Krocktestare nonchalerar fortfarande kvinnor

Trots att en prototyp för en kvinnlig krockdocka finns framtagen används den fortfarande inte. Det innebär att krocktester med bilar blir missvisande för hälften av befolkningen.

"Man kan prata om vikt och längd och egenskaper. Men om man lyfter blicken lite grann så är det så att kvinnor finns. När det kommer till de krav som samhället ställer på fordonen är det bara mannen som är representerad", säger Astrid Linder, forskningschef vid Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI).

Astrid Linder har tillsammans med forskningskollegor på Chalmers i Göteborg tagit fram en prototyp för en krockdocka av en genomsnittlig kvinna. Undersökningar visar att resultaten av krocktester blir annorlunda om det är en manlig eller kvinnlig krockdocka som sitter i framsätet. Kvinnor råkar dessutom ut för whiplash-skador dubbelt så ofta som män.

"Det är ingen som har använt sig av den kunskapen som finns framtagen och sammanställd i den här prototypen. Det är det initiativet som inte har tagits. Inte någonstans i hela världen. Det är större än Trafikverket och Sverige – det är så här det ser ut globalt", säger Astrid Linder.

Euro NCAP, den samarbetsorganisation som säkerhetstestar bilar, använder flera olika krockdockor i dag. En genomsnittlig man används, även en som är fem procent större och en som är fem procent mindre än genomsnittet. Den kvinnliga prototypen har alltså aldrig använts.

"Det har varit känt i många år att det finns fysiska skillnader mellan män och kvinnor. Vi har uppmärksammat det här tidigare. Vi tycker att det är uppseendeväckande att det inte händer någonting", säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund, till TT.  

Det är inte enbart längd och vikt som skiljer den genomsnittlig manliga krockdockan från den kvinnliga. Den kvinnliga har exempelvis bröst och mindre muskelmassa än den manliga. Mängden muskelmassa är högst relevant när man ska återskapa vad som sker med kroppen i en krocksituation.

"När vi talat med Trafikverket som är den svenska medlemmen i Euro NCAP, eller när vi pratat med Euro NCAP själva, så anser de att de täcker in hela befolkningen när de använder den nedskalade krockdockan. Det anser att den motsvarar en kvinna då", säger Carl Zeidlitz.

Motormännens Riksförbund anser att Trafikverket borde använda sitt medlemskap i Euro NCAP till att påverka och framförallt undersöka skyddet för whiplash som fler kvinnor än män är drabbade av.

Astrid Linder anser att frågan behöver upp på en högre nivå. Det är Transportstyrelsen som är ansvarig för regelverket och Trafikverket som är aktiva i Euro NCAP, men det är de politiska besluten som driver utvecklingen.

"Det ser ut så här i hela världen och den här frågan måste drivas från politikerna. Man kan inte förvänta sig att ett enskilt bilföretag ska driva det här när inte samhället säger att det krävs", säger hon.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?