Annons

Lyxbilsförsäljningen tar ny fart efter tuff dipp

Lyxbilsförsäljningen sjönk brant i våras när coronapandemin fick grepp om Sverige, men de senaste veckorna ser flera handlare ökad ruljans.

”Viruset har gjort att det känns viktigare att leva i nuet och de som kan passar på att köpa en fin bil”, säger Sigge Bilajbegovic, vd för Platinumcars.

Lyxbilshandlaren Platinumcars i Norrköping hade nedgång i affärerna i mars och april, men maj är på väg att bli en rekordmånad. Vd:n Sigge Bilajbegovic tror att många vill åka på bilsemester när andra semesteralternativ inte fungerar på grund av coronapandemin.
Lyxbilshandlaren Platinumcars i Norrköping hade nedgång i affärerna i mars och april, men maj är på väg att bli en rekordmånad. Vd:n Sigge Bilajbegovic tror att många vill åka på bilsemester när andra semesteralternativ inte fungerar på grund av coronapandemin.Foto:Henrik Lenngren
”Det finns många som sitter på kapital och vill göra bra affärer i sämre tider”, säger Torbjörn von Braun, grundare av lyx- och sportbilshandlaren von Braun Sports Cars i Skene utanför Borås
”Det finns många som sitter på kapital och vill göra bra affärer i sämre tider”, säger Torbjörn von Braun, grundare av lyx- och sportbilshandlaren von Braun Sports Cars i Skene utanför BoråsFoto:Amanda Lindgren
Koenigseggs nya bil Gemera, som är en fyrsitsig hybrid, visades på en digital sändning från den inställda bilsalongen i Genève i början av mars.Foto:Koenigsegg
Koenigseggs vd Christian von Koenigsegg konstaterar att bolaget sålt ”en hygglig andel” av de 300 bilar av nya modeller Gemera som ska byggas.
Koenigseggs vd Christian von Koenigsegg konstaterar att bolaget sålt ”en hygglig andel” av de 300 bilar av nya modeller Gemera som ska byggas.Foto:Jack Mikrut

Bolaget PLC Invest som äger Platinumcars omsatte nästan en halv miljard kronor i fjol och har en av Europas största bilhallar för lyxbilar med sina 11.000 kvadratmeters utställningsyta i Norrköping. Där finns runt 100-150 bilar i lager – Ferrari, Rolls-Royce, Porsche, Aston Martin, McLaren, Lamborghini, Tesla, Jaguar, BMW, Mercedes-Benz och Audi. Snittpriset ligger på runt en miljon kronor.

Bilhallen är vanligtvis ett utflyktsmål med många besökare, särskilt på helgerna. Det har minskat under coronapandemin, men folk börjar komma tillbaka.

”I mars var jag väldigt orolig. Då gick försäljningen ner med runt 20 procent och vi sålde bara ett 20-tal bilar. Det var väldigt lugnt i hallen. Men nu i maj har det vänt och vi går mot en rekordmånad med över 70 sålda bilar och en omsättning på minst 70 miljoner kronor”, säger Sigge Bilajbegovic.

Bra väder gynnar försäljningen.

”Folk är trötta på att sitta hemma och tänker att bilsemester är ett bra alternativ. Vi sålde just en Lamborghini Urus för 3 miljoner kronor och den kan man ju ta med familjen i”, säger Sigge Bilajbegovic.

Även hos von Braun Sports Cars i västgötska Skene, som främst säljer Ferrari, Lamborghini och Aston Martin har affärerna tagit fart de senaste veckorna.

”Vi får många fler förfrågningar än förväntat och har sålt fyra Ferrari och tre Aston Martin på två veckor. Det är mycket för oss”, säger grundaren Torbjörn von Braun.

Han tror att coronapandemin har fått många att tänka över sin livssituation.

”Vi blir påtagligt medvetna om att vi alla ska dö och man tänker då att tiden man har kvar vill man i alla fall ha roligt och då kan det handla om att köpa en häftig bil”, säger han.

Det finns också de som hoppas på att göra klipp på andras olycka.

”Det finns många som sitter på kapital och vill göra bra affärer i sämre tider. Men vi har hittills inte fått in bilar som ägaren tvingats sälja av ekonomiska skäl och vad jag hört från finansbolagen har det inte skett många återtag för att ägaren inte klarar avbetalningarna”, säger Torbjörn von Braun.

Lyxbilshandlaren Calissma med en bilhall i Danderyd och försäljning av Rolls-Royce på Birger Jarlsgatan i centrala Stockholm har tydligt känt av coronakrisen.

”Vi ser en allmänt avvaktande hållning hos många kunder. I april hade vi en nedgång på runt 35 procent. Maj ser också ut att minska, men det bubblar mer bland de begagnade bilarna. Folk frågar efter coronarabatt”, säger Fred Mannerfelt, vd för Calissma.

Samtidigt har de noterat ett förändrat beteende.

”Vi får mycket förfrågningar kring eldrift och hybrider. Det är där intresset finns. Det är som om coronakrisen har gjort människor mer medvetna om andra värden. För oss har det också blivit en ögonöppnare och vi har bestämt oss för att byta inriktning och ha mer elektrifierade märken. Vi har släppt Aston Martin och gjort klart med det nya amerikanska elbilsmärket Karma Automotive. Sedan förra året är vi också återförsäljare för Koenigsegg. Deras hybrid Gemera, som visades upp i Genève i mars och som kommer 2022, har vi redan sålt exemplar av”, säger Fred Mannerfelt.

Gemera kostar cirka 18 Mkr i Sverige, runt halva priset jämfört med Koenigseggs vassaste modell Jesko. 

Den skånska supersportbilstillverkaren Koenigsegg hade redan före coronapandemin sålt slut all planerad produktion av Jesko och Regera. Gemera är märkets första fyrsitsiga bil och den kan köras på bara el i fem mil. Trampar man gasen i botten klarar den 0-100 på 1,9 sekunder.

”Intresset för nya Koenigsegg Gemera har varit väldigt stort trots Covid-19. Vi är mycket nöjda för vi har trots situationen sålt en hygglig andel av de 300 bilar som kommer att tillverkas. Vi ser nu igen en ökad aktivitet i marknaden, då flera av våra återförsäljare som varit nedstängda, börjar öppna upp. Vi hoppas att vi kan påbörja den planerade världsturnén av Gemeran inom ett par månader och ser därför ganska ljust på framtiden”, säger Koenigseggs vd Christian von Koenigsegg.


Innehåll från SynchAnnons

Advokatbyrå har utvecklat unik AI för avtalsgranskning

I ett projekt som inte har någon motsvarighet i Norden har advokatbyrån Synch utvecklat ett AI-verktyg som kan granska om avtal uppfyller GDPR-krav. Det tar bara några sekunder, och kvaliteten blir bättre än vid manuell granskning.

Synch Advokat är en affärsorienterad advokatbyrå som har innovation och teknologi som en viktig del av verksamheten. Byrån underlättar hanteringen av juridiska frågor genom tekniska lösningar. Det innebär att Synch kan arbeta närmare sina kunder jämfört med traditionella advokatbyråer.

– Som i många andra delar av samhället kommer sådana här tekniskt avancerade lösningar även bli mycket viktiga inom juridiken. Därför vill vi ligga i framkant och visa vilka möjligheter det finns med den nya tekniken, säger Magnus Sundqvist, Head of Digital Services, Synch Advokat.

Verktyget, som baseras på AI och djupinlärning, används för granskning av Data Processing Agreements, DPA, eller personuppgiftsbiträdesavtal. Alla företag som delar personuppgifter på något sätt måste sluta sådana avtal. Verktyget kan indikera om kraven i dataskyddsförordningen GDPR efterlevs, och om de inte gör det kan verktyget tala om vad som är felaktigt. Granskningen tar några sekunder. Kvaliteten blir högre än vid manuell granskning.

För att utveckla lösningen har Synch fått stöd av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. 

– Syftet med lösningen är dels att vi ska kunna använda den själva, dels att vi ska sälja den till kunder, säger Magnus Sundqvist. Allt för att skapa värde för våra kunder. Än så länge granskar verktyget bara avtal som är skrivna på engelska då detta är den största marknaden. Med tiden kommer fler språk läggas till. 

Synch har tagit fram AI-lösningen i samarbete med tre av sina kunder. En av dem är Dustin, en ledande onlinebaserad IT-partner med verksamhet i Norden och Nederländerna. 

– Vi tycker att det här är ett spännande sätt att både effektivisera våra processer och att öka kvaliteten på dem. Lösningen stöder vår vision att möjliggöra för våra kunder att ligga i framkant, säger Sara Edlund, chefsjurist, Dustin. 

Med cirka 450 000 kunder och 2 800 tillverkare sluter Dustin ett stort antal avtal. En stor del av dem är standardavtal. De avtal som avviker från standardavtalen behöver granskas.

– Vi sluter avtal som behöver granskas i stort sett varje dag. I samband med att GDPR trädde i kraft behövde ett stort antal DPA slutas med såväl leverantörer som kunder, och det visade sig att den manuella granskningen av DPA är mycket tidskrävande. Behovet av att effektivisera avtalshanteringen kommer öka med utvecklingen av vår affär, säger Tomas Gate, försäljningschef, Dustin. 

– Därför insåg vi att ett smart digitalt verktyg som kan automatisera vår DPA-granskning var en klockren lösning för oss, säger Sara Edlund. 

Ett avtal på tio sidor kanske tar två timmar att granska manuellt. Det kan jämföras med AI-verktyget som klarar av granskningen på i genomsnitt tre sekunder. Om avtalet inte uppfyller kraven i GDPR får användaren tillbaka det med kommentarer, till exempel att två specificerade uppgifter saknas.

– Lösningen innebär att vi kan spara mycket tid, säger Sara Edlund. Men det innebär också att vi kan uppnå en jämnare kvalitet i granskningen. När man granskar manuellt kan resultatet påverkas av personlig riskaptit och dagsform. 

AI-verktygets träffsäkerhet ligger uppåt 99 procent, vilket är högre än vid manuell granskning.

– Men det kommer alltid krävas en viss manuell hantering, säger Sara Edlund. Vi kommer göra stickprovskontroller för att säkerställa att granskningen håller hög kvalitet, och analysen av avvikelser kommer fortsatt ske manuellt. 

– AI-lösningen är också positiv för Dustins kunder och leverantörer eftersom lösningen innebär en effektivisering och förenkling av affärsflöden, säger Tomas Gate. 

Synch har sedan tidigare utvecklat ett annat AI-verktyg, Privacypolicycheck.ai, som företag kan använda för att granska om deras integritetspolicy följer bestämmelserna i GDPR. Denna tjänst finns på Synchs webbplats och kan användas gratis av vem som helst.

– Än så länge har vi bara tagit de första stegen. Vi kommer utveckla det nya AI-verktyget så att det blir ännu mer avancerat. Vi kommer också utveckla liknande verktyg för andra typer av avtal och dokument, säger Magnus Sundqvist.

Läs mer här

Mer från Synch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synch och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?