1515

Nu kommer genombrottet för vätgasbilar

Nu ökar antalet vätgasstationer i Sverige – något som kan leda till genombrott för bränslecellbilarna.
Under de kommande tre åren kommer åtta nya stationer att öppnas, i ett projekt kallat Nordic Hydrogen Corridor.

FOSSILFRI. Vätgasen som tankas på Arlanda kommer från Agas fabrik i Sandviken.
FOSSILFRI. Vätgasen som tankas på Arlanda kommer från Agas fabrik i Sandviken.Bild:Håkan Matson

Regeringen har gett grönt ljus för projektet och nu väntas beslut om delfinansiering via EU:s fond för ett sammanlänkat Europa. I projektet ingår såväl framställning av vätgas, med elektrolysörer, som inköp av bränslecellbilar.

Budgeten ligger på 94 Mkr.

”Med Nordic Hydrogen Corridor kopplar vi samman vätgasinfrastrukturen för Sverige och vår huvudstad med Oslo, Helsingfors och Köpenhamn. Det ökar mobiliteten med vätgasdrivna bränslecellsbilar för 18 miljoner människor, säger Ragnar Sjödahl, AGA.

I både Danmark och Norge finns ett nät med vätgasstationer, men i Sverige har halkat efter. I skrivande stund finns det bara fyra: Arlanda, Göteborg, Mariestad och Sandviken.

Under året ska dock ytterligare två stationer öppnas, dels i Västberga i södra Stockholm, dels i Malmö. Därmed kommer Sverige att ha minst 14 vätgastankstationer år 2020.

För att vätgasnätet ska kunna sägas vara landsomfattande behöver motsvarande 5 procent av de existerande tankstationerna i Sverige erbjuda vätgas som drivmedel. det innebär 130 vätgastankstationer runt om i landet.

"Sverige har legat efter flera länder om man vill tanka sin bränslecellsbil, men med Nordic Hydrogen Corridor vill vi ändra på det. De större biltillverkarna som Toyota, Hyundai, Honda, har redan vätgasbilar i serieproduktion och Mercedes, BMW, VW, Nissan, GM och Ford kommer med bilar inom kort, så det största hindret för en större introduktion av bränslecellsfordon är just avsaknaden av ställen där man kan tanka", säger Björn Aronsson, Vätgas Sverige.

Ska du sälja en bil? Var smart - lämna den på säljuppdrag (extern tjänst)

EU har pekat ut bränslecellsfordon som ett viktigt steg mot emissionsfria transporter. Vätgas och med bränsleceller ger rent vatten som enda utsläpp från avgasröret.

I Norden ger inte heller vätgas utsläpp som påverkar klimatet, eftersom fossilfri el används vid framställningen.

I Davos i januari presenterade ledare från Hyundai, Toyota och elva andra internationella företag inom energi, transport och industri ett globalt initiativ, Hydrogen Council, med ambition att lyfta fram vätgasens roll i övergången från fossil till förnybar energi.

Nordic Hydrogen Corridor påbörjas under 2017 och pågå till och med 2020. Sweco står bakom ansökanssamordning i projektet, där Vätgas Sverige, AGA, Hyundai och Toyota också ingår som partners.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?