1515

Ny rapport: Elbilar billigare än bensinbilar redan 2027

Redan 2027 kommer elbilar vara billigare att producera än motsvarande bensin- och dieselbil. Det visar en ny rapport från Bloomberg NEF. Kraftigt fallande batteripriser de närmsta åren spelar en nyckelroll i omställningen.

Enligt Bloomberg NEF:s studie, som gjorts på uppdrag av den ideella miljöorganisationen Transport & Environment, så kommer större bilar som till exempel suv:ar kosta lika mycket att producera som en motsvarande bensinbil redan 2026, och mindre bilar först ett år senare. Det ögonblicket kommer att ses som en milstolpe i omställningen till elfordon, enligt studien. 

”Rapporten visar med all önskvärd tydlighet att utvecklingen går åt rätt håll. Nu måste politiken ta ledartröjan och understödja utvecklingen ytterligare. Vi måste bygga fler laddstolpar så att det ska bli lätt att köra en elbil”, säger EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (mp) till Dagens Industri. 

I studien har man inte räknat in eventuella statliga subventioner, utan enbart vad fordonen kostar att producera. Bloomberg NEF konstaterar dock att dessa subventioner fortsatt är viktiga för att snabba på omställningen.

I rapporten har Bloomberg NEF räknat på flera olika segment. Ett exempel är prisutvecklingen på mellanstora bilar. I dag kostar, enligt studien, en mellanstor elbil innan skatt drygt 390.000 kronor (33.300 brittiska pund i rapporten) att jämföra med 220.000 för en bensinbil. 2026 räknar Bloomberg NEF med att båda kostar drygt 220.000 kronor. 2030 kommer samma elbil kosta drygt 190.000 kronor och bensinbilen cirka 235.000 kronor. 

Det finns två huvudskäl till den kraftiga minskningen i produktionskostnad. Ett är dedikerade produktionslinor. Det andra är ett kraftigt prisfall på batterier. Studien räknar med att batteripriset kommer att sjunka med hela 58 procent mellan 2020 och 2030 då priset per kilowattimme beräknas ligga på 58 dollar. Det är långt under den gräns på 100 dollar per kilowattimme som många anser vara den magiska gränsen för att elbilen ska få bred spridning. 

Runt 20 länder har de senaste åren presenterat konkreta planer för att fasa ut fossildrivna bilar mellan åren 2030 och 2050. Enligt studien kommer alla nysålda bilar i hela EU att vara elbilar senast 2035. I de nordiska länderna kommer detta ske redan 2030. Miljöpartiet vill att politikerna ska hjälpa till att snabba på denna utveckling ytterligare.

”Jag vill förbjuda nyproducerade bensin- och dieselbilar år 2025. År 2030 vill jag att alla nya bilar som produceras i EU ska vara elbilar. Tack vare att branschen redan ställer om och går före politiken och då andra delar av världen visar vägen med tuffare lagstiftning kan EU ta på sig ledartröjan”, säger Dalunde.

I sommar ska EU-kommissionen presentera nya utsläppskrav för personbilar. De flesta räknar med att det blir rejält tuffa sådana, vilket kan skynda på omställningen ytterligare. 

”Hittills har lagstiftningen varit undermålig och kraven för låga. Ska politiken lyckas göra elbilen till dominerande i transportsektorn måste vi skärpa målen radikalt”, säger Dalunde. 

Bloombergs NEF:s uträkningar är dock något mer konservativa än liknande studier som gjorts tidigare. Enligt finansbolaget UBS, som släppte en liknande studie i höstas, uppnår man prisparitet redan 2024. 

Läs mer om slutsatser och metod i rapporten som ni hittar här.

LÄS OCKSÅ Experterna: Då blir elbilen billigare än en bensin- eller dieselbil

 

 

 


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?