1515
Annons

Ny undersökning: Därför tvekar svenskarna om att skaffa elbil

Miljönyttan är inte det viktigaste skälet till att svenskar väljer att köpa en elbil – utan de låga driftskostnaderna. Det visar en ny undersökning.

Det är inte miljötänkandet som får svenskarna att överväga att skaffa en elbil. Och det finns en tydlig anledning till att de tvekar att köpa en.
Det är inte miljötänkandet som får svenskarna att överväga att skaffa en elbil. Och det finns en tydlig anledning till att de tvekar att köpa en.Foto:Mostphotos/TT

Det är inte miljön som är det främsta skälet till att man köpt en elbil. Det visar en ny undersökning från Youguv som gjorts på uppdrag av Ctek, som tillverkar laddare för batterier. Det handlar istället om att de har en lägre driftkostnad. Framför allt gruppen mellan 35 och 44 år anser att den är viktigast. Nästan hälften av de svarande anger det som det viktigaste skälet. 

I gruppen som inte äger en elbil säger var fjärde att de kan tänka sig att köpa en på grund av de låga driftkostnaderna i jämförelse med en fossildriven bil. Endast 13 procent skulle göra det av miljöskäl. Men i gruppen mellan 35-44 år är det nästan var tredje som anger miljö som ett skäl att köpa en elbil.

Men vad är då de största hindren mot att gå från en bil med förbränningsmotor till en elbil? Enligt undersökningen är det vid sidan av det höga inköpspriset en bristande laddinfrastruktur som får många att tveka. 

”Man har lite gått från räckviddsångest. Nu handlar det mer om att man är lite rädd att det inte ska finnas tillräckligt med laddmöjligheter längs vägen, men också att själva laddningen tar för lång tid. Den absolut viktigaste delen är att man har tillgång till hemladdning. Det är ju superenkelt om du bor i villa men bor man i flerfamiljshus så är det desto krångligare”, säger Sofia Granfors, head of e-mobilitet på Volkswagen.

”Räckvidden i dag borde inte vara ett problem, men är en psykologisk barriär. 99 procent av alla privatresor i Sverige är kortare än 30 mil, vilket gör att nästan att alla elbilar som släpps har en räckvidd som täcker samtliga körbehov”, säger forskaren Peder Zandén Kjellén på Gävle Högskola.

Mattias Bergman, vd på branschorganisationen Bil Sweden, ser att det kommer nya krav när elbilen blir en volymprodukt.

”De som köpt elbil fram till nu är mycket motiverade av ny teknik eller av miljöskäl. Men den stora massan är inte lika motiverade av att stå 40 minuter extra och vänta medan bilen laddar. Därför är infrastrukturen så avgörande de närmsta åren. Det räcker inte bara med hur lång tid det tar att ladda, det är också viktigt att det inte blir kö vid laddplatserna”, säger han.

De flesta i undersökningen tror att elbilen har goda framtidsutsikter under förutsättning att det finns en utbyggd infrastruktur för laddning. Upp till 70 procent, beroende på region, anser att största hindret för elbilens framtid är bristen på laddpunkter.

Fotnot: Drygt 2.000 personer – både elbilsägare och icke elbilsägare – har svarat på frågorna i enkäten. Undersökningen är beställd av Ctek som tillverkar laddare för batterier. 

LÄS MER: Experterna: Då blir elbilen billigare än en bensin- eller dieselbil

LÄS MER: Här kan du själv räkna: el, diesel eller bensin – vad är billigast?

Innehåll från AccountorAnnons

Planering minskar fastighetsägares administration

Fastigheter med många bolag i koncern har ofta kapacitetsutmaningar på våren. Kompetenskraven för att hantera ränteavdragsbegränsningar eller skatteoptimera fastigheterna är höga. Har du haft det tufft i vår, börja planera hösten redan nu.

Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor där hon hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet, har följande tips för din planering.

– Se över kompetensbehovet för administrationen under året. Utöver det vanliga ekonomiarbetet, planeras förvärv, omstruktureringar eller fusioner? Kartlägg företagets tillgängliga resurser och kompetens. Komplettera dina resurser med experthjälp vid tillfälligt svårare transaktioner. Se över dina ekonomiska flöden. Automatisera de ekonomiska flödena. Säkerställ att företaget gör rätt gällande hanteringen av moms och ränteavdragsbegränsningar, skatteoptimeringen av fastigheterna eller Inkomstskattprocessen. Här kan fastighetsbolaget och koncernen spara mycket pengar, så är du osäker kan det vara kostnadseffektivt att ta hjälp. 

Rätt kompetens för alla tillfällen är en utmaning för många

– Att ha en egen momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist går oftast inte att motivera för ett fastighetsbolag. Men vi har det på Accountor. Jag och mina kollegor gör endast detta för olika fastighetsbolag, vi är därmed spetsigare i vår kunskap än personer som är allmänkunniga inom ekonomi. Det är vårt jobb att alltid vara uppdaterade på alla nya regler inom t ex momsområdet och se till att våra kunder använder reglerna på det för dem mest förmånliga sättet, säger Anna. 

Accountor försöker ständigt förändra processerna till det bättre och ligger i framkant gällande automatisering av flöden. De ser till så man arbetar effektivt med sin ekonomi. 

– Många företag tycker att de har en effektiv process och är ganska digitala. Men jag har sett att vi ofta kan göra stor skillnad genom att göra ytterligare effektiviseringar. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de effektivaste processerna och de bästa systemen. När vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt en liknande position som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som haft det svårt att hinna med årshanteringen på våren vill jag avsluta med att säga: Oavsett om det är för ett specifikt tillfälle, eller en större del av arbetet, lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan du ägna er åt annat. 

Läs Accountors information till fastighetsägare här. 

Om Accountor:
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor har specialistkompetens inom fastighetsekonomi och hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare processer.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Regeringen vill slopa höjd bränsleskatt

Finansminister Mikael Damberg (S).
Finansminister Mikael Damberg (S).Foto:TT

Sverige går mot kärvare ekonomiska tider och då är det inte läge med höjda skatter, säger finansminister Mikael Damberg (S) till TV4 och föreslår därför att den inflationsstyrda höjningen av drivmedelsskatten ska stoppas tillfälligt.

”Det är inte rimligt med de höga bensin- och dieselpriserna att vi då automatiskt skulle få en skattehöjning vid årsskiftet, det tycker inte jag är rätt politik i det här skede”, säger Damberg till kanalen.

Regeringen har tidigare gått fram med förslaget om att pausa uppräkningen av reduktionsplikten för bensin och diesel för 2023.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera