1515

Lista: De populäraste bilarna att leasa

Den som privatleasat sin bil gör det gärna igen.
Det visar en undersökning som analysföretaget Vroom gjort och som Di nu kan publicera.
Nio av tio väljer en ny leasingbil – och sju av tio väljer samma märke igen.

VW Golf
VW GolfBild:Håkan Matson

Båda siffrorna är anmärkningsvärda, för att inte säga sensationella.

Vroom har analyserat hur 8.599 kunder som leasat sin bil har agerat när leasingperioden, vanligen 36 månader, löpt ut.

Bara en mindre andel, 8 procent, har kvar sin bil.

Av de 92 procent som lämnat tillbaka sin leasingbil har 70 procent skaffat en annan bil.

Av dem valde 79 procent en ny bil, medan 21 procent tog en begagnad bil.

Av dem som köpte ny bil valde hela 92 procent privatleasing ännu en gång.

Den höga andelen visar att de har varit mycket nöjda med privatleasing.

Och det avslöjar samtidigt att de befarade oenigheterna mellan leasingtagaren och återförsäljaren när leasingbilen lämnas tillbaka knappast har kunnat vara stora – då hade kunderna inte valt leasing igen.

Ännu mer anmärkningsvärt är att hela 72 procent valde samma bilmärke igen, att jämföra med 64 procent för hela privatmarknaden.

Man skulle annars kunna tro att en leasingkund inte är särskilt märkestrogen, utan väljer fritt mellan alla erbjudanden som finns på marknaden.

En förklaring kan vara att kunden har en färsk och pågående relation med sin återförsäljare, till skillnad från den som köpt sin bil och som behåller den längre – normalt i 5-6 år. Då hinner man börja utnyttja andra verkstäder än märkets egna och kopplingen till märket tappas.

Det är till och med så att leasingkunderna inte bara är märkestrogna, utan trogna den återförsäljare de haft.

Det visar att både tillverkaren och återförsäljaren har haft mycket att vinna på privatleasingen.

Jämför man kunderna är de som privatleasar betydligt yngre än de som köper och äger sin bil.

Det är fler kvinnor som privatleasar: 40 procent mot 32.

Det är också fler som skaffar sig sin första bil via privatleasing än som köper den: 19 procent mot 8.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?