Annons

Jätteaffären kan få efterföljare i branschen

Amerikanska General Motors sågar av sin europeiska gren Opel efter snart 90 år. Avlövningen av biljätten för att stärka kärnmärkena har pågått länge och strukturaffären där franska PSA tar över tyska Opel kan få efterföljare i branschen.

Bild:TT

Tre mycket nöjda bilchefer höll presskonferens i Paris på måndagen. General Motors Mary Barra, PSA:s Carlos Tavares och Opels vd Karl-Thomas Neumann.

Alla tre pratade om en win-win-situation.

General Motors vill uppenbart bli av med förlusttyngda Opel och brittiska systermärket Vauxhall. Förra försöket 2009 till Magna och ryska intressen gick inte vägen, men efter flera års samarbete med PSA har man hittat en modell.

"Den industriella logiken finns där", sade Mary Barra och konstaterade att pengarna ska användas för att förbättra GM:s affär.

Sedan mitten av 2000-talet har GM gjort sig av med en rad märken. Oldsmobile försvann 2004 och i den ekonomiska krisen 2009 gjorde man sig av med Pontiac, Saturn, Hummer och svenska Saab Automobile. 

I Opelaffären sätts prislappen till 2,2 miljarder euro, motsvarande cirka 21 miljarder kronor, där Opel och Vauxhall värderas till 1,3 miljarder euro och GM:s europeiska finansverksamheten till 900 miljoner euro.

Förutom att PSA i och med affären, som väntas slutföras före årsskiftet, blir Europas näst största biltillverkare efter Volkswagen, skapas årliga synergier på 1,7 miljarder euro, motsvarande drygt 16 miljarder kronor. Det kommer dock att dröja några år och full effekt kommer man inte se förrän 2026, enligt Carlos Tavares.

Pressad på om det är möjligt utan att stänga fabriker upprepade PSA-chefen lugnt att det inte finns några sådana planer. I stället lägger han ansvaret hos de anställda genom att säga att de ska få chansen att effektivisera och förbättra i alla led. Fungerar det behöver man inte stänga några fabriker.

"Jag har inte stängt någon fabrik sedan jag tog över", sa Carlos Tavares med eftertryck.

Han nämnde inte att PSA 2013 -  året innan han blev koncernchef - la ner fabriken i Aulnay och drog ner takten i andra.

Trött på skambud när du säljer bilen? Prova ett nytt sätt att sälja på (extern tjänst)

I branschen tror de flesta att det kommer att bli stora nedskärningar och även att fabriker kan stängas.

"Eftersom tyska fackföreningar är så starka och inflytelserika och PSA behöver dem för ett lyckosamt samgående undviker man nog att stänga i Tyskland. Däremot finns en risk för fabrikerna i Storbritannien", säger tyske bilanalytikern Thomas Goettle på PA Consulting.

En fråga för framtiden blir hur märkena ska positioneras. Peugeot, Citroën och Opel/Vauxhall finns alla i samma mittfåra. 

"Franska bilar är starka i länder där Opel är svagt och viceversa. Det är viktigt för dem att hålla isär märkena annars riskerar de att förlora marknadsandelar", säger Thomas Goettle.

Lars Holmqvist, senior rådgivare inom automotive på Kreab och tidigare vd för europeiska underleverantörerna i Clepa, tycker att PSA har mest att vinna på affären.

"De får tillgång till den tyska ingenjörskunskapen där Opel har kommit mycket längre vad gäller elektrifiering", säger han.

Även Lars Holmqvist varnar för att affären på sikt kan leda till färre fabriker.

"Så länge den här högkonjunkturen fortsätter så behöver man inte lägga ner, men om försäljningen minskar blir det åtgärder. Då tror jag att man börjar i Frankrike och inte i Tyskland", säger han.

Han väntar sig fler uppköp och samgåenden.

"Vi är inne i en våg där aktörerna blir färre. I Kina sker det en snabb konsolidering och även i Europa finns det några tänkbara affärer. Fiat, med alla sina problem, tänker jag närmast på för någon typ av uppköp. Och Renault kan vilja köpa mer för att växa", säger han.

Thomas Goettle på PA Consulting är inne på samma linje.

"Alla försöker att bli större och starkare för att klara kostnaderna för de stora trender som gäller nu med lägre koldioxoidutsläpp, delat ägande, elektrifiering och självkörande bilar. Om inte Fiat löser de utmaningarna kan det dyka upp en aktör från Kina som vill ta över", säger Thomas Goettle.

Ian Fletcher, brittisk bilanalytiker på IHS Markit, bedömer också att Fiat Chrysler gärna skulle vilja gå ihop med någon.

"Men frågan är om det finns någon som vill", säger han.

Innehåll från FolksamAnnons

Tryggare alternativ i stökiga börstider – ”Finns goda investeringsmöjligheter även i en kris”

2022 var ett svajigt börsår. Den som är orolig över sitt pensionssparande kan börja det nya året med att gå igenom några av de lite mer trygga alternativ som finns för att se vad som passar bäst.

– Det är lätt att bara se till här och nu. Men du kan förbereda dig redan nu inför nästa gång det blir stökigt på börsen, säger Folksams rådgivningschef Fredrik Nyberg.

Få hjälp av en erfaren privatrådgivare i ett digitalt möte – läs mer här. 

– I oroliga börstider är det många som ringer sina pensionsrådgivare. Ofta hinner vi knappt lägga ned telefonen och äta lunch. Det är inte konstigt att man blir orolig, utan det är en helt normal reaktion, säger Fredrik Nyberg.

Hans tips är att försöka göra en ekonomisk plan med sin rådgivare, inte fatta några överilade beslut och att vid behov ha en löpande dialog.

– Ett annat tips är att välja placeringar och sparande som per automatik balanserar risken. Om du inte gillar minustecken är traditionell förvaltning eller en defensiv portfölj bra. Du får mindre när börsen går upp, men behåller mer när den går ned.

Folksam är ett av en knapp handfull kundägda bolag som erbjuder en traditionell förvaltning med en lång och framgångsrik historik. Traditionell förvaltning kan vara en tacksam sparform när börsen svajar och ekonomin viker nedåt.

– Med vår rådgivning situationsanpassar vi lösningarna kundens önskemål och behov, men även utifrån hållbarhetsaspekter. Vi förhåller oss och tar hänsyn till hur långt man har kvar till sitt mål, hur mycket pengar man redan har eller sparar per månad. Sedan är vår uppgift att välja rätt förvaltning som passar kundens unika behov.

Hur hjälper traditionell förvaltning i skakiga tider?

– Vill man minska tajmingskänsligheten är traditionell förvaltning ett bra sätt då den syftar till en stabil löpande avkastning. Det uppnår vi genom att arbeta med en mix av i huvudsak tre ingredienser. Den första är aktier. Den andra är fastigheter som vi själva äger. Den tredje är räntor och obligationer.

– Det här mildrar och jämnar ut svängningar.

Fredrik Nyberg understryker vikten av att sprida sina risker genom att använda sig av olika tillgångsslag i sitt sparande.

– Själv sparar jag både genom fonder och genom traditionell förvaltning. Det ger en bra balansering av min risk. Den eviga frågan om huruvida fonder eller traditionell förvaltning är bäst beror på livssituationen. Istället för att spela ut dem mot varandra kan man låta dem komplettera varandra.

Inget vet när börskriser ska slå till – eller hur långa de blir. Men med en plan, ett medvetet risktagande och löpande kontakt med sina rådgivare ger man sig själv bättre förutsättningar för goda resultat, menar Fredrik Nyberg.

– Det är lätt att bara se till här och nu. Men du kan förbereda dig redan nu inför nästa gång det blir svajigt på börsen. Pensionssparande och förvaltning av pengar är långsiktigt och det är svårt att tajma rätt. Om man sparar på månadsbasis kommer att man att investera både när börsen står högt och när den står lågt. Det kan vara mindre kul, men är effektivt över tid.

Man ska heller inte glömma att det finns goda investeringsmöjligheter även i en kris, påminner Folksams rådgivningschef.

– Om börsen har gått ned, kommer du in på marknaden till lägre priser än tidigare.

Boka placeringsterapi – personlig rådgivning för dig och ditt kapital

Mer från Folksam

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera