1515
Annons

Nytt samarbete mellan Ford och Google

Volvo Cars har Googles operativsystem under skalet i sina bilar. Nu slår amerikanska Ford följe genom att teckna ett sexårigt samarbete med it-jätten från Kalifornien.

Ford och Google tecknar sexårigt partnerskap för utveckling av teknik och mjukvara.
Ford och Google tecknar sexårigt partnerskap för utveckling av teknik och mjukvara.

Ford och Google ska samarbeta kring datainsamling, maskininlärning, artificiell intelligens, kartor och appar i Fords bilar.

”Med det här partnerskapet turboladdar vi omvandlingen av Ford”, säger David McClelland, strategichef på Ford. 

Samarbetet beskrivs som unikt för industrin och bolagen ska ha ett gemensamt team, kallat Upshift, bestående av personal från både Ford och Google. 

Förutom att Fords bilar ska utrustas med Android som operativsystem, som i Polestar 2 exempelvis, ska bolagen samarbeta kring produktion och ökad effektivitet i underleverantörsledet.

Det handlar även om datainsamling och från Fords sida att använda sig av Google Cloud och Googles maskininlärning och artificiella intelligens för att kunna personanpassa bilarna och uppdatera fordonens mjukvara efter hand. 

Man pratar även om att undersöka nya sätt att sälja bilar och kringtjänster samt att erbjuda bildelning med hjälp av Google.

”Det här är det första samarbetet på den här nivån vi gör i bilbranschen”, säger Thomas Kurian, vd för Google Cloud.

På den presskonferens på måndagen där bolagen presenterade upplägget framkom att Fords bilar ska utrustas med Android och Google Maps från och med 2023.

Det ska också bli möjligt att installera appar från tredje part och för den som istället vill använda sig av Apple Carplay ska det stödet finnas kvar.

Varken Ford eller Google avslöjar några finansiella detaljer kring samarbetet.

I juli ifjol tecknade Google Cloud och Renault ett avtal om samarbete kring produktion, uppkopplade fabriker och datainsamling för ökad effektivitet. Renault har dock inte Android som operativsystem i sina bilar.

Storstädning bland återförsäljarna: ”En del i vår strategi”

Bilia var för stora och dominerande och tvingades krympa för att återfå återsäljaravtalet med Volvo Cars.

Nu sägs avtal upp även med mindre återförsäljare. Biltillverkarens förklaring är att man vill ha ett balanserat handlarnätverk, enligt Volvo Cars Sverige-vd Jessica Span.

Jessica Span, vd för Volvo Cars Sverige.
Jessica Span, vd för Volvo Cars Sverige.Foto:Patrik Olsson

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera