Annons

Lyxbilsförsäljningen tar ny fart efter tuff dipp

Lyxbilsförsäljningen sjönk brant i våras när coronapandemin fick grepp om Sverige, men de senaste veckorna ser flera handlare ökad ruljans.

”Viruset har gjort att det känns viktigare att leva i nuet och de som kan passar på att köpa en fin bil”, säger Sigge Bilajbegovic, vd för Platinumcars.

Lyxbilshandlaren Platinumcars i Norrköping hade nedgång i affärerna i mars och april, men maj är på väg att bli en rekordmånad. Vd:n Sigge Bilajbegovic tror att många vill åka på bilsemester när andra semesteralternativ inte fungerar på grund av coronapandemin.
Lyxbilshandlaren Platinumcars i Norrköping hade nedgång i affärerna i mars och april, men maj är på väg att bli en rekordmånad. Vd:n Sigge Bilajbegovic tror att många vill åka på bilsemester när andra semesteralternativ inte fungerar på grund av coronapandemin.Foto:Henrik Lenngren
”Det finns många som sitter på kapital och vill göra bra affärer i sämre tider”, säger Torbjörn von Braun, grundare av lyx- och sportbilshandlaren von Braun Sports Cars i Skene utanför Borås
”Det finns många som sitter på kapital och vill göra bra affärer i sämre tider”, säger Torbjörn von Braun, grundare av lyx- och sportbilshandlaren von Braun Sports Cars i Skene utanför BoråsFoto:Amanda Lindgren
Koenigseggs nya bil Gemera, som är en fyrsitsig hybrid, visades på en digital sändning från den inställda bilsalongen i Genève i början av mars.Foto:Koenigsegg
Koenigseggs vd Christian von Koenigsegg konstaterar att bolaget sålt ”en hygglig andel” av de 300 bilar av nya modeller Gemera som ska byggas.
Koenigseggs vd Christian von Koenigsegg konstaterar att bolaget sålt ”en hygglig andel” av de 300 bilar av nya modeller Gemera som ska byggas.Foto:Jack Mikrut

Bolaget PLC Invest som äger Platinumcars omsatte nästan en halv miljard kronor i fjol och har en av Europas största bilhallar för lyxbilar med sina 11.000 kvadratmeters utställningsyta i Norrköping. Där finns runt 100-150 bilar i lager – Ferrari, Rolls-Royce, Porsche, Aston Martin, McLaren, Lamborghini, Tesla, Jaguar, BMW, Mercedes-Benz och Audi. Snittpriset ligger på runt en miljon kronor.

Bilhallen är vanligtvis ett utflyktsmål med många besökare, särskilt på helgerna. Det har minskat under coronapandemin, men folk börjar komma tillbaka.

”I mars var jag väldigt orolig. Då gick försäljningen ner med runt 20 procent och vi sålde bara ett 20-tal bilar. Det var väldigt lugnt i hallen. Men nu i maj har det vänt och vi går mot en rekordmånad med över 70 sålda bilar och en omsättning på minst 70 miljoner kronor”, säger Sigge Bilajbegovic.

Bra väder gynnar försäljningen.

”Folk är trötta på att sitta hemma och tänker att bilsemester är ett bra alternativ. Vi sålde just en Lamborghini Urus för 3 miljoner kronor och den kan man ju ta med familjen i”, säger Sigge Bilajbegovic.

Även hos von Braun Sports Cars i västgötska Skene, som främst säljer Ferrari, Lamborghini och Aston Martin har affärerna tagit fart de senaste veckorna.

”Vi får många fler förfrågningar än förväntat och har sålt fyra Ferrari och tre Aston Martin på två veckor. Det är mycket för oss”, säger grundaren Torbjörn von Braun.

Han tror att coronapandemin har fått många att tänka över sin livssituation.

”Vi blir påtagligt medvetna om att vi alla ska dö och man tänker då att tiden man har kvar vill man i alla fall ha roligt och då kan det handla om att köpa en häftig bil”, säger han.

Det finns också de som hoppas på att göra klipp på andras olycka.

”Det finns många som sitter på kapital och vill göra bra affärer i sämre tider. Men vi har hittills inte fått in bilar som ägaren tvingats sälja av ekonomiska skäl och vad jag hört från finansbolagen har det inte skett många återtag för att ägaren inte klarar avbetalningarna”, säger Torbjörn von Braun.

Lyxbilshandlaren Calissma med en bilhall i Danderyd och försäljning av Rolls-Royce på Birger Jarlsgatan i centrala Stockholm har tydligt känt av coronakrisen.

”Vi ser en allmänt avvaktande hållning hos många kunder. I april hade vi en nedgång på runt 35 procent. Maj ser också ut att minska, men det bubblar mer bland de begagnade bilarna. Folk frågar efter coronarabatt”, säger Fred Mannerfelt, vd för Calissma.

Samtidigt har de noterat ett förändrat beteende.

”Vi får mycket förfrågningar kring eldrift och hybrider. Det är där intresset finns. Det är som om coronakrisen har gjort människor mer medvetna om andra värden. För oss har det också blivit en ögonöppnare och vi har bestämt oss för att byta inriktning och ha mer elektrifierade märken. Vi har släppt Aston Martin och gjort klart med det nya amerikanska elbilsmärket Karma Automotive. Sedan förra året är vi också återförsäljare för Koenigsegg. Deras hybrid Gemera, som visades upp i Genève i mars och som kommer 2022, har vi redan sålt exemplar av”, säger Fred Mannerfelt.

Gemera kostar cirka 18 Mkr i Sverige, runt halva priset jämfört med Koenigseggs vassaste modell Jesko. 

Den skånska supersportbilstillverkaren Koenigsegg hade redan före coronapandemin sålt slut all planerad produktion av Jesko och Regera. Gemera är märkets första fyrsitsiga bil och den kan köras på bara el i fem mil. Trampar man gasen i botten klarar den 0-100 på 1,9 sekunder.

”Intresset för nya Koenigsegg Gemera har varit väldigt stort trots Covid-19. Vi är mycket nöjda för vi har trots situationen sålt en hygglig andel av de 300 bilar som kommer att tillverkas. Vi ser nu igen en ökad aktivitet i marknaden, då flera av våra återförsäljare som varit nedstängda, börjar öppna upp. Vi hoppas att vi kan påbörja den planerade världsturnén av Gemeran inom ett par månader och ser därför ganska ljust på framtiden”, säger Koenigseggs vd Christian von Koenigsegg.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?