1515

Ministern försvarar miljözoner

Från subventionerad miljöbil till portad från miljözonerna – dieselbilens resa har gått snabbt och många ägare är upprörda. 

Miljöministern Karolina Skog säger att hon valt sätta barnens hälsa framför andrahandsvärdet på dieselbilarna. 

Foto:Johan Nilsson/TT

Frågan om miljözoner, den nya reglering som gör det möjligt för kommuner att stoppa privatbilar som släpper ut skadliga avgaser, har varit hett debatterad. På Di:s konferens Framtidens tjänstebil, som anordnades på tisdagen, talade klimatminister Karolina Skog om frågan. 

"Vad är det för politiker som först ger subventioner till dieselbilar och sedan förbjuder dem? Det är frågan som det surras om och som många tycker är obegriplig. Därför ville jag komma hit och adressera det", sa hon i sitt tal till konferensens besökare. 

Hon säger att det är dags att sansa debatten om miljözonerna.

"Vi ger kommunerna verktyg för att komma tillrätta med utsläppen där det verkligen behövs. De som pratar om att det skulle vara ett förbud utnyttjar den här debatten till något annat. Det är en reglering som kommer att påverka folks vardag till viss del, men den är inte dramatisk", säger hon. 

Karolina Skog menar att den stora faran med dieselbilar, utsläpp av kväveoxider och dess negativa effekt på hälsan hos barn och äldre, inte tas upp i tillräckligt hög utsträckning när frågan diskuteras. 

"Redan vid låga nivåer av kväveoxider ser man tydliga effekter på barns hälsa. De får mindre lungor, större risk för barnastma och de som redan har astma får fler anfall och mår sämre. Äldre personer får större risk för Alzheimers och hjärt- och kärlsjukdomar ökar. Det är det som det handlar om", säger hon. 

Karolina Skog menar att regeringen har fått kritik för att hasta fram med miljözonerna, men slår fast att hon inte delar den bilden. 

"Det beror på var man väljer att lägga sitt fokus. Jag väljer att lägga mitt på att det bor barn på Hornsgatan och att där är nivåerna är kväveoxider för höga. Jag tycker att deras hälsa är viktigare än andrahandsvärdet på dieselbilar. Det är ett politiska val som jag och regeringen har gjort", säger hon. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?