Klart: Franska PSA och Fiat Chrysler går samman

Med minskat kinesiskt ägande i franska biltillverkaren PSA öppnades vägen för ett samgående med italiensk-amerikanska Fiat Chrysler. 

De båda skapar världens fjärde största biltillverkare och jakten på effektiviseringar kommer att bli hård.

PSA:s vd Carlos Tavares och FCA:s vd Mike Manley.
PSA:s vd Carlos Tavares och FCA:s vd Mike Manley.Foto:PSA

Fiat Chrysler har länge omgetts av uppköpsrykten och i juni var en fusion med franska Renault på gång, men den sprack. I stället har FCA, som skapades när Fiat räddade Chrysler efter finanskrisen, förhandlat om att gå ihop med PSA som har märkena Peugeot, Citroën, DS och sedan 2017 även Opel. 

På onsdagen meddelade biltillverkarna att de är överens om att gå ihop i ett nytt bolag där de ska äga hälften var. Börsvärdet blir över 430 miljarder kronor och bolaget ska vara noterat på börserna i Paris, Milano och New York. Något nytt namn har inte presenterats.

Två europeiska bilfamiljer gifts därmed ihop - franska Peugeot och italienska Agnelli. Den nya transatlantiska fordonsjätten har en volym på 8,7 miljoner bilar årligen vilket placerar den som nummer fyra bakom Volkswagen, Toyota och Renault-Nissan. 

Planerna har stött på patrull i USA. Efter PSA:s kris 2014 kom statliga kinesiska fordonsjätten Dongfeng in som stor ägare bredvid franska staten och Peugeotfamiljen. Att Kina indirekt skulle ta över en amerikansk nationalklenod med märken som Jeep och RAM sågs inte med blida ögon av Trumpadministrationen. För att få igenom affären drar Dongfeng dra ner sitt ägande från drygt 12 procent till 4,5 procent genom att sälja 31 miljoner aktier till PSA.

För Fiat Chrysler, som ligger långt efter i elektrifieringsracet, ger samgåendet en chans till genvägar genom tillgång till PSA:s modernare teknik och bilplattformar. PSA kan i sin tur få draghjälp av FCA:s starka ställning i USA när den franska bilkoncernen vill göra ett nytt försök på den amerikanska marknaden. Båda är dock svaga i Kina vilket är ett bekymmer för dem och ingen av dem väntas klara EU:s tuffare utsläppskrav nästa år. De har också en bred flora av märken, hela 14 stycken, där flera vänder sig mot samma kundgrupper.

Bolagen säger i ett uttalande att de räknar med att affären kan bli klar inom 12-15 månader, men det återstår fortfarande flera hinder bland annat myndighetsprövning av konkurrenssituationen.

Både Frankrike och Italien är måna om sina fordonsjobb och det kommer att bli en dragkamp om var effektiviseringarna ska göras. För att blidka både politiker och fackförbund för de runt 400.000 anställda lovar PSA och FCA att inga fabriker ska stängas på grund av transaktionen. Samtidigt ska man skapa årliga synergier värda 3,7 miljarder euro (nära 40 miljarder kronor) genom samgåendet. Skalfördelar ska hjälpa dem att klara framtida investeringar i elektrifiering och nya mobilitetstjänster.

Men det lär inte gå smärtfritt. PSA räknar med att det kommer att kosta 30 miljarder kronor som en engångskostnad att uppnå synergierna. Dagens situation med överkapacitet och fabriker som går på halvfart hos FCA är inte hållbart i längden. PSA:s chef, Carlos Tavaras, som ska styra den nya fordonsjätten, har visserligen kallats bilvärldens trollkarl efter att ha fått PSA på rätt köl, men inte ens magi lär räcka för att undvika neddragningar.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från K2AAnnons

Vill leda fastighetsbranschen med skarpa hållbarhetsmål

Karina Antin är ny hållbarhetschef på det gröna fastighetsbolaget K2A.
Karina Antin är ny hållbarhetschef på det gröna fastighetsbolaget K2A.

Det går att göra lönsamma affärer utan att tumma på hållbarhetsmålen. Det menar fastighetsbolaget K2A som riktat in sig på Svanenmärkta hus och låter klimatfrågorna leda vägen framåt. Företaget har redan tuffa hållbarhetskrav, men siktar ännu högre.

Med en ny hållbarhetschef på plats vill fastighetsbolaget K2A fortsätta pusha gränserna för sitt hållbarhetsarbete – trots att man redan nu ligger i framkant. Företaget har en hög andel miljöcertifierade fastigheter, och var dessutom först i världen med att få sina aktier grönklassade av forskningsinstitutet CICERO Shades of Green.

– Detta innebär att en oberoende part har bedömt att K2A:s kapitalflöden och investeringar är i linje med en koldioxid- och klimatresilient framtid. Vi är väldigt stolta över våra gröna aktier som visar att vi vill accelerera vårt hållbarhetsarbete, säger Karina Antin, hållbarhetschef på K2A.

K2A är det enda bolaget i världen som har en tredelad grön finansiering, där de gröna aktierna är en del och gröna lån och obligationer är två andra. Företaget har själv kontroll över hela värdekedjan – från produktionen av Svanenmärkta lägenhetsvolymer i trä, till långsiktigt ägande och förvaltning av färdigställda bostäder.

– Fördelen med att äga hela processen är att vi har full kontroll på materialflöden och aktivt kan reducera vår klimatpåverkan i varje steg av värdekedjan. Det gör det möjligt att ha ett långsiktigt arbetssätt som är hållbart både miljömässigt och finansiellt över tid, säger Karina Antin.

För K2A innebär hållbarhet inte bara satsningar för att kvalitetssäkra byggprocessen och minska klimatpåverkan, utan företaget tar också ett socialt ansvar och har som målsättning att ha de mest välmående hyresgästerna. Vi vill att samhället som påverkas av vår verksamhet också ska gynnas av den.

– Allt fler kommuner tar hållbarhetsaspekten i beaktande vid fördelning av mark och kraven på byggaktörer kommer att öka. Inom kort ser vi att hållbarhet i den här branschen är do or die, säge Karina Antin.

Många företag har i dag som målsättning att ha netto-noll utsläpp av växthusgaser år 2030. K2A vill gå längre än så och satsar på att bli klimatpositiva innan 2030.

– Vi kommer att sätta ännu vassare hållbarhetsmål framöver, och vi vill nå dit utan att behöva köpa utsläppsrätter. Vi ser redan nu att vi kan göra lönsamma affärer utan att tumma på vårt hållbarhetsarbete, säger Karina Antin.

Fakta om K2A 

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB – det gröna fastighetsbolaget, äger, utvecklar och långsiktigt förvaltar hyresrätter för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. K2A är det första bolaget i världen med gröna aktier. Kontakt: info@k2a.se 

Läs mer om K2A:s viktiga och hållbara arbete här

 

Mer från K2A

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med K2A och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?