1515
Annons

Koenigseggs plan: Köra ifrån lågkonjunkturen

Om lågkonjunkturen slår till under året kommer svenska lyxbiltillverkaren Koenigsegg att försöka köra ifrån den. Det har fungerat förut.

Foto:Jack Mikrut

För bilentusiaster över hela världen är Koenigsegg välkänt. Många har säkert svårt att förstå hur det lilla företaget i Ängelholm med 200 anställda kan bygga bilar som på banor och i toppfart visar bakljusen för klassiker i branschen som Bugatti, Ferrari och McLaren för att nämna några. Men det som kanske är mest förvånande är sättet bolaget gör det på.

I superbilbranschen är det vanligt att tillverkarna köper avgörande delar som motorer, växellådor och bromssystem från andra bolag, men Koenigsegg utvecklar och tillverkar i princip rubb och stubb i Ängelholm.

Den som verkligen vill få i gång Christian von Koenigsegg kan fråga honom om den nyutvecklade niostegade växellådan i den kommande modellen och han kommer stolt att berätta att den växlar från vilken växel som helst till en annan på två millisekunder.

När TT träffar Halldora och Christian von Koenigsegg på ett bilevenemang utanför Stockholm är det flera bilbolagschefer som utrycker oro för fler biltullar och för att en lågkonjunktur kan inledas under 2019. Man skulle kunna tro att ett företag som säljer bilar som kostar 20–30 miljoner kronor styck och har kunder som står i kö inte skulle vara känsligt för något så trivialt som en lågkonjunktur, men det är bara delvis rätt.

”Vi är så små att vi att vi kan förflytta oss till platser och marknadsföra oss där lågkonjunkturen inte slagit så hårt. Under krisen 2008 försvann USA som var vår största marknad, men samtidigt knackade Kina på dörren och den marknaden hade vi inte haft tid med innan. Vi hade faktiskt ingen dipp över huvud taget”, säger Christian von Koenigsegg.

”Och vi säljer ju redan på marknader som har enorma importtullar”, tillägger Halldora von Koenigsegg, och ger Singapore som exempel där tullarna är flera hundra procent.

Om lågkonjukturen slår till nästa år finns det även annat som talar för att Koenigsegg kommer att klara sig bättre än de flesta.

”Vår orderstock med förskottsbetalning är så stor att våra kunder skulle bli oerhört besvikna om vi inte försöker bygga fler bilar. Inklusive vår upprampningsplan (en veckas produktionstid per bil i stället för två) så är vi slutsålda tre år framåt”, säger Christian.

Grundaren av bolaget är dess självklara frontfigur, men Koenigsegg är faktiskt något av ett familjeföretag där Halldora drar ett tungt lass.

”Jag har ett brett ansvarsområde men i första hand har jag hand om all ekonomi och ekonomistyrning. Jag springer också runt på produktionen från halv sju på morgonen tills alla gått hem. Det blir också mycket hr, vi har ju faktiskt 200 anställda nu.”

Inom bilbranschen finns det knappast något mer exklusivt än en Koenigsegg och smakar det så kostar det. Halldora förnekar dock bestämt att hon som ekonomiansvarig fungerar som broms när det kommer till utgifter.

”Christian skiljer sig från de flesta andra uppfinnarjockar eftersom han faktiskt har ett ekonomiskt sinne.”

På bilsalongen i Genevé i mars kommer bolagets nya modell att visas upp för första gången i en "showversion". Arbetsnamnet har varit Ragnarök men bilen får ett nytt namn när den går i produktion. Den kommer att ha åtskilligt fler hästkrafter och väga mindre än Koenigsegg Agera RS som slog världsrekord med över 447 kilometer i timmen. Produktionen inleds inom två år, upplagan blir 125 bilar och 72 är redan förbokade.


Innehåll från KIAAnnons

Större och starkare – så är helt nya Kia Sportage

Med bra innerutrymmen och flexibla lösningar har Kia Sportage blivit omåttligt populär i Sverige.

Nu kommer en ny generation – speciellt framtagen för europeiska förhållanden.

Favoriten lanseras nu som laddhybrid.

Här är nya Kia Sportage – se alla bilderna

Kia Sportage har länge varit en favorit bland svenska bilförare. Nu lanseras nya Kia Sportage som Plug-In Hybrid. Denna familjesuv är fyrhjulsdriven och har en räckvidd på eldrift upp till 70 kilometer (WLTP).

Stora innerutrymmen

Femte generationens Kia Sportage har dessutom fått bättre innerutrymmen än sin föregångare, vilket bland annat märks i baksätet som fått generöst med benutrymme.

I Sportage Plug-In Hybrid är batteriet placerat under bilens golv, mellan hjulaxlarna, och även här har innerutrymmena fått lite extra resurser för både knän och huvud.

Tilltaget bagageutrymme

I nya Kia Sportage kan baksätet fällas i tre sektioner (40/20/40). Det gör att man kan anpassa bilens lastutrymme efter vad som ska fraktas, och hur många personer som behöver få plats. Sportage laddhybrid rymmer 540 liter bagage samtidigt som fem personer reser bekvämt. Med baksätet helt fällt sväljer den 1 715 liter.

Nya Kia Sportage Plug-In Hybrid får dra 1 350 kg.

Mot 100% laddbart 2024

Kia Sportage har varit populär bland svenska bilköpare i alla sina generationer och Kia är för femte året i rad det tredje största märket på den svenska marknaden och det mest sålda till privatköpare.

Kia har dessutom det lägre genomsnittliga koldioxidutsläppet av de bäst säljande bilmärkena på den svenska marknaden. Snittet för bilmodeller från Kia är 35 gram/km medan snittet för totalmarknaden är 75 gram/km.

2024 ska Kia enbart sälja laddbara bilar och redan under första kvartalet 2022 bestod Kias försäljning i Sverige till 82 procent av laddbara modeller.

Större och mer praktisk – nya Kia Sportage som laddhybrid

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?