Annons

Miljöbilar säljs med bonus – och exporteras: ”Det var kanske inte riktigt tanken”

Tvärt emot hur det var tänkt kan det vara så att koldioxidutsläppen från bilar i Sverige ökat sedan miljöpremien infördes.

Många laddbara bilar som köps i Sverige exporteras sedan till andra länder efter det att bonusen betalats ut.

Martin Fransson, vd på Wayke
Martin Fransson, vd på Wayke

Handelsplatsen Wayke, branschorganisationen MRF och statistikföretaget Vroom har analyserat hur snittutsläppet från bilar i Sverige har förändrats under de senaste åren.

”Det vi ser är att fler bilar med låga koldioxidutsläpp försvinner ut ur landet och att det i stället tas in bilar med höga koldioxidutsläpp. Det var kanske inte riktigt tanken med det nya skattesystemet bonus malus, men det är en effekt som har uppstått”, säger Martin Fransson, vd på Wayke.

Bonus malus-systemet infördes i juli 2018. I korta drag innebär det att miljöanpassade fordon premieras med en bonus på upp till 60.000 kronor (bonusen ersatte tidigare subventioner), samt att fordonsskatten har blivit högre för bilar som drivs av bensin och diesel.

Men många av de bilar som subventioneras säljs sedan vidare till utlandet. Subventioner på minst 300 miljoner kronor har under de senaste tre åren betalats ut för bilar som sedan har exporterats till andra länder, enligt Vrooms beräkning.

”Flera faktorer spelar in. Exporten av bilar som tidigare har varit registrerade i Sverige har ökat generellt under de senaste åren, mycket på grund av att valutan är så svag som den är. Du får bättre betalt i andra länder, jämfört med vad du får i Sverige”, säger Bertil Abrahamsson, vd på Vroom, och fortsätter:

”Med elbilar och laddhybrider får du dessutom den statliga subventionen. Det är enklare och du får mer betalt när du säljer en sådan här bil utomlands, jämfört med i Sverige. Det är vad jag tror att det handlar om.

26 procent av laddhybridbilarna och 20 procent av elbilarna som var nyregistrerade år 2016 har i dag exporterats till andra länder, enligt statistiken. Jämför man med alla bilar, oavsett bränsleslag, som var nyregistrerade år 2016 ligger siffran över exporterade bilar på 6 procent.

Snittutsläppet från de personbilar som finns i Sverige har ökat under de senaste åren, enligt Waykes, MRF:s och Vrooms analys.

Det totala snittutsläppet från de personbilar, oavsett drivmedel, som har lagts upp till försäljning hos Wayke har ökat från 137 till 145 gram koldioxid per kilometer, sedan juni 2018. Bensinbilarnas snittutsläpp har ökat från 135 till 149 gram, under samma tidsperiod.

Statistiken baseras på snittutsläppen från över 890.000 bilar som har legat ute till försäljning på bilhandelsplatsen.


Innehåll från Resurs BankAnnons

Resurs Bank skapar hållbar lönsamhet när handeln förändras

Under lång tid har hållbarhetsfrågan och den cirkulära ekonomin vänt upp och ner på handeln och i dagsläget möter handlare också helt nya utmaningar där kunder håller hårdare i sina pengar. Förmågan att snabbt ställa om sin verksamhet blir därför allt viktigare, framför allt när nya oförutsedda omvärldsfaktorer nu tydligt påverkar handeln. Att väga in ansvarsfull kreditgivning och erbjuda flexibla betallösningar är två sätt att skapa hållbar lönsamhet och stå starkare i en osäker värld.

Anna Nauclér, CCO på Resurs Bank
Anna Nauclér, CCO på Resurs Bank

Nya utmaningar bidrar också till utveckling, nya kundresor och nya erbjudanden. Resurs Bank är en av de största leverantörerna av betallösningar på den nordiska marknaden och har lång erfarenhet av att i nära samarbete med sina partners möjliggöra detta omställningsarbete.

– Vill man få återkommande kunder kan man inte bara konkurrera med pris. Istället behöver man utmärka sig som en aktör som snabbt förstår kunderna behov och kan ställa om även när det blåser upp till storm. En viktig aspekt är att erbjuda olika alternativ av betallösningar i kombination med en noggrann kreditbedömning som ger kunderna ökad handlingskraft, trygghet och flexibilitet. Därför erbjuder vi bland annat prenumerationslösningar som ger kunden möjlighet att använda en produkt utan att äga den och därmed istället få en månadsavgift som går att avsluta, säger Anna Nauclèr, CCO på Resurs Bank.

Resurs Checkout – en omnilösning

När konsumenter ändrar sitt sätt att handla är det viktigare än någonsin med en omnilösning som håller ihop kommunikation och betallösningar i både e-handel och butik.

– Med Resurs Checkout får handlare en omnilösning som gör det smidigt att anpassa sin affär till de kanaler som konsumenterna efterfrågar. Med Resurs Checkout kan kunder välja delbetalning som gör att man kan skapa en jämnare månadsekonomi för att kunna planera sin ekonomi och känna sig trygg, fortsätter Anna.

Starka varumärken bygger lojalitet

Nyckeln till att få fler återkommande kunder ligger i att anpassa sin affärsstrategi så att den håller sig relevant och hjälper till att stärka varumärket. Precis som att affärsmodeller anpassas behöver varumärkesarbetet spegla vad som sker i världen.

– Handeln har mycket att vinna på att väga in aspekter som handlar om hållbar konsumtion, där kreditbedömning är grundläggande för att också skapa hållbar lönsamhet i sin affär. Genom att erbjuda co- och whitelabel-koncept för våra betallösningar, där våra partners varumärke frontas gentemot slutkund, skapas förutsättningar för en tydlig och anpassad kundkommunikation som stärker handlarens varumärke, säger Anna.

Klokare köp ger hållbarare samhällen

Detta får till följd att kunderna har råd att köpa produkter av högre kvalitet som håller längre vilket bidrar till klokare konsumtion samtidigt som högre snittköp skapar tillväxt. Långsiktigt smarta köp leder till hållbar privatekonomi, vilket i sin tur leder till mer hållbart rustade samhällen som kan leva upp till de globala målen.

– Resurs har en noggrann kreditbedömningsprocess med syfte att människor ska ha en långsiktig hållbar privatekonomi. Vi har individuell rådgivning och en rad olika aktiviteter för att undvika att kunder hamnar i inkasso. Ingen vinner på överskuldsättning, avslutar Anna.

FAKTA OM RESURS BANK

Resurskoncernen finns i hela Norden och består av Resurs Bank och Solid Försäkring. Vi jobbar med att skapa smarta betal- och finansieringslösningar för både konsumenter och företag.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Resurs Bank här 

Mer från Resurs Bank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Resurs Bank och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?