1515
Annons

Nu finns Hummers ”supertruck” även som el-suv

Tesla drog till med Cybertruck. General Motors svarade en ”supertruck”. Nu kommer GMC Hummer EV även i ett suv-utförande.

GMC Hummer EV suv
GMC Hummer EV suvFoto:GM
Foto:GM

Hummer började som en civil version av militärfordonet Humvee i början av 1990-talet och var så långt ifrån en miljöbil man kan komma.

Men i samma veva som hela branschen bestämt sig för att elektrifiera har General Motors lite oväntat väckt liv i märket Hummer igen. 

Först avslöjades pickupen Hummer EV som med 1.000 elektriska hästkrafter presenterades som en ”supertruck”. Nu är det dags för en lite mer modest suv-version av modellen.

Effekten är något lägre, 841 hästkrafter, och bilen är också en halvmeter kortare än pickupen. Med en längd på 5 meter rör det sig dock inte om något litet fordon. 

0-100 km/tim går på under 4 sekunder och räckvidden ligger på cirka 48 mil. Med ett 800-voltssystem kan bilen snabbladdas med upp till 300 kW.

Hummer EV suv ska precis som pickup-versionen klara riktigt usel terräng. Fyrhjulsstyrningen gör det möjligt med en finess som GM kallar ”crabwalk”, bilen kan köras diagonalt för att ta sig ur trånga passager. 

Modellen lanseras i en toppversion 2023 och kostar då 105.595 dollar, cirka 910.000 kronor. Senare kommer mindre påkostade versioner med ett grundpris på precis under 80.000 dollar.

GM har även avslöjat att storsäljaren Chevrolet Silverado ska lanseras som renodlad elbil. Pickup-marknaden är viktig för biltillverkarna i USA, dels för att de är så populära hos kunderna och dels för att de går att sälja med god marginal.

Förutom GM:s aviserade eldrivna modeller ligger Tesla i startgroparna med sin Cybertruck, Ford ska bygga en eldriven F-150 och en uppstickare som Rivian vill också vara med och ta del av kakan när de stora laståsnorna blir elektriska.

Då lanserar Polestar sportbil med öppet tak – väntas kosta 2 miljoner kronor

En vass sportbil med fällbart tak blir verklighet hos elbilsbolaget Polestar. Bilen som presenterades i våras som koncept planeras att gå i produktion 2026 under namnet Polestar 6.

Priset för de första 500 numrerade exemplaren väntas landa på runt 2 miljoner kronor.

Konceptbilen Polestar O2 kommer att sättas i produktion och lanseras under namnet Polestar 6.
Konceptbilen Polestar O2 kommer att sättas i produktion och lanseras under namnet Polestar 6.Foto:Press

Det är gensvaret efter visningarna av konceptbilen O2 i våras som gjort att Polestarledningen beslutat sig för att satsa på ett helt nytt segment med en mindre roadster med öppningsbart plåttak. En eldriven konkurrent till klassiska Porsche 911.

”Vi breddar modellutbudet och visar att vår teknik kan användas på olika sätt”, säger Polestar Sveriges presschef John Eriksson.

Nyheten om ytterligare en bilmodell innebär att Polestar kommer att presentera fyra nya modeller fram till 2026. Bolaget, som börsnoterades i New York i juni och som har Volvo Cars som storägare, har i nuläget endast modellen Polestar 2 ute på marknaden. I oktober ska suven Polestar 3 visar upp. Nästa år lanseras Polestar 4 och året därpå Polestar 5. Femman är märkets flaggskepp med en egenutvecklad aluminiumplattform och ett elektriskt 800 voltsystem som gör laddningen snabbare. 

Polestar 6 bygger vidare på samma teknik med dubbla motorer och har tydlig fokus på prestanda. Det blir märkets klart snabbaste bil.

Effekten ska vara 650 kW vilket innebär 884 hästkrafter och 900 Nm i vridmoment. Siktet är inställt på att klara 0-100 på snabba 3,2 sekunder med en toppfart på 250 kilometer i timman.

Intresserade kan redan från och med tisdagen, när nyheten släpptes, reservera en så kallad produktionsplats för bilen. Till en början blir det 500 numrerade bilar i en särskild version kallad ”Polestar 6 LA Concept edition”. 

Konceptbilen Polestar O2.
Konceptbilen Polestar O2.Foto:Polestar

Idén med en drönare som är installerad i bilen och kan flyga upp och ta bilder, var bara något som visades i konceptbilen, och kommer inte att finnas i produktionsbilen.

”Allt följer inte med från konceptbilen, men man kommer definitivt att känna igen formen och det fällbara plåttaket”, säger John Eriksson.

Enligt Polestar är prisindikationen 200.000 dollar.

”Det är för den begränsade upplagan. Sedan kommer det att tillverkas fler bilar”, säger John Eriksson.

Var roadstern ska byggas går inte bolaget ut med ännu. Hittills har Polestar endast haft produktion i Kina. Med Polestar 3 blir det även tillverkning i USA där man ska använda Volvo Cars fabrik.

Polestar har varit hårt drabbat av leveransstörningar och covidnedstängningarna i Kina vilket gjorde att man skrev ner sin prognos för i år från 65.000 bilar till 50.000 bilar. Den prognosen står sig fortfarande. Målet är att öka försäljningen från 29.000 bilar i fjol till 290.000 till 2025.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera