Nu finns Hummers ”supertruck” även som el-suv

Tesla drog till med Cybertruck. General Motors svarade en ”supertruck”. Nu kommer GMC Hummer EV även i ett suv-utförande.

GMC Hummer EV suv
GMC Hummer EV suvFoto:GM
Foto:GM

Hummer började som en civil version av militärfordonet Humvee i början av 1990-talet och var så långt ifrån en miljöbil man kan komma.

Men i samma veva som hela branschen bestämt sig för att elektrifiera har General Motors lite oväntat väckt liv i märket Hummer igen. 

Först avslöjades pickupen Hummer EV som med 1.000 elektriska hästkrafter presenterades som en ”supertruck”. Nu är det dags för en lite mer modest suv-version av modellen.

Effekten är något lägre, 841 hästkrafter, och bilen är också en halvmeter kortare än pickupen. Med en längd på 5 meter rör det sig dock inte om något litet fordon. 

0-100 km/tim går på under 4 sekunder och räckvidden ligger på cirka 48 mil. Med ett 800-voltssystem kan bilen snabbladdas med upp till 300 kW.

Hummer EV suv ska precis som pickup-versionen klara riktigt usel terräng. Fyrhjulsstyrningen gör det möjligt med en finess som GM kallar ”crabwalk”, bilen kan köras diagonalt för att ta sig ur trånga passager. 

Modellen lanseras i en toppversion 2023 och kostar då 105.595 dollar, cirka 910.000 kronor. Senare kommer mindre påkostade versioner med ett grundpris på precis under 80.000 dollar.

GM har även avslöjat att storsäljaren Chevrolet Silverado ska lanseras som renodlad elbil. Pickup-marknaden är viktig för biltillverkarna i USA, dels för att de är så populära hos kunderna och dels för att de går att sälja med god marginal.

Förutom GM:s aviserade eldrivna modeller ligger Tesla i startgroparna med sin Cybertruck, Ford ska bygga en eldriven F-150 och en uppstickare som Rivian vill också vara med och ta del av kakan när de stora laståsnorna blir elektriska.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?