1515
Annons

Milstolpe när tankstation öppnar i Umeå

Det går inte fort. Men nu får Sverige i alla fall ytterligare en tankstation för vätgas. Placeringen, i Umeå, gör den till den första norr om Sandviken.

Foto:Hyundai

Utbyggnaden av vätgasstationer för transportbranschen går långsamt och vi har fortfarande bara en handfull i Sverige, vilket så klart hämmar försäljningen av bränslecellsfordon.

Men på tisdagen tas ett litet men viktigt steg framåt när den första stationen norr om Sandviken invigs. Det är företagen Svevia och Oazer som står för installation och teknik. Stationen har varit igång ett tag men är nu alltså också officiellt invigd med bilar som Hyundai Nexo och Toyota Mirai på plats.

Entreprenadföretaget har en liten flyttbar station från Oazer med en kapacitet på 10 kg vätgas per dygn. Stationen är skalbar vilket innebär att den kan byggas ut efter hand. Tekniken har tagits fram och anpassats för vintertemperaturer på våra breddgrader. 

Med el från sol-, vind- och vattenkraft blir produktionen av vätgas i princip koldioxidneutral och ”utsläppen” från bilarna består av vatten. En annan fördel med bränslecellsbilar är att de fungerar som mobila luftrenare, luften som tas in filtreras och är renare när den sedan släpps ut.

Entreprenadföretaget Svevia har två bränslecellsbilar från Hyundai som körs omkring 3.000 mil per bil och år.

Mariestad var tidigare i år först i världen med att öppna en solcellssdriven vätgasstation. Ett projekt som rönt stort intresse från flera länder. Med solenergi och vatten från Vänern kan man där tillverka i princip koldioxidneutral vätgas till kommunens hittills åtta bränslecellsbilar.

Generellt ligger Sverige dock långt efter länder som Japan, USA, Tyskland, Danmark och Norge när det gäller tillgång på vätgas till transporter. Att ta sig mellan stationerna i Sandviken och Umeå kräver exempelvis försiktig gasfot, det är nämligen ungefär 50 mil mellan dem.

I Japan satsar både stat och företag stort på vätgas och OS som äger rum där nästa år väntas bli en uppvisning i vätgastransporter. Enligt biljätten Toyota ska kommande bränslecellsbilar inte kosta mer än en hybridbil med batteri och förbränningsmotor. Att pressa priserna så lågt kommer dock att ta upp till 10 år. 

Förutom Hyundai och Toyota har flera tillverkare bränslecellsbilar på väg ut. Mercedes har också en bil, GLC F-Cell, på marknaden men den säljs inte i Sverige. När Di besökte Daimlers forskningsanläggning utanför Stuttgart förra året konstaterade Christian Mohrdieck, ansvarig för utvecklingen av bränsleceller, att komplexiteten i en drivlina med en bränslecell nu ligger i nivå med i en jämförbar dieselbil och att det handlar om att få upp volymerna för att få ner priset på bilarna.

 

Innehåll från KPMGAnnons

Hållbarhetsfrågor mot ny nivå – gamechanger för svenska företag

Tomas Grendal är affärsrådgivare och Marie Baumgarts hållbarhetsexpert
på KPMG.
Tomas Grendal är affärsrådgivare och Marie Baumgarts hållbarhetsexpert på KPMG.

Från tusen nyanser av grönt till börspåverkande styrelsefråga. Med EU:s nya hållbarhetsredovisningslag (CSRD) ställs helt nya krav på företags hållbarhetsarbete med start redan redovisningsåret 2024. Resan mot klimatneutralitet kommer att bli utmanande för många svenska bolag – men den kan också öppna nya möjligheter.

Hållbarhet är en av de snabbast växande frågorna på företags agenda. Med införandet av CSRD går klimatneutralitet från att vara en avlägsen utopi till en konkret målsättning inkorporerad i ett antal lagar. För många företag väntar ett bryskt uppvaknande när kapital ska skifta från mindre till mer hållbar verksamhet.

– Hållbarhet har under lång tid setts som en kommunikations- och PR-fråga. Marknaden har greenwashat, oftast omedvetet, på grund av att grunden saknats vilket gjort frågorna svåra att förstå, säger Marie Baumgarts, hållbarhetsexpert på KPMG.

Hållbarhet blir börspåverkande

Med CSRD, i kombination med EU:s Taxonomi, får vi inte bara ett klassificeringssystem för miljömässigt hållbara investeringar och finansiella produkter, utan också en mängd data för hur väl bolag står sig i europeisk konkurrens. Med den nya standardiserade rapporteringen och möjligheten att jämföra bolag för bolag, bransch för bransch, kommer hållbarhet i högsta grad att bli börspåverkande.

– Att det här händer nu, och att det händer så fort, det har flugit under radarn för många bolag som är vana vid helt andra ledtider inom hållbarhet. Klimatfrågan handlar inte längre om att se över utsläpp från företagets flygresor, nu handlar det om att halvera de utsläpp som ens produkter och tjänster har, inklusive hela värdekedjan. Och det behöver man göra på åtta år, säger Marie Baumgarts och syftar på EU:s klimatlag. 

En del av den kommande förändringen är det uttalade ansvar som styrelser får att styra företagens verksamhet mot klimatneutralitet. Där har en 15-minuters styrelseutbildning som KPMG tagit fram visat sig vara en riktig ögonöppnare.

– De styrelseledamöter vi testat utbildningen på har alla reagerat likadant: med förvåning och en undran varför det här inte kommunicerats tidigare. Det är ett ekosystem av saker att förhålla sig till när man börjar navigera i den här nya miljön. Men även om CSRD kommer att bli utmanande, så innebär den också möjligheter för välskötta bolag som väntas få billigare krediter och ett ökat kapitalflöde, säger Marie Baumgarts.

Det stora klivet

För företagen väntar nu ett gediget arbete med att informera sig, analysera, definiera och förändra. De allra flesta kommer att behöva hjälp med att ta steget från godtycklig hållbarhetsrapportering till en rapportering som kan översättas till en handlingsplan.

– Den faktabaserade insikt som krävs tvärs värdekedjan, inklusive leverantörer och kunder, är mycket omfattande. Att därefter förstå hur man ska justera sin verksamhet, samtidigt som man är finansiellt hållbar, är komplext men avgörande. För hur man än vrider och vänder på det så är det den affärsmässiga hållbarheten som lägger grunden för långsiktigt uthålliga bolag som kan finansiera och genomföra klimatneutrala åtgärder, säger Tomas Grendal, affärsrådgivare på KPMG.

Om KPMG:
Med omkring 230 000 medarbetare i 144 länder är KPMG ett av världens ledande kunskapsföretag. Våra erfarna experter guidar verksamheter in i framtiden, där hållbart företagande är integrerat i hela organisationen och i kärnaffären.

Läs mer om KPMG här.

Mer från KPMG

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KPMG och ej en artikel av Dagens industri

Svensk designchef bakom ny superelbil

Nu får Rimac och Pininfarina sällskap i klubben av elbilar som gör 0-100 km/tim på under 2 sekunder.  Kinesiska GAC lanserar Aion Hyper SSR har fyrhjulsdrift och 1.225 hästkrafter. Chef för bolagets designstudio är svensken Pontus Fontaeus.

GAC Aion Hyper SSR.
GAC Aion Hyper SSR.Foto:GAC Aion

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera