1515

Kalifornien ger full gas

LOS ANGELES. Om vätgasdrivna bränslecellbilar ska slå igenom på allvar krävs det både fler vätgasmackar – och fler bilar.
I Kalifornien ser tåget nu ut att ha rullat i gång på allvar. I Sverige står vi fortfarande kvar på perrongen.

Toyota Mirai hos Toyota-återfärsäljaren i Santa Monica,
Toyota Mirai hos Toyota-återfärsäljaren i Santa Monica,Bild:Håkan Matson
Fler stationer behövs för att utvecklingen av vätgasdrivna bilar ska gå framåt.
Fler stationer behövs för att utvecklingen av vätgasdrivna bilar ska gå framåt.Bild:Håkan Matson

Hos Toyotahandlaren på Santa Monica Boulevard i Santa Monica i Kalifornien räknar jag till 14 vätgasbilar, alla Toyota Mirai – en bil som Di också testkör under ett år.
I hela Sverige rullar det drygt hälften så många – åtta bilar. I Kalifornien finns det långt över 1.000 vätgasbilar – och prognosen pekar mot 13.500 bilar om två år och 43.600 bilar 2022.

I Kalifornien finns det i dag 30 vätgasmackar och det går redan nu att problemfritt köra från San Diego i söder till San Francisco i norr. Under året öppnar ytterligare 20 och år 2020 ska det finnas 100 mackar, sedan Kalifornien har anslagit drygt 300 Mkr för att finansiera utbyggnaden.

Samtidigt avser Air Liquide att i samarbete med Toyota sätta upp tolv mackar på den amerikanska östkusten, i en korridor från New York till Boston. Den första öppnar i år.
I Sverige finns det vätgasmackar på endast fyra platser: Arlanda, Göteborg, Sandviken och Mariestad.

Planen var att öppna ännu en mack i Västberga i Stockholm i augusti i år, men den är nu rejält skjuten på framtiden.

”Vi tror att den kommer upp om åtta tio månader”, säger Ragnar Sjödahl, marknadschef på AGA Gas, som ska bygga macken.

Han säger också att det inte finns några nya planer på mackar. Troligen öppnas åter macken i Malmö, som sköts av Air Liquide, senare i år.

Vätgas Sverige väntar som bäst på svar från EU om bidrag till åtta nya stationer. Men hur det går eller när de i så fall byggs är i dagsläget oklart.

I Sverige har det varit trögt att få bidrag, bland annat på grund av byråkrati och motverkande regelsystem. Klimatklivet, som gett alla andra alternativa drivmedel medel, medger inte pengar till vätgasmackar. Eftersom de är förhållandevis dyra att uppföra, 12–15 Mkr, blir kostnaden för varje sparat kilo koldioxid högt – och det tillåter inte reglerna.

I ett annat projekt, då det skulle bygga en elektrolysör, fick man inte räkna in närproducerad el i kalkylen, utan i stället användes schablonmässigt nordisk elmix – som inte är tillräckligt gynnsam från klimatsynpunkt.

”I valupptakten går vi nu fram med ett behov av initialt 300 Mkr öronmärkta för vätgasinfrastruktur. Miljöpartiet och Centern har hört av sig och visar vilja att lyfta frågan”, säger Björn Aronsson på Vätgas Sverige.

Energibolagens tvekan att investera i vätgasmackar hänger också samman med biltillverkarnas planer på att lansera fler modeller som drivs med vätgas.

I dag är det Toyota, Honda och Hyundai som säljer vätgasbilar, medan andra tillverkare – Audi, BMW, Mercedes, General Motors – på nytt verkar ha skjutit lanseringarna på framtiden.

De bilar som tillverkas säljs också där utvecklingen nu har tagit fart. Av de 1 000 bilar av Clarity-modellen som Honda tillverkar i år går 400 till Japan, 600 till USA – men bara 10 till Europa.

För kunderna är det dessutom betydligt billigare att köra vätgasdriven bil i Kalifornien än i Sverige. Di betalar 10.000 kronor i månaden i leasingkostnad för vår Mirai.

I Kalifornien leasar man en Mirai för 349 dollar i månaden, alltså runt 3.100 kronor – mindre än en tredjedel så mycket. Kontantinsatsen på runt 50.000 kronor kvittas mot delstatens bidrag för miljöbilar.

Dessutom får den som leasar en Mirai – eller en Clarity FC – runt 13.000 kronor i bränslecheckar från Toyota respektive Honda.

Återigen ser introduktionen av nya miljöbilar i Sverige ut att ha hamnat i den klassiska situationen med hönan och ägget: Utan mackar inga bilar, utan bilar inga mackar.
Frågan är hur vi löser den situationen – eller rättare sagt: hur stark den politiska viljan är att lösa situationen.


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?