Annons

Koenigseggs plan: Köra ifrån lågkonjunkturen

Om lågkonjunkturen slår till under året kommer svenska lyxbiltillverkaren Koenigsegg att försöka köra ifrån den. Det har fungerat förut.

Foto:Jack Mikrut

För bilentusiaster över hela världen är Koenigsegg välkänt. Många har säkert svårt att förstå hur det lilla företaget i Ängelholm med 200 anställda kan bygga bilar som på banor och i toppfart visar bakljusen för klassiker i branschen som Bugatti, Ferrari och McLaren för att nämna några. Men det som kanske är mest förvånande är sättet bolaget gör det på.

I superbilbranschen är det vanligt att tillverkarna köper avgörande delar som motorer, växellådor och bromssystem från andra bolag, men Koenigsegg utvecklar och tillverkar i princip rubb och stubb i Ängelholm.

Den som verkligen vill få i gång Christian von Koenigsegg kan fråga honom om den nyutvecklade niostegade växellådan i den kommande modellen och han kommer stolt att berätta att den växlar från vilken växel som helst till en annan på två millisekunder.

När TT träffar Halldora och Christian von Koenigsegg på ett bilevenemang utanför Stockholm är det flera bilbolagschefer som utrycker oro för fler biltullar och för att en lågkonjunktur kan inledas under 2019. Man skulle kunna tro att ett företag som säljer bilar som kostar 20–30 miljoner kronor styck och har kunder som står i kö inte skulle vara känsligt för något så trivialt som en lågkonjunktur, men det är bara delvis rätt.

”Vi är så små att vi att vi kan förflytta oss till platser och marknadsföra oss där lågkonjunkturen inte slagit så hårt. Under krisen 2008 försvann USA som var vår största marknad, men samtidigt knackade Kina på dörren och den marknaden hade vi inte haft tid med innan. Vi hade faktiskt ingen dipp över huvud taget”, säger Christian von Koenigsegg.

”Och vi säljer ju redan på marknader som har enorma importtullar”, tillägger Halldora von Koenigsegg, och ger Singapore som exempel där tullarna är flera hundra procent.

Om lågkonjukturen slår till nästa år finns det även annat som talar för att Koenigsegg kommer att klara sig bättre än de flesta.

”Vår orderstock med förskottsbetalning är så stor att våra kunder skulle bli oerhört besvikna om vi inte försöker bygga fler bilar. Inklusive vår upprampningsplan (en veckas produktionstid per bil i stället för två) så är vi slutsålda tre år framåt”, säger Christian.

Grundaren av bolaget är dess självklara frontfigur, men Koenigsegg är faktiskt något av ett familjeföretag där Halldora drar ett tungt lass.

”Jag har ett brett ansvarsområde men i första hand har jag hand om all ekonomi och ekonomistyrning. Jag springer också runt på produktionen från halv sju på morgonen tills alla gått hem. Det blir också mycket hr, vi har ju faktiskt 200 anställda nu.”

Inom bilbranschen finns det knappast något mer exklusivt än en Koenigsegg och smakar det så kostar det. Halldora förnekar dock bestämt att hon som ekonomiansvarig fungerar som broms när det kommer till utgifter.

”Christian skiljer sig från de flesta andra uppfinnarjockar eftersom han faktiskt har ett ekonomiskt sinne.”

På bilsalongen i Genevé i mars kommer bolagets nya modell att visas upp för första gången i en "showversion". Arbetsnamnet har varit Ragnarök men bilen får ett nytt namn när den går i produktion. Den kommer att ha åtskilligt fler hästkrafter och väga mindre än Koenigsegg Agera RS som slog världsrekord med över 447 kilometer i timmen. Produktionen inleds inom två år, upplagan blir 125 bilar och 72 är redan förbokade.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från XintelaAnnons

Bättre behandlingsmetoder med cellmarkör

Evy Lundgren-Åkerlund, vd för Xintela.
Evy Lundgren-Åkerlund, vd för Xintela.Foto:Ola Torkelsson

Med en patentskyddad markörteknologi för stamceller och en egen produktionsanläggning är Xintela en spelare inom cellterapifältet att räkna med. Nu satsar de även på att ta fram en ny behandlingsmetod för aggressiv bröstcancer.

Xintela utvecklar behandlingar inom områden där behovet av ny innovation är stort – artros, covid-19 och aggressiva cancerformer. Utvecklingsarbetet grundar sig i företagets markörteknologi Xinmark, där specifika cellyteproteiner fungerar som målmolekyler på stamceller och cancerceller.  

Från start har Xintela fokuserat på stamcellsterapi för artrospatienter. Genom prekliniska studier på hästar har bolaget visat att stamceller som tagits fram med hjälp av markören kan bromsa utveckling av artros hos hästar efter n ledbroskskada. 

EXTERN LÄNK: Inbjudan till Xintelas emission 

Unik markörteknologi

– Vi är inte ensamma om att arbeta med stamceller, men vår teknologi gör oss verkligen unika. Med våra markörer kan vi sortera ut stamceller från exempelvis fettvävnad och få fram en homogen stamcellspreparation av hög kvalitet som sedan expanderas i stora mängder, säger Evy Lundgren-Åkerlund, vd för Xintela. 

Xintela har en egen GMP-förberedd produktionsanläggning för att tillverka sina stamcellsprodukter för kliniska studier. Nu inväntar företaget ett tillstånd för att producera den första produkten Xstem-Oa och inleda kliniska studier på artrospatienter.  

Markörteknologin Xinmark kan också användas för att detektera vissa aggressiva cancerceller och rikta behandlande antikroppar till dessa. Xintela fokuserar sedan tidigare på den aggressiva hjärntumören glioblastom, och nyligen presenterade företaget att nästa fokusområde blir trippelnegativ bröstcancer, även den en mycket aggressiv cancerform med dålig prognos. 

Nya indikationer möter stora medicinska behov

– Plattformen Xinmark ger oss möjlighet att bredda verksamheten till nya utvecklingsområden. Därför har vi nu lagt till trippelaggressiv bröstcancer och även inlett en preklinisk studie av våra stamceller som behandling för Acute Respiratory Distress Syndrome (ARDS), en svår lungkomplikation som drabbar vissa covid-19-patienter, säger Evy Lundgren-Åkerlund.

Nu hoppas hon kunna landa samarbeten med strategiska partners inom bolagets verksamhetsområden för att ytterligare stärka Xintelas plats på marknaden. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Xintelas satsning på en ny behandling av aggressiv bröstcancer 

Fakta Xintela
Xintela är ett biomediciniskt bolag verksamt inom regenerativ medicin och cancer. Med sin patentskyddade markörteknologi utvecklar företaget nya behandlingsmetoder för exempelvis artros och hjärntumörer. www.xintela.se 

Mer från Xintela

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Xintela och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?