1515

Jätteaffären kan få efterföljare i branschen

Amerikanska General Motors sågar av sin europeiska gren Opel efter snart 90 år. Avlövningen av biljätten för att stärka kärnmärkena har pågått länge och strukturaffären där franska PSA tar över tyska Opel kan få efterföljare i branschen.

Bild:TT

Tre mycket nöjda bilchefer höll presskonferens i Paris på måndagen. General Motors Mary Barra, PSA:s Carlos Tavares och Opels vd Karl-Thomas Neumann.

Alla tre pratade om en win-win-situation.

General Motors vill uppenbart bli av med förlusttyngda Opel och brittiska systermärket Vauxhall. Förra försöket 2009 till Magna och ryska intressen gick inte vägen, men efter flera års samarbete med PSA har man hittat en modell.

"Den industriella logiken finns där", sade Mary Barra och konstaterade att pengarna ska användas för att förbättra GM:s affär.

Sedan mitten av 2000-talet har GM gjort sig av med en rad märken. Oldsmobile försvann 2004 och i den ekonomiska krisen 2009 gjorde man sig av med Pontiac, Saturn, Hummer och svenska Saab Automobile. 

I Opelaffären sätts prislappen till 2,2 miljarder euro, motsvarande cirka 21 miljarder kronor, där Opel och Vauxhall värderas till 1,3 miljarder euro och GM:s europeiska finansverksamheten till 900 miljoner euro.

Förutom att PSA i och med affären, som väntas slutföras före årsskiftet, blir Europas näst största biltillverkare efter Volkswagen, skapas årliga synergier på 1,7 miljarder euro, motsvarande drygt 16 miljarder kronor. Det kommer dock att dröja några år och full effekt kommer man inte se förrän 2026, enligt Carlos Tavares.

Pressad på om det är möjligt utan att stänga fabriker upprepade PSA-chefen lugnt att det inte finns några sådana planer. I stället lägger han ansvaret hos de anställda genom att säga att de ska få chansen att effektivisera och förbättra i alla led. Fungerar det behöver man inte stänga några fabriker.

"Jag har inte stängt någon fabrik sedan jag tog över", sa Carlos Tavares med eftertryck.

Han nämnde inte att PSA 2013 -  året innan han blev koncernchef - la ner fabriken i Aulnay och drog ner takten i andra.

Trött på skambud när du säljer bilen? Prova ett nytt sätt att sälja på (extern tjänst)

I branschen tror de flesta att det kommer att bli stora nedskärningar och även att fabriker kan stängas.

"Eftersom tyska fackföreningar är så starka och inflytelserika och PSA behöver dem för ett lyckosamt samgående undviker man nog att stänga i Tyskland. Däremot finns en risk för fabrikerna i Storbritannien", säger tyske bilanalytikern Thomas Goettle på PA Consulting.

En fråga för framtiden blir hur märkena ska positioneras. Peugeot, Citroën och Opel/Vauxhall finns alla i samma mittfåra. 

"Franska bilar är starka i länder där Opel är svagt och viceversa. Det är viktigt för dem att hålla isär märkena annars riskerar de att förlora marknadsandelar", säger Thomas Goettle.

Lars Holmqvist, senior rådgivare inom automotive på Kreab och tidigare vd för europeiska underleverantörerna i Clepa, tycker att PSA har mest att vinna på affären.

"De får tillgång till den tyska ingenjörskunskapen där Opel har kommit mycket längre vad gäller elektrifiering", säger han.

Även Lars Holmqvist varnar för att affären på sikt kan leda till färre fabriker.

"Så länge den här högkonjunkturen fortsätter så behöver man inte lägga ner, men om försäljningen minskar blir det åtgärder. Då tror jag att man börjar i Frankrike och inte i Tyskland", säger han.

Han väntar sig fler uppköp och samgåenden.

"Vi är inne i en våg där aktörerna blir färre. I Kina sker det en snabb konsolidering och även i Europa finns det några tänkbara affärer. Fiat, med alla sina problem, tänker jag närmast på för någon typ av uppköp. Och Renault kan vilja köpa mer för att växa", säger han.

Thomas Goettle på PA Consulting är inne på samma linje.

"Alla försöker att bli större och starkare för att klara kostnaderna för de stora trender som gäller nu med lägre koldioxoidutsläpp, delat ägande, elektrifiering och självkörande bilar. Om inte Fiat löser de utmaningarna kan det dyka upp en aktör från Kina som vill ta över", säger Thomas Goettle.

Ian Fletcher, brittisk bilanalytiker på IHS Markit, bedömer också att Fiat Chrysler gärna skulle vilja gå ihop med någon.

"Men frågan är om det finns någon som vill", säger han.


Innehåll från LitiumAnnons

Ett snabbt och flexibelt e-handelssystem är en avgörande framgångsfaktor för e-handlare

Det är ingen hemlighet att den digitala utvecklingen går snabbt framåt; konkurrensen hårdnar både lokalt och globalt, utbudet av tjänster och lösningar blir mer diversifierat, samtidigt som kundernas krav ökar. I takt med detta ökar emellertid också möjligheterna; att ta sig in på nya marknader och konkurrera med de etablerade jättarna är betydligt lättare idag än för 20 år sedan. Men vad krävs då för att vara lyckosam i ett så komplext landskap?

Gemensamt för de flesta branscher och aktörer – oavsett om det rör sig om B2C eller B2B – är förmågan att vara snabb och flexibel i sitt erbjudande. 

– Även företag som historiskt har byggt sin affär på det personliga mötet har insett vikten av att digitalisera sin verksamhet, såväl för att effektivisera sina processer som för att möta krav på tillgänglighet och self-service från mogna kunder, säger Ludvig Block, CPO på Litium.

Var noggrann i val av leverantör

Att uppnå en snabb time-to-market och den flexibilitet som krävs kan emellertid vara lättare sagt än gjort. De e-handlare som vill investera i en plattform som hjälper dem på traven bör dock ha flera faktorer i åtanke när de väljer leverantör, menar Ludvig. 

– Centralt är att försäkra sig om att det inte finns några begränsningar i plattformen, vilket tyvärr ofta är fallet. Det kan exempelvis vara svårt att anpassa sin e-handel för olika länder, valutor eller momsgrupper. Det kan vara direkt konverteringshämmande att inte kunna erbjuda de betalsätt som är populära på en viss lokal marknad eller att plattformen inte skalar med god prestanda när många personer besöker sajten. Det är också viktigt att fokusera på en tydlig produktinformation som kan leda till ökad konvertering och uppmärksamhet genom riktad SEO.

En aspekt som skiljer sig mellan B2C och B2B är hur man kan arbeta med kundupplevelsen. Där B2C-aktörer får bra utväxling på att prioritera en helhetsupplevelse inom allt från varumärke och produktinformation till leveranstid och kostnad, bör B2B i första hand fokusera på en riktigt bra digital kundservice, med olika möjligheter till self-service för ökad kundnöjdhet och effektivitet. 

– Att investera i en kundportal, som också kan agera samarbetsyta mellan företagen, kan särskilt i B2B scenarion leda till stort mervärde, konstaterar Ludvig.

Oberoende, modulär plattform

För att stötta sina kunder i transformationen erbjuder Litium en heltäckande, molnbaserad e-handelsplattform, med inbyggd PIM och CMS såväl som färdig integration med exempelvis Microsofts ERP-system, vilket ger värdefulla synergieffekter. Plattformen levereras med ett stort antal färdiga funktioner, men är helt modulär och kan byggas ut och kopplas ihop med andra system efter företagets behov, i samverkan med Litiums stora partnernätverk. 

– Att slippa lägga stora summor på separata system samt på att integrera dem innebär en betydligt lägre total ägandekostnad (TCO). I takt med att man skalar upp och växer kan man enkelt börja dra nytta av de flexibla, förintegrerade funktionerna och därmed spara många arbetstimmar. Föredrar man att köra headless och bara nyttja våra kraftfulla API:er, går det emellertid minst lika bra. Sammantaget är det ett oerhört flexibelt och snabbt upplägg. Litiums plattform har också en skalbarhet som kan möta de allra mest krävande högsäsongsperioderna, som till exempel Black Friday, utan att tappa i prestanda och kundupplevelse.

En heltäckande verktygslåda

Ludvig betonar att Litiums plattform därtill redan är ansluten till de allra flesta större internationella betalleverantörer och har kapacitet att hantera olika valutor för olika marknader, vilket möjliggör total flexibilitet i valet av betalväxlar.

– Alla moduler fungerar sömlöst med varandra och resultatet är en heltäckande verktygslåda för både B2B och B2C, där varje företag plockar guldklimpar för att komponera den lösning som möter just deras behov och strategi, avslutar han.

Läs mer om Litiums erbjudande 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?