes, Head of IT compliance på ZignSec, ett av elva certifierade MitID-ombud.

Läs mer om hur du kan hantera identifieringskrav på olika marknader

Danmark, precis som övriga nordiska länder, har kommit mycket långt i sin digitalisering. Så pass långt att landet under 2022 lanserar en helt ny e-legitimation. Gamla NemID byts ut mot nya MitID, en lika stor operation som om Sverige skulle besluta sig för att skrota BankID till förmån för ett nytt system.

– Danmark har valt att utveckla ett nytt elektroniskt ID-system för att ligga steget före säkerhetsmässigt och på så sätt kunna möta framtida digitala hot och utmaningar på ett sätt som inte hade varit möjligt med NemID, förklarar Jason Coombes.

Utrullningen har skett under en lång tid och fram tills nu har de både systemen kunnat användas parallellt. Men den 31 oktober är det slut med det. Då stänger nämligen Danmarks banker möjligheten att använda NemID vid e-handel och vid inloggning på banken. Och det här ställer i sin tur krav på svenska e-handlare som riktar sig mot den danska marknaden.

– De behöver nu uppdatera sina system och processer så att de hanterar MitID istället för NemID, säger Jason Coombes.

Många fördelar

Och även om bytet kan verka både dyrt och stort så finns det många fördelar med MitID jämfört med NemID.

– Framförallt handlar det om säkerhet, att MitID kan hantera fler aspekter än vad NemID kunde, säger Jason Coombes.

– Men det handlar också om att MitID är framtidssäkrat, att det kommer att kunna användas även med ny teknik som NemID inte hade varit kompatibelt med.

För att få använda MitID som identifieringslösning på sina hemsidor måste företag och e-handlare av säkerhetsskäl gå via en så kallad MitID-mäklare, ett slags ombud som uppfyller hårda certifieringskrav.

– De danska myndigheterna har valt den här lösningen för att leva upp till globala standarder inom digital säkerhet. Det faktum att e-handlare nu ska gå via ombud gör också hela överföringsprocessen lättare och snabbare eftersom de har en kunnig partner som hjälper dem hela vägen.

En av dessa godkända mäklare är just regtech-företaget ZignSec, ett svenskt bolag som jobbar med att hjälpa företag att automatisera och hantera identifieringskrav på olika marknader, inte bara i Norden eller Europa utan i hela världen. Det innebär att det inte bara är övergången från NemID till MitID som de kan hjälpa kunderna med.

– Vår digitala nutid skapar möjligheter för företag att snabbt expandera utomlands, den stora utmaningen är att uppfylla regulatoriska krav på kundkännedom i flera jurisdiktioner. Det är inför sådana utmaningar vår aggregeringsmodell och globala täckning är en stor tillgång för våra kunder, summerar Jason Coombes.

Läs mer om hur du kan hantera identifieringskrav på olika marknader

Mer från ZignSec

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ZignSec och ej en artikel av Dagens industri

Prognosen för årets bilförsäljning sänks

Nyregistreringarna av bilar minskade med 3 procent i september jämfört med samma månad i fjol. Hittills i år har bilförsäljningen minskat med 12 procent. Nu reviderar branschorganisationen Mobility Sweden ner prognosen för helåret 2022.

Biltillverkarnas orderböcker är välfyllda men problemen hopar sig. Det råder fortfarande brist på halvledare, kinesiska fabriker har stängts på grund av covid och det finns störningar i de globala leverantörskedjorna. Lägg till höga priser på energi och råvaror och situationen ser än mer bekymmersam ut. 

”Detta medför att vi för tredje gången reviderar ned prognosen för innevarande år, från 300.000 till 285.000 för nya personbilar och från 40.000 till 37.000 för lätta lastbilar. Prognosen präglas fortsatt av hög osäkerhet”, kommenterar Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.

I september registrerades 22.048 nya bilar i Sverige, en minskning på 3 procent jämfört med samma månad i fjol. För helåret hittills är minskningen 12 procent. 

Andelen laddbara bilar, alltså elbilar och laddhybrider, uppgick till 55 procent i september. Renodlade elbilar utgjorde 35 procent av nyregistreringarna, vilket kan jämföras med att bensin- och dieselbilarna tillsammans hade en andel på 32 procent. Hittills i år är nästan var tredje ny bil en elbil på den svenska marknaden.

Foto:Mobility Sweden

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera