1515
Annons

Ny el-rallyserie kör för klimatet – ”Vill skapa en ny kultur”

Går det att köra rally med gott klimatsamvete? Ja, enligt Extreme E, en elrallyserie med tävlingar som hålls på platser som påverkats av klimatförändringarna. F1-stjärnan Lewis Hamilton har ett eget stall och svenskarna Mattias Ekström och Timmy Hansen tävlar.

Foto:Extreme E
Foto:Extreme E
Foto:HOCH ZWEI, HOCH ZWEI, HOCH ZWEI
Foto:Shivraj Gohil
Foto:Shivraj Gohil, Shivraj Gohil

Extreme E är en ny rallyserie med tävlingar som körs på utvalda platser på jorden där klimatförändringarna påverkat miljön. Bilarna drivs av el och är specialbyggda för ändamålet.

Till de tv-sända tävlingarna från platser som Grönland och Senegal tar organisationen med sig forskare och dokumentärfilmare. Förhoppningen är att öka kunskapen om klimatförändringarna. Och att bjuda på spännande motorsport.

F1-stjärnan Lewis Hamilton har ett eget stall, X44. Hamilton, ett av banracingens största namn genom tiderna, kommer inte att köra själv, men att superstjärnan är inblandad har höjt intresset för serien rejält.

”Jag tror motorvärlden med motorsporten och mobilitet i allmänhet står inför den största transformationen någonsin. Trycket från omvärlden att ta bättre hand om planeten kommer ingen ifrån. Att det nu finns några serier inom motorsporten som tar det på allvar tycker jag är kul, det är en spännande utveckling”, säger Mattias Ekström i en intervju med DiTV.

Tillsammans med Timmy Hansen är han en av två svenska förare som redan är klara. Ekström är känd för sina segrar i DTM och Race of Champions men är också framgångsrik inom rallycross och ligger just nu tvåa i World RX-tabellen. Precis bakom honom på tredjeplatsen ligger Timmy Hansen, som alltså också är klar för Extreme E.

Tror du att till exempel vanlig rally är redo för en elektrifiering?
”Nja, det tror jag inte. Men alla är mogna för att ha en bättre miljöprofil. Det ligger också hos förbunden och arrangörer att skapa en ny kultur. Gamla rävar som inte är ute på fältet och kan känna marknaden har inte riktigt förstått att det kommer att vara viktigt”, säger Mattias Ekström.

I Extreme E ska varje bil ha en manlig och en kvinnlig förare, en ovanlighet i en sport som inte är den mest jämställda. Vem Mattias Ekström kommer att dela bil med i ABT/Cupra-teamet är inte klart.

”Det är jättespännande att motorsporten går från mansdominans och att tjejer får en plattform vilket gör att deras marknadsvärde stiger. Som koncept ligger det i tiden och jag tror det är fler som behöver tänka så.”

Mattias Ekström tror att han kommer ha nytta av sina erfarenheter från fysiska tävlingar i DTM och rallycross.

”Det är bra att ha kört den typen av tävlingar, och bra att veta hur man viker ut armbågarna.”

För hans del har det på grund av coronapandemin inte blivit någon provkörning av bilen. En som däremot kört den är STCC-föraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Hon är en av deltagarna i ett så kallat ”drivers program” och varit med under utvecklingen av både bilar och däck.

”Det är jättekul att det har blivit så stor anslutning till serien som det har blivit. När jag hoppade på tåget 2019, bara månader efter att idén presenterats, var folk väldigt tveksamma till om det verkligen skulle bli något av projektet. Men med personerna bakom, och med däcktillverkaren Continental ombord redan innan det fanns någon bil, så kändes det bra redan då. Att man nu fått med många stora namn är häftigt, Lewis Hamilton är ju en superstjärna”, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Hur är bilen att köra?
”Det är mycket rörelse i chassiet och dämparna och något helt annat än vanlig racing eller rally. Det är likt känslan av att köra på is. Och det kan jag, jag var tio år gammal första gången jag körde bil på is och det är något jag nöter varje vinter.”

Att köra tävlingar med elbilar är fortfarande ett relativt nytt fenomen, men Mikaela Åhlin-Kottulinsky hoppas på en liknande utveckling för Extreme E som för Formula E.

”När grundaren Alejandro Agag presenterade Formula E var det få som verkligen trodde på hans idé. Nu nio år senare har man etablerat sig med namnkunniga förare och fabriksstall. Det visar att det finns en bra organisation.”

Mikaela Åhlin-Kottulinsky har ännu inte något kontrakt med något team, men för diskussioner med flera. Innan årsskiftet ska situationen klarna.

”Både när det gäller miljö och jämställdhet tycker jag att det är först de två–tre senaste åren som motorsporten har förstått och börjat satsa. I Extreme E är det exempelvis 50/50 kvinnor och män som tävlar, för första gången i en motorsportserie”, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

 


Innehåll från NibeAnnons

Nibes investering i skolelever säkrar företagets framtid

Lina Simonsson är verksamhetsledare på Vetenskapshuset. Utställningen Energi och balans ger elever kunskap om energi och hållbarhet. Utställningen har tagits fram av Nibe i samarbete med Tekniska museet i Stockholm.
Lina Simonsson är verksamhetsledare på Vetenskapshuset. Utställningen Energi och balans ger elever kunskap om energi och hållbarhet. Utställningen har tagits fram av Nibe i samarbete med Tekniska museet i Stockholm.

Skolungdomars svaga intresse för naturvetenskap och teknik är ett problem för näringslivets kompetensförsörjning. I Markaryd har värmepumpstillverkaren Nibe och kommunen bestämt sig för att lösa problemet. I höstas invigde de därför Vetenskapshuset. 

Nibe startade sin verksamhet för 70 år sedan och är bland husägare välkänt för varmvattenberedare och värmepumpar. Under åren har Nibe dessutom utvecklats till ett globalt innovationsföretag med kunder över stora delar av världen. Men tillverkning och produktutveckling är kvar där allt började – i småländska Markaryd. 

Den senaste satsningen på orten är Vetenskapshuset där syftet är att öka skolelevers kunskap inom naturvetenskap och teknik. På sikt är målet att säkra det lokala näringslivets kompetensförsörjning med bland annat nya ingenjörer.

– Vetenskapshuset är en mötesplats för skola, företag och akademi. Det vi gör är att skapa tillväxt för nya idéer och kompetens. Det är en investering i samhället, säger Lina Simonsson, verksamhetsledare på Vetenskapshuset. 

Lokalerna är på nästan 3 000 kvadratmeter och besökande elever får på ett pedagogiskt och lekfullt sätt lära sig om bland annat fysik och kemi, med fokus på energi och hållbarhet. Den interaktiva utställningen ”energi i balans” är utformad så att eleverna tävlar mot varandra samtidigt som de lär sig saker. Ett av momenten går ut på att eleverna ska fördela ett hushålls kilowattimmar på till exempel varmvatten i duschen, värme i huset och, inte minst, den egna skärmtiden.

– Det gör att eleverna får en förståelse för sin energiförbrukning. Responsen på aktiviteterna har varit fantastisk och en kommentar vi fått är att Vetenskapshuset bidrar till ”hållbart samhällsbyggande på riktigt”, säger Lina Simonsson.

I en annan del av byggnaden finns Nobelprismuseets utställning ”För mänsklighetens största nytta”. Här får eleverna lära sig om upptäckter som belönats med Nobelpriset och hur dessa har påverkat samhället.

Vetenskapshuset samarbetar samtidigt med Tekniska museet i Stockholm som bidrar med material både inför och efter elevernas besök i Markaryd. Det förlänger utbildningstiden och ökar förståelsen ytterligare. Vetenskapshuset har även ett toppmodernt labb för kemilektioner. 

– Det är en väldigt stor resurs för skolorna. Det är få i Sverige som har ett så här bra labb och vi är även på gång med att bygga ett tekniklabb. 

En annan pedagogisk tillgång är att Vetenskapshuset sitter ihop med Nibes värmepumpsfabrik. Det gör att besökarna bara behöver öppna en dörr för att gå från teori till praktik – och hållbarhetstänkandet stannar inte vid tröskeln till fabriken.

– Nibes värmepumpar är klimatsmarta produkter och det är något företaget jobbat med redan från början. Hållbarhet är inte en vision för Nibe, det är ett varumärkeslöfte. 

Fakta Nibe
Nibe Group är en global koncern som bidrar till ett minskat klimatavtryck och bättre utnyttjande av energi. Bolaget utvecklar och tillverkar ett brett utbud av miljövänliga och energieffektiva lösningar för inomhuskomfort samt komponenter och lösningar för intelligent uppvärmning och styrning inom industri och infrastruktur.

Läs mer på nibe.com

Mer från Nibe

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nibe och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?