1515

Nya E10 kan leda till högre bensinkostnader

Första augusti byts den 95-oktaniga bensinen ut mot den nya standardbensinen E10. Det kan leda till dyrare bensinpris och att flera äldre bilar avråds från att använda bensinen.

Den 1 augusti ska bensinstationerna i Sverige gå över från att sälja den 95-oktaniga bensinen som innehåller 5 procent etanol, till att sälja E10-bensinen som innehåller 10 procent etanol.

Den högre inblandningen av etanol i den nya bensinen gör att energihållet blir 1,8 procent lägre. Därmed kommer förbrukningen att öka lika mycket. Och det finns risk för att priset kommer att höjas eftersom biobränslen är dyrare än bensin.

Omkring 130.000 bilar i Sverige avråds från att köra på den nya bensinen E10 visar en sammanställning av branschorganisationen Bil Sweden. Det kommer ändå att finnas ett alternativ, E5, med 5 procent etanol och som i de flesta fall kommer att vara jämförbar med dagens 98-oktaniga bensin.

”98 procent av alla bilar som är yngre än 30 år klarar av att tankas med E10. Alla bilar från och med 2011 klarar av E10. Det är bara ett fåtal äldre bilar och vissa tidiga direktinsprutade motorer som behöver tankas med E5”, säger Anders Nordin, teknisk chef på Bil Sweden till TT.

Problemet är framför allt att gummipackningar i de äldre bilarna inte tål en högre etanolinblandning. Skulle föraren ändå av misstag tanka fel är det ingen risk för att skador uppstår direkt. Det är bara att tanka E5 nästa gång. Det är ett långvarigt bruk som kan ge upphov till skador.

Bytet av bensin sker som en följd av ett krav från regeringen att bränslebolagen ska öka inblandningen av förnybara drivmedel för minska miljöpåverkan. Den så kallade reduktionsplikten är ett sätt att minska koldioxidutsläppen.

”Bensinbolagen måste sälja E10. Säljer de för lite tvingas de betala en reduktionsavgift. I så fall läggs den förmodligen på E5-priset”, säger Ebba Tamm, miljöexpert på Drivkraft Sverige till Teknikens Värld.

E10-introduktion kommer att ta tid, eftersom det är stora mängder bränsle som ska bytas ut i systemen. Men bränslepumparna skyltas om till E10 så snart som etanolinblandningen överstiger fem procent.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?