1515
Annons

Ny miljonförlikning efter "dieselgate"

Nära 95 miljoner kronor, det betalar Volkswagen i förlikning i åtalet mot tre av biljättens chefer efter ”dieselgate”-skandalen 2015. Men än återstår flera rättegångar.

Foto:Rick Rycroft

Tisdagens förlikning gäller rättegången mot tre toppar inom Volkswagen (VW) som stod åtalade för att ha vilselett aktiemarknaden kopplat till ”dieselgate”. Biljätten ska enligt överenskommelsen betala nio miljoner euro, motsvarande nära 95 miljoner kronor.

Det är dock bara koncernchefen Herbert Diess och styrelseordföranden Hans Dieter Pötsch – som båda sedan ”dieselgate” har klättrat i hierarkin inom företaget – som nu definitivt kan lämna domstolen i Braunschweig.

”Det ligger i företagets intresse att förhandlingarna avslutas”, skriver VW:s styrelse i ett uttalande där de även skriver att de två beslutsfattarna inte har begått något lagbrott och att det därför är Volkswagen som ska betala förlikningen.

Att åtalet har lagts ner hoppas VW enligt Handelsblatt kan hjälpa företaget i ett skadståndsmål i mångmiljardklass, där ett stort antal mindre aktieägare har stämt biljätten.

Målet mot den tidigare vd:n Martin Winterkorn kan eventuellt också avslutas inom kort. Enligt tyska medier är en förlikning även i det fallet inte osannolik. Han riskerar dock enligt Handelsblatt att i ett annat mål åtalas för misstänkt bedrägeri.

Inte heller Hans Dieter Pötsch kan andas ut ännu. Pötsch står åtalad i en liknande rättegång i Stuttgart, fast i det fallet som del av ledningen i holdingbolaget Porsche SE som kontrollerar VW.

Diess, Pötsch och Winterkorn åtalades i september i fjol för att ha dröjt för länge med att informera marknaden om vad de visste om utsläppsskandalen, i strid mot lagen enligt åklagare i tyska Braunschweig. När fusket med utsläppstester inom Volkswagen-koncernen avslöjades rasade aktiekursen dramatiskt.

”Dieselgate” uppdagades år 2015 då VW ertappades med att ha manipulerat utsläppsnivåer i miljontals dieselfordon.

Fem år efter avslöjandet har skandalen hittills kostat bolaget över motsvarande 315 miljarder kronor i böter, avsättningar och för att uppdatera återkallade fordon.

Kinesiska tillverkaren blir först i Sverige med eldriven pickup

Tesla Cybertruck eller R1T från Amazonbackade Rivian? Nej, kinesiska Maxus blir först ut på den svenska marknaden med en elektrisk pickup, ET90.

Maxus ET90
Maxus ET90Foto:Maxus
Maxus ET90
Maxus ET90Foto:Maxus

Den kinesiska jättekoncernen SAIC ångar på och med Maxus ET90 hinner man före sina mer omskrivna amerikanska konkurrenter till den europeiska marknaden med en eldriven pickup.

De första leveranserna av modellen ET90, som har en en räckvidd på 33 mil, ska ske i november. Motorn har 204 hästkrafter och ett vridmoment på 310 newtonmeter och bilen ska klara last på upp till 1 ton. Släpvagnsvikten är inte fastställd ännu.

Interiört finns en 10,3-tumsskärm och modellen stöder Apple Carplay. När det gäller säkerhet har ET90 bland annat nödbromsassistans, antisladd och stabiliseringssystem. 

”Historiskt har det sålts ca 8.000-10.000 bilar per år på den svenska pickup-marknaden men de senaste årens skatteomläggningar har gjort att den summan har halverats. Nu finns ett eldrivet alternativ som dessutom är berättigad till miljöbonus vilket gör att vi tror att efterfrågan kommer att bli väldigt stor”, säger Petter Nordesjö, chef för Maxus Sverige, i ett pressmeddelande.

ET90 kostar från 559.920 kronor exklusive moms. Maxus säljer sedan tidigare transportbilarna E-Deliver 3 och E-Deliver 9 samt familjbilen Euniq 5 på den svenska marknaden.

Förutom Maxus finns ägarbolaget SAIC även representerade i Sverige genom märket MG som tagit position genom aggressiva priser på privatleasing.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera