1515
Annons

Mindre val när paketlösningar ökar inom bilhandeln – ”stor förändring i branschen”

Paketlösningar ökar inom bilhandeln för att kunden ska slippa alla val. Den som köper Volvos elbil på nätet får nu också försäkringen inbakad genom ett nytt samarbete med Folksam.

”Vi tar gruppförsäkring till ett nytt område – bilägandet”, säger Folksams vd Ylva Wessén.

Ylva Wessén, Folksams vd.
Ylva Wessén, Folksams vd.Foto:Petronelle Halvorsen
Volvos elbil, XC40 Recharge.
Volvos elbil, XC40 Recharge.

Samarbetet innebär att bilköparen utöver vagnskadegarantin, som alltid ingår i priset, också får en 3-årig halvförsäkring. Försäkringen blir lika för alla oavsett kön, ålder och bostadsort. 

”Vi är störst i Sverige på gruppförsäkringar och ser en renässans för den typen av försäkringar. Val är bra, men man orkar inte alltid engagera sig i att välja allt. Gruppförsäkring är oftast helt oslagbar jämfört med om man som individ ska förhandla fram rabatter. För den absoluta lejonparten blir det bättre villkor, även om det inte alltid blir det för varje individ”, säger Ylva Wessén.

Det nya avtalet med Folksam innebär att också vagnskadegarantin för elbilen XC40 Recharge hamnar hos Folksam. För de andra modellerna ligger vagnskadegarantin hos If-ägda Volvia som Volvo haft ett långvarigt samarbete med.

”Vi konkurrensutsätter alltid hur vi gör affärer. Volvia fortsätter att vara vår partner och Volvokunder kan ta vilken försäkring som helst. Nu valde vi Folksam för den här produkten”, säger Jessica Span, vd för Volvo Cars VOLCAR B +8,42% Dagens utveckling Sverige.

Blir det fler modeller som kommer omfattas av den här lösningen?
”Det pågår en stor förändring i branschen där kunderna vill köpa online och få paketlösningar. Vi kommer att se mer av det, men vi vet inte hur sammansättningen av leverantörer kommer att se ut”, säger Jessica Span.

Eftersom det är ny mark har det skapats nya beräkningsgrunder för försäkringen, enligt Josef Halldelius, chef för Folksams motoraffär.

”Vi gör en uppskattning med Volvo om hur den här gruppen kommer att se ut för att skapa en effektiv affärsmodell”, säger han.

Volvo är redan det vanligaste bilmärket bland de bilar Folksam försäkrar.

Vilka kunder tror ni lockas av paketlösningen?
”Vi tror på en mix av företagskunder och privatkunder. Det är en ganska dyr bil och det är affärer som görs online”, säger Josef Halldelius.

Folksam räknar också med att kunna använda sin forskning inom trafiksäkerhet för att hjälpa förarna.

”De här bilarna är uppkopplade och vi kan bidra till att ge information som kan förändra beteenden, exempelvis varna om man närmar sig en olycksdrabbad väg”, säger han.

Folksam är sedan tidigare delägare i Volvo Cars genom att bolaget investerat två miljarder kronor i preferensaktier som kan omvandlas till vanliga aktier om bolaget börsnoteras - något som åter diskuteras.

”I det fallet rör det sig om en placering som ska ge avkastning och nytta för våra kunder. Vi är nöjda med vår investering i Volvo Cars och vill vara med i framtiden vilken lösning de än väljer”, säger vd:n Ylva Wessén.


När stoppas bensinbilen? Tung kamp i EU

Hur ska skogsbruket bidra till en bättre miljö? Och hur länge får nya bensin- och dieselbilar säljas? Tunga frågor ska upp när EU-ländernas klimatministrar möts i Luxemburg. Enligt miljöminister Annika Strandhäll lutar det åt en hel del kompromissande.

Miljöminister Annika Strandhäll räknar med en hel del kompromisser när EU-ländernas klimatministrar möts i Luxemburg
Miljöminister Annika Strandhäll räknar med en hel del kompromisser när EU-ländernas klimatministrar möts i Luxemburg

På tisdagens ministermöte är det tänkt att medlemsländerna ska enas om en rad tunga förslag som ingår i EU-kommissionens stora klimatpaket inför 2030.

Till då ska EU-länderna gemensamt ha minskat sina utsläpp med 55 procent jämfört med utsläppen år 1990. Det ska ske med hjälp av ett drygt tiotal förslag som kommissionen lade fram i sitt ”Fit for 55”-paket i fjol somras.

”Vi är i ett allvarligt läge, de globala utsläppen ökar”, säger miljöminister Annika Strandhäll (S) på tisdagsmorgonen inför förhandlingarna.

Sverige ska göra sin del, men det måste också andra länder göra. Därför vill hon försöka driva på sina ministerkollegor i EU att komma överens om tuffa mål.

Men förhandlingarna nu kommer att bli fråga om kompromisser, konstaterar hon.

”Alla typer av förhandlingar är ett givande och ett tagande, det måste man ha respekt för.”

Många, särskilt unga klimataktivister, tycker att politiker världen över inte tar klimatfrågorna på allvar, och att 1,5-procentsmålet från Parisavtalet ser ut att redan vara i fara.

”Klimatet är vår tids ödesfråga. Var och en måste bidra och göra sitt. Det vi gör nu i dag är ett steg i rätt riktning.”

Tyngst på tisdagen är frågan om hur handeln med utsläppsrätter (ETS) ska se ut framöver. Förslaget som ligger på bordet innehåller bland annat att de fria utsläppsrätterna ska vara utfasade till år 2035 – betydligt senare än vad EU-parlamentet vill.

”Vi har verkat för att fossilfria industrier ska ta del av den fria tilldelningen av utsläppsrätter, det är en viktig fråga för oss med våra gröna industrier.”

Andra tunga bitar, inte minst för svensk del, gäller utsläppen från allehanda mark- och skogsanvändning – förkortat som LULUCF på ”klimatspråk”. 

Ett ytterligare förslag handlar om när det ska krävas att alla nya personbilar och lätta skåpbilar ska ha nollutsläpp – det vill säga i princip inte längre kunna drivas av bensin eller diesel. EU-kommissionens förslag är att det ska ske år 2035. Sverige och flera andra trycker dock på för ett stopp redan från år 2030. Det lutar åt en kompromiss om 2035.

Det som EU-länderna kan enas om under tisdagen ska sedan jämkas ihop med EU-parlamentets linje innan de nya reglerna kan bli verklighet. Tuffa kompromissförhandlingar väntas under hösten och vintern.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?