1515

Mitt i krisen: Polestar 2 börjar byggas i Kina

Coronaviruset slår stenhårt mot bilbranschen med stängda fabriker världen över. Men i Kina ljusnar situationen och i fabriken i Luqiao har Polestar dragit i gång tillverkningen av sin andra bilmodell, den elektriska Polestar 2.

Nu drar tillverkningen av Polestar 2 igång i kinesiska Luqiao.
Nu drar tillverkningen av Polestar 2 igång i kinesiska Luqiao.Foto:Polestar

Bilbranschen omges av nattsvarta rubriker och katastrofsiffror är att vänta för den globala bilproduktionen under första och andra kvartalet i år.

I Kina har coronavirusets spridning dock bromsats och fabriker som hållits stängda kan återgå till något som kan liknas vid det normala. Och mitt i osäkerheten för vad den globala pandemin ska få för följdverkningar så startar Polestar, som samägs av Volvo Cars och Geely Holding, sin produktion av elbilen Polestar 2.

”Hela världen står inför stora omvälvningar på grund av coronavirusets pandemiutbrott. Att inleda produktionen nu under dessa utmanande omständigheter är en stor prestation och resultatet av stora ansträngningar från personalen i fabriken och teamet som hanterar försörjningskedjan”, säker vd Thomas Ingenlath i en kommentar.

Polestar 2 byggs i fabriken i Luqiao som ägs av Geely Holding men drivs av Volvo Cars. Bilmodellen är dem första elbilen som byggs i anläggningen. Modellen blir också den första som har Googles GOOGL 0% Dagens utveckling operativsystem Android integrerat i bilen, något som kommande Volvobilar också kommer att ha.

De första exemplaren av bilarna ska gå till kunder i Europa till sommaren, sedan följer leveranser till den kinesiska och amerikanska marknaden. 

Polestar 2 lanseras med ett batteri på 78 kWh som ger en räckvidd enligt WLTP på 47 mil. Effekten ligger på 408 hästkrafter och vridmomentet på 660 Nm. Priset på lanseringsversionen ligger på 659.000 kronor.

Att fabriken i Luqiao rullar är goda nyheter också för Volvo Cars, eftersom även Volvobilar byggs där.


Innehåll från AccountorAnnons

Automatisering frigör tid, höjer kvaliteten och skapar kundvärde

Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor
Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor

Redovisningsbranschen består av tusentals små företag och några större aktörer, varav Accountor är en. Deras fokus de senaste åren har varit att investera i att digitalisera verksamheten för att leda branschen i rätt riktning samt skapa en jämn och hög kvalitet för sina kunder.
– Jobbar man med redovisning och lön kan det bara bli rätt eller fel. Och det måste vara konstant rätt, säger Magnus Högvall, vd Accountor.

Inne på Accountors kontor får man leta länge och väl för att hitta några pärmar. Digitaliseringsresan har pågått i ett par år och övergått till att successivt bli en naturlig del av verksamheten.

– Våra systemleverantörer och våra kunder blir mer och mer digitala och som tjänsteleverantör är det viktigt att vi responderar på den förändringsprocessen. Vi måste jobba digitalt och hjälpa till att driva utvecklingen, säger Magnus.

– För oss innebär digitaliseringen också en kulturförändring i företaget, vi jobbar tillsammans på ett helt annat sätt än tidigare; robotiseringen och digitaliseringen har resulterat i helt nya arbetsformer. Historiskt har man som konsult ofta suttit ensam och haft hela ansvaret på sina axlar, men med det nya arbetssättet blir man en del av ett team som tillsammans stöttar varandra och delar både framgångar och utmaningar, säger Cecilia Drugge, Head of process improvement.

Accountor har en global koncern i ryggen, och en stor bredd bland sina nästan 300 konsulter. En del av arbetet går ut på att stötta kunden i att använda dagens digitala teknik för sin redovisning, lönehantering och HR.

– Vi vill att det ska vara enkelt att driva företag i Sverige. Bokföring och löner blir hack i skivan för många bolag idag, då kan det vara en stor hjälp att ha en kunnig och pålitlig byrå bakom sig, säger Magnus.

Digitaliseringen – en win-win

Att digitalisera och automatisera vissa processer minskar risken för att det blir fel och skapar därmed en förutsägbarhet, vilket i sin tur blir en stor trygghet för kunden. När enkla – men tidskrävande – arbetsuppgifter automatiseras kan konsulterna dessutom fokusera på att stötta kunden och skapa det värde som kunden efterfrågar.

– Det är en modell som är mycket mer uthållig, trygg och framför allt innebär den en stabil leverans och mindre personberoende, säger Magnus.

– Vi kommer nog aldrig nå vägs ände med den digitala utvecklingen och automatiseringen men vi har kommit en bra bit på väg. Genom att skapa tydliga processer och strukturerade arbetssätt kan vi omfördela tiden och låta de monotona uppgifterna robotiseras. På så vis frigör vi mer tid att göra de roliga arbetsuppgifterna – de som skapar kundvärde. Det är en win-win-situation, avslutar Cecilia.

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?