ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Klart: Franska PSA och Fiat Chrysler går samman

  • PSA:s vd Carlos Tavares och FCA:s vd Mike Manley. Foto: PSA

Med minskat kinesiskt ägande i franska biltillverkaren PSA öppnades vägen för ett samgående med italiensk-amerikanska Fiat Chrysler.

De båda skapar världens fjärde största biltillverkare och jakten på effektiviseringar kommer att bli hård.

Fiat Chrysler har länge omgetts av uppköpsrykten och i juni var en fusion med franska Renault på gång, men den sprack. I stället har FCA, som skapades när Fiat räddade Chrysler efter finanskrisen, förhandlat om att gå ihop med PSA som har märkena Peugeot, Citroën, DS och sedan 2017 även Opel. 

På onsdagen meddelade biltillverkarna att de är överens om att gå ihop i ett nytt bolag där de ska äga hälften var. Börsvärdet blir över 430 miljarder kronor och bolaget ska vara noterat på börserna i Paris, Milano och New York. Något nytt namn har inte presenterats.

Två europeiska bilfamiljer gifts därmed ihop - franska Peugeot och italienska Agnelli. Den nya transatlantiska fordonsjätten har en volym på 8,7 miljoner bilar årligen vilket placerar den som nummer fyra bakom Volkswagen, Toyota och Renault-Nissan. 

Planerna har stött på patrull i USA. Efter PSA:s kris 2014 kom statliga kinesiska fordonsjätten Dongfeng in som stor ägare bredvid franska staten och Peugeotfamiljen. Att Kina indirekt skulle ta över en amerikansk nationalklenod med märken som Jeep och RAM sågs inte med blida ögon av Trumpadministrationen. För att få igenom affären drar Dongfeng dra ner sitt ägande från drygt 12 procent till 4,5 procent genom att sälja 31 miljoner aktier till PSA.

För Fiat Chrysler, som ligger långt efter i elektrifieringsracet, ger samgåendet en chans till genvägar genom tillgång till PSA:s modernare teknik och bilplattformar. PSA kan i sin tur få draghjälp av FCA:s starka ställning i USA när den franska bilkoncernen vill göra ett nytt försök på den amerikanska marknaden. Båda är dock svaga i Kina vilket är ett bekymmer för dem och ingen av dem väntas klara EU:s tuffare utsläppskrav nästa år. De har också en bred flora av märken, hela 14 stycken, där flera vänder sig mot samma kundgrupper.

Bolagen säger i ett uttalande att de räknar med att affären kan bli klar inom 12-15 månader, men det återstår fortfarande flera hinder bland annat myndighetsprövning av konkurrenssituationen.

Både Frankrike och Italien är måna om sina fordonsjobb och det kommer att bli en dragkamp om var effektiviseringarna ska göras. För att blidka både politiker och fackförbund för de runt 400.000 anställda lovar PSA och FCA att inga fabriker ska stängas på grund av transaktionen. Samtidigt ska man skapa årliga synergier värda 3,7 miljarder euro (nära 40 miljarder kronor) genom samgåendet. Skalfördelar ska hjälpa dem att klara framtida investeringar i elektrifiering och nya mobilitetstjänster.

Men det lär inte gå smärtfritt. PSA räknar med att det kommer att kosta 30 miljarder kronor som en engångskostnad att uppnå synergierna. Dagens situation med överkapacitet och fabriker som går på halvfart hos FCA är inte hållbart i längden. PSA:s chef, Carlos Tavaras, som ska styra den nya fordonsjätten, har visserligen kallats bilvärldens trollkarl efter att ha fått PSA på rätt köl, men inte ens magi lär räcka för att undvika neddragningar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer