ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Milstolpe när tankstation öppnar i Umeå

  • Foto: Hyundai

Det går inte fort. Men nu får Sverige i alla fall ytterligare en tankstation för vätgas. Placeringen, i Umeå, gör den till den första norr om Sandviken.

Utbyggnaden av vätgasstationer för transportbranschen går långsamt och vi har fortfarande bara en handfull i Sverige, vilket så klart hämmar försäljningen av bränslecellsfordon.

Men på tisdagen tas ett litet men viktigt steg framåt när den första stationen norr om Sandviken invigs. Det är företagen Svevia och Oazer som står för installation och teknik. Stationen har varit igång ett tag men är nu alltså också officiellt invigd med bilar som Hyundai Nexo och Toyota Mirai på plats.

Entreprenadföretaget har en liten flyttbar station från Oazer med en kapacitet på 10 kg vätgas per dygn. Stationen är skalbar vilket innebär att den kan byggas ut efter hand. Tekniken har tagits fram och anpassats för vintertemperaturer på våra breddgrader. 

Med el från sol-, vind- och vattenkraft blir produktionen av vätgas i princip koldioxidneutral och ”utsläppen” från bilarna består av vatten. En annan fördel med bränslecellsbilar är att de fungerar som mobila luftrenare, luften som tas in filtreras och är renare när den sedan släpps ut.

Entreprenadföretaget Svevia har två bränslecellsbilar från Hyundai som körs omkring 3.000 mil per bil och år.

Mariestad var tidigare i år först i världen med att öppna en solcellssdriven vätgasstation. Ett projekt som rönt stort intresse från flera länder. Med solenergi och vatten från Vänern kan man där tillverka i princip koldioxidneutral vätgas till kommunens hittills åtta bränslecellsbilar.

Generellt ligger Sverige dock långt efter länder som Japan, USA, Tyskland, Danmark och Norge när det gäller tillgång på vätgas till transporter. Att ta sig mellan stationerna i Sandviken och Umeå kräver exempelvis försiktig gasfot, det är nämligen ungefär 50 mil mellan dem.

I Japan satsar både stat och företag stort på vätgas och OS som äger rum där nästa år väntas bli en uppvisning i vätgastransporter. Enligt biljätten Toyota ska kommande bränslecellsbilar inte kosta mer än en hybridbil med batteri och förbränningsmotor. Att pressa priserna så lågt kommer dock att ta upp till 10 år. 

Förutom Hyundai och Toyota har flera tillverkare bränslecellsbilar på väg ut. Mercedes har också en bil, GLC F-Cell, på marknaden men den säljs inte i Sverige. När Di besökte Daimlers forskningsanläggning utanför Stuttgart förra året konstaterade Christian Mohrdieck, ansvarig för utvecklingen av bränsleceller, att komplexiteten i en drivlina med en bränslecell nu ligger i nivå med i en jämförbar dieselbil och att det handlar om att få upp volymerna för att få ner priset på bilarna.

 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies