Annons

Ny el-rallyserie kör för klimatet – ”Vill skapa en ny kultur”

Går det att köra rally med gott klimatsamvete? Ja, enligt Extreme E, en elrallyserie med tävlingar som hålls på platser som påverkats av klimatförändringarna. F1-stjärnan Lewis Hamilton har ett eget stall och svenskarna Mattias Ekström och Timmy Hansen tävlar.

Foto:Extreme E
Foto:Extreme E
Foto:HOCH ZWEI, HOCH ZWEI, HOCH ZWEI
Foto:Shivraj Gohil
Foto:Shivraj Gohil, Shivraj Gohil

Extreme E är en ny rallyserie med tävlingar som körs på utvalda platser på jorden där klimatförändringarna påverkat miljön. Bilarna drivs av el och är specialbyggda för ändamålet.

Till de tv-sända tävlingarna från platser som Grönland och Senegal tar organisationen med sig forskare och dokumentärfilmare. Förhoppningen är att öka kunskapen om klimatförändringarna. Och att bjuda på spännande motorsport.

F1-stjärnan Lewis Hamilton har ett eget stall, X44. Hamilton, ett av banracingens största namn genom tiderna, kommer inte att köra själv, men att superstjärnan är inblandad har höjt intresset för serien rejält.

”Jag tror motorvärlden med motorsporten och mobilitet i allmänhet står inför den största transformationen någonsin. Trycket från omvärlden att ta bättre hand om planeten kommer ingen ifrån. Att det nu finns några serier inom motorsporten som tar det på allvar tycker jag är kul, det är en spännande utveckling”, säger Mattias Ekström i en intervju med DiTV.

Tillsammans med Timmy Hansen är han en av två svenska förare som redan är klara. Ekström är känd för sina segrar i DTM och Race of Champions men är också framgångsrik inom rallycross och ligger just nu tvåa i World RX-tabellen. Precis bakom honom på tredjeplatsen ligger Timmy Hansen, som alltså också är klar för Extreme E.

Tror du att till exempel vanlig rally är redo för en elektrifiering?
”Nja, det tror jag inte. Men alla är mogna för att ha en bättre miljöprofil. Det ligger också hos förbunden och arrangörer att skapa en ny kultur. Gamla rävar som inte är ute på fältet och kan känna marknaden har inte riktigt förstått att det kommer att vara viktigt”, säger Mattias Ekström.

I Extreme E ska varje bil ha en manlig och en kvinnlig förare, en ovanlighet i en sport som inte är den mest jämställda. Vem Mattias Ekström kommer att dela bil med i ABT/Cupra-teamet är inte klart.

”Det är jättespännande att motorsporten går från mansdominans och att tjejer får en plattform vilket gör att deras marknadsvärde stiger. Som koncept ligger det i tiden och jag tror det är fler som behöver tänka så.”

Mattias Ekström tror att han kommer ha nytta av sina erfarenheter från fysiska tävlingar i DTM och rallycross.

”Det är bra att ha kört den typen av tävlingar, och bra att veta hur man viker ut armbågarna.”

För hans del har det på grund av coronapandemin inte blivit någon provkörning av bilen. En som däremot kört den är STCC-föraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Hon är en av deltagarna i ett så kallat ”drivers program” och varit med under utvecklingen av både bilar och däck.

”Det är jättekul att det har blivit så stor anslutning till serien som det har blivit. När jag hoppade på tåget 2019, bara månader efter att idén presenterats, var folk väldigt tveksamma till om det verkligen skulle bli något av projektet. Men med personerna bakom, och med däcktillverkaren Continental ombord redan innan det fanns någon bil, så kändes det bra redan då. Att man nu fått med många stora namn är häftigt, Lewis Hamilton är ju en superstjärna”, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Hur är bilen att köra?
”Det är mycket rörelse i chassiet och dämparna och något helt annat än vanlig racing eller rally. Det är likt känslan av att köra på is. Och det kan jag, jag var tio år gammal första gången jag körde bil på is och det är något jag nöter varje vinter.”

Att köra tävlingar med elbilar är fortfarande ett relativt nytt fenomen, men Mikaela Åhlin-Kottulinsky hoppas på en liknande utveckling för Extreme E som för Formula E.

”När grundaren Alejandro Agag presenterade Formula E var det få som verkligen trodde på hans idé. Nu nio år senare har man etablerat sig med namnkunniga förare och fabriksstall. Det visar att det finns en bra organisation.”

Mikaela Åhlin-Kottulinsky har ännu inte något kontrakt med något team, men för diskussioner med flera. Innan årsskiftet ska situationen klarna.

”Både när det gäller miljö och jämställdhet tycker jag att det är först de två–tre senaste åren som motorsporten har förstått och börjat satsa. I Extreme E är det exempelvis 50/50 kvinnor och män som tävlar, för första gången i en motorsportserie”, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?