1515

Ny undersökning: Därför tvekar svenskarna om att skaffa elbil

Miljönyttan är inte det viktigaste skälet till att svenskar väljer att köpa en elbil – utan de låga driftskostnaderna. Det visar en ny undersökning.

Det är inte miljötänkandet som får svenskarna att överväga att skaffa en elbil. Och det finns en tydlig anledning till att de tvekar att köpa en.
Det är inte miljötänkandet som får svenskarna att överväga att skaffa en elbil. Och det finns en tydlig anledning till att de tvekar att köpa en.Foto:Mostphotos/TT

Det är inte miljön som är det främsta skälet till att man köpt en elbil. Det visar en ny undersökning från Youguv som gjorts på uppdrag av Ctek, som tillverkar laddare för batterier. Det handlar istället om att de har en lägre driftkostnad. Framför allt gruppen mellan 35 och 44 år anser att den är viktigast. Nästan hälften av de svarande anger det som det viktigaste skälet. 

I gruppen som inte äger en elbil säger var fjärde att de kan tänka sig att köpa en på grund av de låga driftkostnaderna i jämförelse med en fossildriven bil. Endast 13 procent skulle göra det av miljöskäl. Men i gruppen mellan 35-44 år är det nästan var tredje som anger miljö som ett skäl att köpa en elbil.

Men vad är då de största hindren mot att gå från en bil med förbränningsmotor till en elbil? Enligt undersökningen är det vid sidan av det höga inköpspriset en bristande laddinfrastruktur som får många att tveka. 

”Man har lite gått från räckviddsångest. Nu handlar det mer om att man är lite rädd att det inte ska finnas tillräckligt med laddmöjligheter längs vägen, men också att själva laddningen tar för lång tid. Den absolut viktigaste delen är att man har tillgång till hemladdning. Det är ju superenkelt om du bor i villa men bor man i flerfamiljshus så är det desto krångligare”, säger Sofia Granfors, head of e-mobilitet på Volkswagen.

”Räckvidden i dag borde inte vara ett problem, men är en psykologisk barriär. 99 procent av alla privatresor i Sverige är kortare än 30 mil, vilket gör att nästan att alla elbilar som släpps har en räckvidd som täcker samtliga körbehov”, säger forskaren Peder Zandén Kjellén på Gävle Högskola.

Mattias Bergman, vd på branschorganisationen Bil Sweden, ser att det kommer nya krav när elbilen blir en volymprodukt.

”De som köpt elbil fram till nu är mycket motiverade av ny teknik eller av miljöskäl. Men den stora massan är inte lika motiverade av att stå 40 minuter extra och vänta medan bilen laddar. Därför är infrastrukturen så avgörande de närmsta åren. Det räcker inte bara med hur lång tid det tar att ladda, det är också viktigt att det inte blir kö vid laddplatserna”, säger han.

De flesta i undersökningen tror att elbilen har goda framtidsutsikter under förutsättning att det finns en utbyggd infrastruktur för laddning. Upp till 70 procent, beroende på region, anser att största hindret för elbilens framtid är bristen på laddpunkter.

Fotnot: Drygt 2.000 personer – både elbilsägare och icke elbilsägare – har svarat på frågorna i enkäten. Undersökningen är beställd av Ctek som tillverkar laddare för batterier. 

LÄS MER: Experterna: Då blir elbilen billigare än en bensin- eller dieselbil

LÄS MER: Här kan du själv räkna: el, diesel eller bensin – vad är billigast?

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?