1515

Miljardregn över Volvo Cars aktieägare

Kinesiska Geely stärker sin svenska organisation och gör Volvo Cars finanschef Hans Oscarsson till vd över Geely Sweden Holdings.

Som ägare får Geely också en rekordstor utdelning från Volvo Cars på 2,8 miljarder kronor.

Foto:Jack Mikrut

Volvo Cars hade styrelsemöte i Göteborg på torsdagen och då meddelades en rad förändringar i bolagets ledningsgrupp. Den 1 augusti lämnar finanschefen Hans Oscarsson, som suttit på sin post sedan 2013, och varit på Volvo sedan 1990. Han var även tillfällig finanschef under 2010 och 2011 och hade en nyckelroll i Geelys förvärv av Volvo Cars.

Nu ska han bli den som ska hålla ihop Geelys verksamheter i Sverige. Det handlar om att konsolidera och styra upp de olika bolag och verksamheter som den kinesiska fordonsjätten har. Bland annat rör det Geelys stora innovationscentrum som byggs på Lindholmen i Göteborg. En annan viktig del av Geelys investeringar i Sverige handlar om köpet av aktier i AB Volvo. Geely blev i fjol största ägaren sett till kapitalet i Volvokoncernen och aktierna har förts över till Geely Sweden Industry Investment.

I Geely Sweden Holdings styrelse sitter bland annat Geelys grundare och huvudägare Li Shufu, tidigare Volvochefen Hans-Olov Olsson och Carl Peter Forster som är ledamot i Volvo Cars styrelse. Enligt uppgifter till Di vill Geely ha en tydligare struktur på sin verksamhet i Sverige.

Under styrelsemötet beslutades också om utdelning till ägarna. Den är större än någon gång tidigare. 2017 delades 2,2 miljarder kronor ut. För 2018 går drygt 2,9 miljarder kronor till ägarna. Geely och Li Shufu tar hem 2,8 miljarder kronor, medan Folksam och AMF, som äger preferensaktier, får dela på 125 miljoner kronor.

Volvo Cars emitterade preferensaktier för 5 miljarder kronor i slutet av 2016 vilket då sågs som ett första steg mot börsnotering. Planerna på att gå till börsen las dock på is i höstas. Sedan Första AP-fonden i december i fjol sålt sitt innehav äger Folksam preferensaktier för 3,25 miljarder kronor och AMF aktier för 1,75 miljarder kronor.

Utdelningen till ägarna kommer efter att Volvo Cars i fjol gjorde ännu ett rekordår sett till försäljning och omsättning. Bolaget sålde bilar för 253 miljarder kronor, en uppgång med 21 procent. Rörelseresultatet landade på 14,2 miljarder kronor. Lönsamheten sjönk dock och rörelsemarginalen stannade på 5,6 procent jämfört med 6,7 procent året innan. Den pressade lönsamheten gjorde att bonusen till de anställda inte föll ut vilket ledde till protester.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson passar på att göra en rockad i ledningsgruppen i vad som beskrivs som ett led i att bättre rusta sig för förändringarna i branschen med mer fokus på digitalisering och nya sätt att se på bilägande. Förändringarna genomförs den 1 april. 

Björn Annwall ska vara både försäljnings- och marknadschef samt chef för en av tre regionala enheterna, EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika), och ha en samordnande roll för de andra enheterna Amerika och Asien. 

Lex Kerssemakers, som i dag styr EMEA, ska i stället leda avdelningen för alla nya former av kundrelationer som prenumerationstjänsten Care by Volvo och den nya mobilitetstjänsten M, som ännu inte tagit fart.

Forsknings- och utvecklingschefen Henrik Green får också en mer samordnande roll för både produktutveckling, kvalitet och design. 

Thomas Ingenlath, som är vd för det separata bolaget Polestar som utvecklar elektrifierade prestandabilar, lämnar Volvo Cars ledningsgrupp. Han ska dock fortfarande hålla en hand över Volvos designinriktning tillsammans med chefsdesignern Robin Page.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?