ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Nevs avbryter projekt med kinesisk elbil

Elbilsföretaget Nevs har stoppat utvecklingen av elbilen som var tänkt för den kinesiska taxijätten Didi.

Däremot fortsätter samarbetet intygar Nevs.

Nevs i Trollhättan har under sin sexåriga historia sedan bolaget uppstod i resterna av Saab Automobiles konkurs överlevt tack vare pengar från de kinesiska ägarna med Kia Johan Jiangs bolag NMEH och staden Tianjin i spetsen.

Gång på gång har avtal med olika kinesiska aktörer presenterats och flera har varit omgärdade av frågetecken. Så även det med taxibolaget Didi som Nevsledningen har beskrivit som en drömpartner.

Didi, med 20 miljoner resor per dag, skulle ge både kapitaltillskott och köpa bilar.

I planen fanns också att Nevs skulle utveckla en bil specifikt för Didi som skulle vara klar 2020, kallad D1.

Den planen har nu övergivits vilket Svenska Dagbladet skrivit om efter att ha tagit del av ett internmeddelande.

I stället ska Nevs fokusera på att utveckla sin egen bil som går under namnet Sango.

Vd Stefan Tilk förklarar:

”Vi ville inte dra ned kostnaden så mycket som krävdes för Didi. Vi satsar på det högre segmentet och kommer något senare med en bil som kan fungera för Didi men också för andra kunder. I stället blir det lokala kinesiska tillverkare som tar hand om Didis första bil”, säger han.

”Vi har kontinuerliga möten och Didi är fortsatt intresserade av oss”, säger han vidare.

Didi har sagt att man vill ha en miljon elbilar 2020 och har kommunicerat samarbeten med en rad olika bilföretag. Nyligen skrev kinesiska medier om att Didi har ingått ett samriskföretag med det lokala startup-bolaget CHJ Automotive.

Enligt ramavtalet mellan Didi och Nevs skulle det kinesiska bolaget betala in upp till cirka 4 miljarder kronor.

En mindre summa pengar har kommit, och enligt Stefan Tilk fortsätter Didis stöd, men han vill inte säga hur.

Nevs första fabrik i Kina har drabbats av förseningar, men planen nu är att vara i gång andra halvåret och producera elbilar som bygger på den gamla Saab 9-3.

Kommer Didi att köpa de bilarna?

”De ska finnas med i Didis nätverk. Jag är inte orolig för säljbarheten för den volymen vi kommer att producera”, säger Stefan Tilk.

Hur ser du på Nevs framtid?

”Det är ett riskprojekt och många moment att hantera, men jag tror säkert att Nevs överlever. Vi får in nya pengar från vår nya partner GSR nu i april som hjälper oss även om likviditeten kommer att vara ansträngd ett tag till”, säger Stefan Tilk.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer