1515
Annons

Klassiska bilmässan går i graven – flyttar till Qatar

En av världens mest betydelsefulla bilmässor verkar gå i graven, åtminstone så vi känner den. Salongen i Genève 2023 ställs in och nu är siktet istället inställt på en utställning i Doha, Qatar.

Bilmässan i Genève.
Bilmässan i Genève.Foto:Björn Ewenfeldt/TT

Genèvesalongen hölls för första gången 1905 och har haft ett högt anseende som bilmässa, delvis på grund av att den utifrån biltillverkarnas hemvist hållits på neutral mark. 

Här har vare sig tyska, franska, japanska eller amerikanska tillverkare tillåtits ta en hel mässhall i anspråk så som fallet ibland varit i Frankfurt, Paris och Detroit. Genèvesalongen har också varit platsen där vinnaren i den prestigefulla utmärkelsen Årets Bil presenterats.

2020 stod utställningen i princip färdig men ställdes in i sista sekund på grund av coronapandemin. Inte heller 2021 eller 2022 blev den av och planerna på att göra comeback 2023 har nu officiellt lagts ner. 

Istället tar arrangören sikte på ett evenemang i Doha, Qatar, nästa år. Valet av plats beror på att Qatars statliga turistorgan är en av delägarna till Genèvemässans arrangör.

”På grund av osäkra förhållanden i den globala ekonomin och geopolitiken, såväl som riskerna relaterade till pandemins utveckling, har arrangörerna beslutat att enbart fokusera på planeringen av evenemanget i Doha 2023”, säger Maurice Turettini, ordförande för den arrangerande stiftelsen Comité permanent du Salon international de l'automobile de Genève, i ett pressmeddelande.

Planerna inför 2023 var att hålla en mässa i Geneve som brukligt på våren och att tillföra ett nytt tillfälle i Qatar på hösten. Så blir alltså inte fallet och frågan är om salongen i Genève alls kommer att återuppstå.

”Vi har gjort allt vi kunnat för att säkerställa värdskapet i Genève i februari. Men i slutändan övervägde riskerna möjligheterna”, säger Maurice Turettini.

Redan innan pandemin slog till hade de globala bilmässorna problem att locka utställare och finansiering. Några har bytt datum, som Detroit, medan andra bytt stad, som i Tyskland där Frankfurt fått maka på sig till förmån för München.

Innehåll från ArevoAnnons

Här är medlet som stärker skogens tillväxt – och ökar hållbarheten

Torgny Näsholm, grundare och utvecklingschef på Arevo.
Carl-Gustav Löf, VD på Arevo.
Torgny Näsholm, grundare och utvecklingschef på Arevo. Carl-Gustav Löf, VD på Arevo.

Genom att tillföra en liten dos arGrow vid plantering av skogsplantor fås en positiv effekt på tillväxt och överlevnad.

Resultatet är en mer hållbar verksamhet – med ökad lönsamhet. 

– Effekterna kan innebära en revolution för hållbarhet inom skogsbruk och i framtiden även trädgårdsodling och jordbruk, säger Torgny Näsholm, grundare och utvecklingschef på Arevo, som ligger bakom arGrow.

En utmaning vid plantering av skogsplantor är den stress plantorna utsätts för. Det kan handla om torka och näringsbrist eller att de är så svaga att de lättare dukar under av vädret eller för skogens insekter och djur.

Det Umeå-baserade företaget Arevo har utvecklat arGrow Granulat, en naturlig växtnäring som innehåller aminosyran arginin. Den tas upp mycket effektivt av plantan och ökar kraftigt tillväxten av rötterna vilket gynnar hela plantans tillväxt och överlevnad.

– Genom att tillföra en liten mängd arGrow får man plantor som tallar och granar att etablera sig bättre. De får större rotsystem och därmed lättare tag på vatten och näring för att växa. De klarar därför bättre chocken som uppstår när de tas från plantskolan och planteras ute i skogen. Fler plantor överlever och växer sig starka, säger Torgny Näsholm.

Här finns en tydlig koppling till ökad hållbarhet. Ett kalhygge avger mer koldioxid än det tar upp tills de nya träden blir tillräckligt stora för att kompensera avgivningen. När fler plantor nu överlever och snabbare växer sig starka, minskar den tidsperioden och hygget blir snabbare en kolsänka. Fler plantor som överlever innebär också möjlighet att spara resurser vid odling.

En annan fördel med just arginin är att det väldigt hårt binder till markpartiklarna och därmed inte läcker ut i omgivande miljö, jämfört med andra former av växtnäring och konventionell kvävegödsel.

Goda resultat från tester med arGrow 

Arevo har sedan 2016 testat arGrow tillsammans med flera skogsbolag och sedan 2019 används det i kommersiell plantering. Totalt har över 70 miljoner träd hittills fått preparatet och resultatet är mycket gott.

– På vissa näringsfattigare marker handlar det om flera hundra procents förbättring. På mer bördig mark kan det handla om 50 procents förbättring. Vi har precis börjat mäta resultaten från årets växtsäsong och ser redan väldigt god effekt, säger Carl-Gustav Löf, VD på Arevo.

Eftersom effekten av arGrow går ut på att stimulera plantornas egna tillväxtprocesser med en aminosyra behövs en mycket liten mängd jämfört med andra näringstillskott. Vid en omräkning till näringsenheter behövs bara en dos som motsvarar 80 gram kväve för en hektar skog, jämfört med vanlig skogsgödsling av äldre skog där man använder 150 kilo kväve.

– Här får man perspektivet. Miljö- och hållbarhetsfrågor hänger ofta samman med just effektiviteten. Större effektivitet ger också större lönsamhet, säger Carl-Gustav Löf.

Friskare plantor med arGrow 

Nils Eliasson är förvaltare på Älvdalens och Särna-Idre Besparingsskogar. Här har man sedan i våras testat arGrow på tall.

– Vi kan se en tydlig skillnad på de plantor som vi planterat med arGrow jämfört med referensplantor strax intill. De har vuxit mycket bättre och har en friskare färg. De är mer motståndskraftiga, de är större och har ett större rotsystem, säger han.

Redan nu ser man att det kommer att leda till större hållbarhet och en bättre ekonomi.

– Vi får en högre och bättre tillväxt redan från start, avslutar Nils Eliasson.

Mer från Arevo

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Arevo och ej en artikel av Dagens industri

Svensk designchef bakom ny superelbil

Nu får Rimac och Pininfarina sällskap i klubben av elbilar som gör 0-100 km/tim på under 2 sekunder.  Kinesiska GAC lanserar Aion Hyper SSR har fyrhjulsdrift och 1.225 hästkrafter. Chef för bolagets designstudio är svensken Pontus Fontaeus.

GAC Aion Hyper SSR.
GAC Aion Hyper SSR.Foto:GAC Aion

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera