Klart: Här är kraven för att få kallas miljöbil

Två år efter att miljökraven för myndigheters nya bilar försvann införs en ny statlig miljöbilsdefinition den 1 juli.

Regeringen har beslutat att följa regelverket för bonusbilar vilket innebär att i stort sett endast hybridbilar, elbilar och gasbilar kommer ifråga. 

Volvo XC60 laddhybrid klarar miljöbilsdefinitionen.
Volvo XC60 laddhybrid klarar miljöbilsdefinitionen.Foto:Volvo Cars

Den förra miljöbilsdefinitionen, där en bil fick släppa ut högst 95 gram koldioxid per kilometer, upphörde i samband med att det nya fordonsskattesystemet bonus malus infördes 1 juli 2018. Enligt det systemet får törstiga bilar med höga utsläpp straffskatt medan det ges bonus för bilar med inga eller låga utsläpp. Från början gällde 60 gram koldioxid per kilometer som gräns för bonus, men det höjdes till 70 gram inför att den nya hårdare testcykeln WLTP infördes som beräkningsgrund i skattesystemet den 1 januari 2020. Den höjda gränsen gynnade bland annat flera av Volvos laddhybrider som annars hade blivit utan bonus. 

Nu har regeringen bestämt att ha samma gräns för vilka bilar som får kallas miljöbilar. Högst 70 gram koldioxid per kilometer eller drivas med gas är kravet. Miljöbilsdefinitionen styr myndigheternas upphandling. Det rör cirka 700 bilar om året som köps in eller leasas. Tidigare erfarenhet har visat att även många kommuner och företag följer de statliga reglerna.

Den nya miljöbilsdefinitionen har dragit ut på tiden och det har saknats miljökrav i snart två år. Förslaget gick ut på remiss i slutet av förra året med planen att kravet skulle börja gälla från den 1 mars. Nu blir det istället från den 1 juli.

Undantag från kravet ges bland annat till utryckningsfordon.

”Staten har ett stort ansvar att gå före i klimatomställningen och då måste vi se till att bilarna vi köper in är klimatsmarta och driver utvecklingen framåt. Ställer vi tuffa krav vågar andra också göra det och då blir det lättare för både upphandlare och leverantörer”, kommenterar miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP).

 


Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?